Spelletjes spelen met onze tegenvoeters
Nederlanders meest fanatieke internetgamers van Europa

Kontich, 21 november 2005 - 40% van de Nederlanders speelt wel eens een spelletje op internet en ongeveer een vijfde van de bevolking bezit een spelcomputer. Dit blijkt uit een in opdracht van Intel uitgevoerd onderzoek in zeven Europese landen, waaronder Nederland, naar de veranderde houding tegenover technologie en de steeds grotere rol hiervan in ons dagelijks leven.

Meer dan voor welk doel ook gebruiken we nieuwe technologie voor ons vermaak, om ons te helpen ontspannen in ons gejaagde dagelijkse bestaan. De onbegrensde mogelijkheden komen duidelijk tot uiting in, onder andere, computergames. Voor ouderwetse gezelschapsspellen als Monopoly, Scrabble en Yahtzee hoeven we allang niet meer in dezelfde kamer rond dezelfde tafel te zitten. Deze gezelschapsspelen maar ook ingewikkelde games als Age of Empires III of World of Warcraft, kunnen worden gespeeld met mensen aan de andere kant van de wereld. 40% van de Nederlandse respondenten in het Intel-onderzoek zegt wel eens via internet - alleen of met anderen - een spel te spelen, en daarmee staan we boven de overige zes landen die in het onderzoek zijn betrokken. Onze oosterburen sluiten de rij met 24%. Met spelcomputers is het anders gesteld: 21% van de Nederlanders bezit er een. Dat lijkt misschien veel, maar daarmee staan we - samen met Duitsland - helemaal onderaan. Hier is Groot-Brittannië de koploper: met 48% heeft bijna de helft van de Britten een spelcomputer in huis. In Frankrijk is het ongeveer eenderde. Opmerkelijk is dat vijftigplussers in Frankrijk bijna vier uur per week spenderen aan games. Over het geheel genomen zijn de Fransen overigens de meest enthousiaste gamers: 35% van de respondenten is liefhebber van spelletjes op internet of de spelcomputer.

Consument omarmt technologie
Het in opdracht van Intel uitgevoerde consumentenonderzoek is telefonisch gehouden onder ruim zesduizend mensen in zeven Europese landen: Duitsland , Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Nederland, Spanje en Zweden. Intel wil met de bevindingen meer inzicht bieden in de oorzaken en gevolgen van de snelle technologische ontwikkelingen in de samenleving. 81% van de Nederlanders voelt zich minstens op zijn gemak in een omgeving waarin zij zijn omringd door apparaten als computers, dvd-spelers, mp3-spelers en mobiele telefoons, een omgeving die ons in staat stelt op een andere manier informatie te vergaren, te genieten van onze vrije tijd, sociale contacten aan te gaan en te onderhouden. We blijven daarmee niet ver achter bij koploper Italië: daar reageert 83% positief op de alomtegenwoordige technologie. Wat betreft het gebruik van deze onderzochte technologieën neemt Nederland de tweede plaats in, na Groot-Brittannië. Het onderzoek, dat heeft geresulteerd in het Intel Digital Lifestyle rapport, is uitgevoerd en uitgewerkt door Consumer Analysis Group Ltd., bijgestaan door FutureBrand, het gerenommeerde consultancybureau voor merken- en consumentenonderzoek.

Intel is 's werelds grootste chipfabrikant en een vooraanstaand producent van personal computer-, netwerk- en communicatieproducten. Meer informatie over Intel is te vinden op: http://www.intel.com/pressroom/.

Voor meer informatie:
Intel Benelux, Ann Lambrechts, PR Manager, telefoon +32 (0)3 450 08 11, e-mail: ann.lambrechts@intel.com of Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Perlita Fränkel, telefoon +31 (0)23 562 82 08, e-mail: perlitaf@monogram.nl.



Ingezonden persbericht