Gemeente Lingewaard


De klant mag Gemeentewinkel beoordelen

foto receptie gemeentewinkel
Het onderzoek is gericht op de dienstverlening van de balies in Huissen.

Tien maanden geleden ging de nieuwe Gemeentewinkel in Huissen open. Behalve een nieuwe balie is er achter de schermen het nodige gebeurd. Er is veel aandacht besteed aan onder meer de interne bedrijfsvoering en verruiming van de openingstijden. De invoering van een callcenter heeft de telefonische bereikbaarheid vergroot. Alles draaide om verbetering van de dienstverlening.

,,Nu komen onze cliënten aan het woord om te beoordelen of wij in onze opzet zijn geslaagd'', aldus wethouder Henk Janssen. De 'klanten' zijn circa tweehonderd bezoekers van Gemeentewinkel Lingewaard die in november en december persoonlijk worden benaderd voor een klanttevredenheidsonderzoek.

Wethouder Janssen is onder meer portefeuillehouder van de Gemeentewinkel. ,,Meer en meer dringt bij overheidsinstellingen het besef door dat burgers klanten zijn. Die moeten dan ook als klanten worden benaderd. In 2003 hebben we voor het eerst een klantonderzoek gehouden. Toen bleek dat er onduidelijkheid bestond over waar men voor welk product op welk tijdstip terecht kon. Meer dan de helft van de bezoekers was niet op de hoogte van de verschillende openingstijden in Bemmel, Gendt en Huissen.''

Volgens Janssen is het afgelopen jaar stevig ingezet om de dienstverlening bij de Gemeentewinkel op een nog hoger niveau te brengen. ,,Ik vind het normaal dat tijdens het opstarten van de nieuwe Gemeentewinkel kinderziektes aan het licht kwamen. Dan denk ik bijvoorbeeld aan de personeelsbezetting tijdens piekuren. We hebben dan ook bewust dit onderzoek aan het einde van dit jaar gepland zodat de resultaten niet worden beïnvloed door opstartproblemen. "

Het onderzoek is gericht op de dienstverlening van de balies in Huissen. De openingstijden van de Gemeentewinkel komen nadrukkelijk aan de orde. Wethouder Henk Janssen:,,De kwaliteit is sterk afhankelijk van de openingstijden. Echter ook van de serviceverlening, de snelheid van afhandeling en het aanbod van het aantal producten. Vandaar dat het college heeft gekozen voor een breed onderzoek.''

Het onderzoek wordt uitgevoerd door bureau Trendview. Eind januari moet de rapportage gereed zijn. De resultaten worden via de gemeentelijke infopagina en de website bekendgemaakt.

Bericht geplaatst 21 november 2005