Verdringt internet reisagenten van vlees en bloed? Via het wereldwijde web de wijde wereld in

Kontich, 21 november 2005 - Ruim tweederde van de Europeanen maakt gebruik van internet om reizen te boeken. Dit blijkt uit een in opdracht van Intel uitgevoerd onderzoek in zeven Europese landen, waaronder Nederland, naar de veranderde houding tegenover technologie en de steeds grotere rol hiervan in ons dagelijks leven.

Brede, lage balies met makkelijke stoelen, daarachter behulpzame medewerkers die ons vriendelijk toelachen. De achterwand aan het zicht onttrokken door massaal uitgestalde, bontgekleurde brochures, overal posters van adembenemende, zonovergoten landschappen. Het reisbureau heeft ons jaren bijgestaan in de voorpret, ons in de stemming gebracht voor een welverdiende vakantie naar verre of nabije oorden. Nu internet echter gemeengoed is geworden, maken steeds meer mensen gebruik van de ruime mogelijkheid om online reizen te boeken: 68% van de Europeanen zoekt zijn heil op het wereldwijde web om vakanties te plannen en reserveringen te maken. Nederland zit met 73% fors boven dat Europese gemiddelde en Zweden loopt voorop met 78%. Tegenover het persoonlijke contact en wellicht een kopje koffie staan dikwijls de veelal lagere prijzen: een online reisbureau hoeft geen baliepersoneel te betalen en de vaak dure huisvesting is ook overbodig. En alles wat in een glossy brochure staat, kan ook op een website.

Consument omarmt technologie
Het in opdracht van Intel uitgevoerde consumentenonderzoek is telefonisch gehouden onder ruim zesduizend mensen in zeven Europese landen: Duitsland , Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Nederland, Spanje en Zweden. Intel wil met de bevindingen meer inzicht bieden in de oorzaken en gevolgen van de snelle technologische ontwikkelingen in de samenleving. 81% van de Nederlanders voelt zich minstens op zijn gemak in een omgeving waarin zij zijn omringd door apparaten als computers, dvd-spelers, mp3-spelers en mobiele telefoons, een omgeving die ons in staat stelt op een andere manier informatie te vergaren, te genieten van onze vrije tijd, sociale contacten aan te gaan en te onderhouden. We blijven daarmee niet ver achter bij koploper Italië: daar reageert 83% positief op de alomtegenwoordige technologie. Wat betreft het gebruik van deze onderzochte technologieën neemt Nederland de tweede plaats in, na Groot-Brittannië. Het onderzoek, dat heeft geresulteerd in het Intel Digital Lifestyle rapport, is uitgevoerd en uitgewerkt door Consumer Analysis Group Ltd., bijgestaan door FutureBrand, het gerenommeerde consultancybureau voor merken- en consumentenonderzoek.

Intel is 's werelds grootste chipfabrikant en een vooraanstaand producent van personal computer-, netwerk- en communicatieproducten. Meer informatie over Intel is te vinden op: http://www.intel.com/pressroom/.

Voor meer informatie:
Intel Benelux, Ann Lambrechts, PR Manager, telefoon +32 (0)3 450 08 11, e-mail: ann.lambrechts@intel.com of Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Perlita Fränkel, telefoon +31 (0)23 562 82 08, e-mail: perlitaf@monogram.nl.



Ingezonden persbericht