Knag
Persbericht 21 november
Henny Helmich: Aardrijkskunde voor Wereldburgerschap noodzakelijk.
'Wat mij betreft zou het probleem van het tekort aan kennis van de Nederlandse bevolking
als geheel kunnen worden opgelost door een verplichte bijscholing vanuit de discipline
van de aardrijkskunde. Een mondiale inburgeringscursus'. Dit zei Henny Helmich, directeur
Nationale Commissie voor Internationale Samenwerking en Duurzame Ontwikkeling (NCDO),
afgelopen vrijdag tegen meer dan 500 docenten tijdens de Onderwijsdag van het Koninklijk
Nederlands Aardrijkskundig Genootschap (KNAG) in Zwolle.
Helmich zegt verder 'Ik ben beducht voor de herziening van de Tweede Fase waarbij wellicht
vakken worden geschrapt of gereduceerd. Ik las dat de Minister van Onderwijs vindt dat
geschiedenis, bijvoorbeeld, dan tot de robuuste vakken gaat behoren met als redenering
dat je alleen overzicht van geschiedenis kunt hebben als je ook kennis hebt van de
tijdvakken. Kennis is ondergewaardeerd, zegt de minister. Ik hoop van harte dat ze
aardrijkskunde ook als robuust vak zal aanmerken, omdat het overzicht dat mensen zouden
moeten krijgen over de sociale en natuurlijk mondiale verbanden niet kan worden gekregen
zonder kennis uit dit vak. Dat hebben wereldburgers nodig om te kunnen begrijpen hoe ze
in de wereld staan en wat de andere mensen en de fysieke en levende aarde daarmee van
doen hebben.'
Ook vraagt Helmich aandacht voor 'Hoezeer een aantal huidige tendensen in de publieke
meningsvorming onder Nederlandse bevolking leiden tot een samenleving die zich afsluit
van zijn geschiedenis, maar ook van zijn internationale omgeving. Voor een samenleving
die veel van haar welvaart ontleent aan de economische, sociale, culturele en ecologische
verbinding met de wereld om ons heen is dat potentieel rampzalig. Bovendien, zonder
informatie over wat Nederland (overheid, particulieren en bedrijfsleven apart én
samen) in deze wereld aan positieve resultaten weet te bereiken en wat daarvan het belang
is in het licht van de urgente wereldproblemen, zullen Nederlanders ook minder in staat
zijn hun persoonlijke bijdrage daaraan te kunnen schatten. Ook zullen ze het belang van
hun persoonlijke en collectieve bijdrage niet kunnen bepalen. Aardrijkskunde zoals dat op
dit moment beoefend wordt, is voor het tegenhouden van deze rampzalige tendens een
onmisbaar onderdeel!'
---
Voor de kernpunten en volledige tekst van de toespraak van Henny Helmich, directeur
NCDO,op de Onderwijsdag van het KNAG, 18 november 2005, Zwolle, zie pers.knag.nl