Finale demonstratie tegen Havenrichtlijn in Brussel
Ruim tweeduizend havenwerkers demonstreerden maandag in Brussel tegen
de Europese Havenrichtlijn. Dinsdag stemt het Europees Parlement over
deze liberaliseringsmaatregel.
"Deze havenwerkers uit heel Europa hebben ervoor gezorgd dat de
Havenrichtlijn dinsdag waarschijnlijk wordt weggestemd", zegt een
vastberaden vakbondsbestuurder Ruud Wennekes vanuit Brussel. "Ook de
werkgevers zijn nu tegen."
Het belangrijkste bezwaar tegen de omstreden Havenrichtlijn is dat
havenwerk niet langer door gekwalificeerde havenwerkers hoeft te
worden gedaan. Ook goedkope zeelieden zouden boten mogen `afhandelen'.
Dit leidt niet alleen tot gevaarlijke situaties; ook staat de
werkgelegenheid van grote groepen havenwerkers op de tocht. "Wennekes:
"Sociale dumping".
De strijd tegen liberalisering, ook wel Port Package genoemd, duurt
bijna drie jaar. Ruim twee jaar geleden wees het Europees Parlement
een eerdere ontwerp- Havenrichtlijn van de hand. Een demonstratie van
Rotterdamse havenwerkers was daaraan vooraf gegaan.
De Europese Commissie liet het er niet bij zitten en kwam met een
nieuw ontwerp. Ook Port Package 2, waarover het Europees Parlement
dinsdag 22 november stemt, voorziet in de omstreden zelfafhandeling
van scheepslading door bemanningsleden en de toelating van niet
opgeleide gelegenheidsarbeiders.
Dit is in strijd met de internationale conventie ILO137. Die bepaalt
dat al het havenwerk moet worden uitgevoerd door erkende, opgeleide
havenarbeiders. Nederland heeft dat verdrag getekend, maar wil het nu
opzeggen. De Eerste Kamer moet zich daar nog over uitspreken
Inmiddels hebben de commissies voor interne markt en sociale zaken van
het Europees Parlement met ruime meerderheid het ontwerp over een
Europese havenrichtlijn verworpen.
Eerder is in opdracht van minister Peijs onderzoek gedaan naar de
gevolgen die invoering van de ontwerprichtlijn zou hebben. De uitkomst
van dit onderzoek is vernietigend voor de nieuwe havenrichtlijn. "De
argumenten van de Europese havenvakbonden tegen Port Package 1 worden
nu onderschreven door het onderzoeksbureau Deloitte", constateert
vakbondsbestuurder Wennekes.
FNV