Dat zoeken we op...
...maar doen we dat in de bibliotheek of op internet?
Kontich, 21 november 2005 - Steeds meer Europeanen vinden hun weg op internet om geïnformeerd te worden over wat hen bezighoudt. Nederland komt in deze ontwikkeling goed mee. Dit blijkt uit een in opdracht van Intel uitgevoerd onderzoek in zeven Europese landen naar de veranderde houding tegenover technologie en de steeds grotere rol hiervan in ons dagelijks leven.
De halve dag op een ongemakkelijk stoeltje in een bibliotheek, met de neus in stoffige boeken, smoezelige tijdschriften en stukgelezen kranten, speurend naar de informatie die ons verder moet helpen in studie, vak of een ander aspect van het dagelijks leven. Waarom zou je, als je ook op je vertrouwde bureaustoel, misschien zelfs op de bank of in de tuin, met een drankje binnen handbereik het internet kan afstruinen naar dezelfde informatie?
Als het om de toepassing van digitale media gaat, wordt wel eens beweerd dat onze vermogens tot kennisverwerving beperkt zijn, terwijl de potentie tot vermaak geen grenzen kent. Onderzoek in opdracht van Intel wijst echter uit dat Europeanen digitale en computertechnologie dikwijls gebruiken om de meest uiteenlopende informatie te zoeken, en meestal ook te vinden. Daarmee verbreden ze hun kennis, vergroten ze hun carrièrekansen en krijgen ze meer belangstelling voor sociaal-maatschappelijke kwesties.
Van alle Europeanen heeft 80% een internetverbinding. Nederland zit met 87% boven het gemiddelde en moet van de andere deelnemende landen slechts in Zweden zijn meerdere erkennen: hier is 92% online. Frankrijk telt de meeste digibeten: 28% heeft géén internet.
84% van de Nederlanders tracht op het wereldwijde web zijn kennis te vergroten, en daarmee geven we de toon aan in Europa. In Groot-Brittannië delen de minste mensen - 59% - dit streven.
En waar zoeken we dan naar? 43% van de Europeanen gaat online met medische of gezondheidsvragen. Bijna eenderde van de bevolking gebruikt het net ter ondersteuning van cursussen en opleidingen en van de Britten meent zelfs een kwart dat internet de scholing van hun kinderen ten goede komt. Verder begeeft 21% zich op de digitale snelweg om een baan te vinden of ter inspiratie voor een carrièreswitch. 18% benut het net voor het verwerven van een nieuwe kwalificatie. In Nederland gebruikt 76% internet voor een zoektocht naar informatie over hobby's, en ook politieke en maatschappelijke kwesties worden veelvuldig virtueel verhelderd.
Dankzij nieuwe technologie is leren en onderzoeken veel interactiever en plezieriger dan vroeger, zeker voor kinderen. Maar het maakt niet uit of we jong, oud, man of vrouw zijn: internet lijkt het ultieme middel om te leren en onszelf verder te ontwikkelen. De grote vraag is of de openbare bibliotheek zoals we die nu kennen, straks nog bestaat.
Consument omarmt technologie
Het in opdracht van Intel uitgevoerde consumentenonderzoek is telefonisch gehouden onder ruim zesduizend mensen in zeven Europese landen: Duitsland , Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Nederland, Spanje en Zweden. Intel wil met de bevindingen meer inzicht bieden in de oorzaken en gevolgen van de snelle technologische ontwikkelingen in de samenleving.
81% van de Nederlanders voelt zich minstens op zijn gemak in een omgeving waarin zij zijn omringd door apparaten als computers, dvd-spelers, mp3-spelers en mobiele telefoons, een omgeving die ons in staat stelt op een andere manier informatie te vergaren, te genieten van onze vrije tijd, sociale contacten aan te gaan en te onderhouden. We blijven daarmee niet ver achter bij koploper Italië: daar reageert 83% positief op de alomtegenwoordige technologie. Wat betreft het gebruik van deze onderzochte technologieën neemt Nederland de tweede plaats in, na Groot-Brittannië.
Het onderzoek, dat heeft geresulteerd in het Intel Digital Lifestyle rapport, is uitgevoerd en uitgewerkt door Consumer Analysis Group Ltd., bijgestaan door FutureBrand, het gerenommeerde consultancybureau voor merken- en consumentenonderzoek.
Intel is 's werelds grootste chipfabrikant en een vooraanstaand producent van personal computer-, netwerk- en communicatieproducten. Meer informatie over Intel is te vinden op: http://www.intel.com/pressroom/.
Voor meer informatie:
Intel Benelux, Ann Lambrechts, PR Manager, telefoon +32 (0)3 450 08 11, e-mail: ann.lambrechts@intel.com of
Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Perlita Fränkel, telefoon +31 (0)23 562 82 08,
e-mail: perlitaf@monogram.nl.