----------
Telegraaf Media Groep N.V.
----------
Amsterdam, 21-11-2005
Uitgeversmaatschappij De Telegraaf doet grote internet acquisitie
Uitgeversmaatschappij De Telegraaf, onderdeel van Telegraaf Media Groep, stapt in de markt van online dating. Vandaag maakt het mediabedrijf bekend dat het de intentie heeft om per 1 januari 2006 een belang van 70% te nemen in Relatieplanet en Iwannadate. Relatieplanet is de grootste datingsite in Nederland, Iwannadate is nummer vijf. De Telegraaf wordt hiermee direct marktleider op het gebied van dating, met een database van ruim 600.000 actieve profielen. Daarnaast zorgt de overname voor een forse stijging van het online bereik. Om de ambities in deze en overige Vraag en Aanbod sites te realiseren is onlangs Telegraaf Classified Media opgericht. Dit is de eerste overname van het nieuwe bedrijfsonderdeel.
Relatieplanet.nl is de meest bezochte datingsite in Nederland en één van de grootste in België. Sinds de oprichting in 2002 heeft de site meer dan 1,1 miljoen singles ingeschreven. De site beschikt momenteel over bijna 400.000 actieve bezoekersprofielen en heeft maandelijks meer dan 1 miljoen unieke bezoekers. Iwannadate.nl heeft ongeveer 200.000 actieve profielen en bezoekers.
Ambitie
Uitgeversmaatschappij De Telegraaf maakt geen overnamebedragen bekend. De overname past in de ambitie van het bedrijf om toonaangevend te zijn in het bij elkaar brengen van Vraag en Aanbod, zowel online als offline. Verregaande integratie van krant, internet en mobiele diensten staat daarbij voorop. '' We hebben het al eerder gezegd: het gaat in de mediawereld in toenemende mate om het aantal contactmomenten dat we genereren'', reageert Frank Volmer, directielid Uitgeversmaatschappij De Telegraaf op de acquisitie. '' Deze overname laat zien dat het ons ernst is met het verder uitbouwen van die consumentencontacten. Daarbij kunnen we alle platforms inzetten, dus zowel de krant, internet, mobiele diensten maar ook televisie en niet te vergeten evenementen. Wat dat laatste betreft zijn we ook stappen aan het zetten, na vergroting van ons belang in Expomedia. Zeker op datinggebied is een dergelijk geïntegreerd aanbod cruciaal om toonaangevend te kunnen zijn en blijven''.
Telegraaf Classified Media
Om de ambities op het gebied van Vraag en Aanbod waar te maken werd onlangs het bedrijf Telegraaf Classified Media B.V. opgericht. Het bedrijfsonderdeel brengt Vraag en Aanbod in de klassieke markten bij elkaar door middel van dagbladen, magazines, evenementen, internetsites en mobiele toepassingen. Naast de twee datingsites zijn Speurders.nl, Vacaturekrant.nl, AutoTelegraaf, Woonkrant, Botentekoop.nl en Campers & Caravans onderdeel van Classified Media. De bezoekersaantallen en het advertentieaanbod zijn groot en stijgen wekelijks. Speurders.nl is één van de recente initiatieven met intussen al ruim 1,3 miljoen advertenties. Sinds de start in september 2004 staat de site in de Top 10 van best bezochte internetsites van Nederland.
Het is voor het eerst dat Telegraaf Classified Media zich richt op Vraag en Aanbod van dating. Quintin Schevernels, verantwoordelijk voor Telegraaf Classified Media: '' Gezien het groeiende aantal singles in Nederland, de sociale acceptatie van het vinden van een partner via het Internet en de toenemende mogelijkheden van nieuwe technologieën is er sprake van een interessante markt met veel toekomstperspectief.''
'' Het samengaan met De Telegraaf biedt Relatieplanet en Iwannadate veel mogelijkheden om hun posities te verstevigen. We zien uit naar het benutten van de kracht van het Telegraaf-concern en het uitwisselen van kennis en expertise op het gebied van multimedia'', aldus Chris van Tuijl, oprichter en directeur van Webdetail Media B.V., tot nu toe eigenaar van beide datingsites. Het internetbedrijf uit Roden, waar momenteel 16 personen in dienst zijn, blijft op dezelfde wijze verder werken als voorheen. De overname heeft geen gevolgen voor de medewerkers.
Bereik van 2,5 miljoen consumenten per dag
De nieuwsmedia van Uitgeversmaatschappij De Telegraaf (papieren krant, internet en mobiele nieuwsdienst) bereikten in het tweede kwartaal van dit jaar zo'n 2,5 miljoen consumenten per dag. Op maandbasis bedraagt het netto bereik van de nieuwsmedia bij elkaar 6,8 miljoen 'unieke' consumenten. Dit komt neer op de helft van alle Nederlanders boven de 13 jaar.
N.V. Holdingmaatschappij De Telegraaf