Groep Colruyt
Beesd, 18 november 2005
Superunie en Colruyt beëindigen samenwerking binnen Europartners
De Coöperatieve Inkoop Combinatie Superunie en de Belgische groep
Colruyt maken bekend dat het samenwerkingsverband Europartners per 1
december 2005 beëindigd zal worden. Dit bestond sinds 2001 en was
gericht op het bundelen van inkoopkracht voor de levensmiddelenmarkt.
Het besluit vloeit voort uit de keuze van Superunie en Colruyt voor
het aangaan van een samenwerkingsverband met nieuwe partners. Colruyt
is in een vergevorderd stadium van onderhandeling met een
internationale inkooporganisatie en Superunie heeft een akkoord
gesloten met EMD, de grootste Europese marketing- en inkoop-
organisatie op de levensmiddelenmarkt.
Dankzij de samenwerking Europartners hebben Superunie en Colruyt groei
en een versterking van hun respectieve posities op hun markten
meegemaakt. Voor beiden bracht dit resultaat met zich mee dat er nu
naar een groter verband moest worden gezocht, om beter te kunnen
profiteren van schaalgrootte en inkoopkracht.
Volgens Frans Fredrix, algemeen directeur van Superunie, en Luc Rogge,
algemeen directeur van Colruyt, heeft het samenwerkingsverband
Europartners, hun organisatie gebracht wat er van werd verwacht ten
tijde van de start.
Directeur Fredrix van Superunie: Wij zijn tevreden over de resultaten
van Europartners. Tegelijk realiseren wij ons dat voor verdere groei
en versterking van onze positie op de uiterst competitieve markt in
Nederland het nodig is een volgende stap te doen. In EMD hebben wij de
juiste partner gevonden voor de fase waarin Superunie zich bevindt.
Met méér inkoopkracht, méér schaalgrootte en een sterke aanwezigheid
op veel marktenin Europa is EMD precies de juiste keuze voor
Superunie.'
Algemeen directeur Rogge van Colruyt stelt: 'De samenwerking heeft
zeker geleid tot goede resultaten. De uitwisseling van informatie
heeft ons ook meer inzichten op het vlak van assortimenten gegeven.
Door de internationalisering van de levensmiddelenbranche en de
toenemende concurrentieslag die op nationale markten op prijs en
assortiment wordt gevoerd, is dit een logisch vervolg in de
ontwikkeling van samenwerkingsverbanden. Europartners voldeed niet
meer voldoende aan de wens van beide partijen om tot meer
schaalgrootte te komen. Bovendien leidde de speculatie over de komst
van Colruyt op de Nederlandse markt tot minder daadkracht om samen in
te kopen.'
Superunie, tweede op de Nederlandse markt Superunie heeft in Nederland
een marktaandeel van 26,7% en is daarmee, pal achter Albert Heijn,
tweede op de markt van de evensmiddelendetailhandel.
Superunie werd in 1956 opgericht als de coöperatief georganiseerde
inkooporganisatie voor 15 zelfstandige supermarktketens met ruim 1.800
supermarkten voor wie Superunie 95% van het inkoopvolume en de
centrale administratie verzorgt.
In 2004 behaalden de Superunie-leden een omzet van EUR 6,7 miljard,
een groei van 5,1%, vergeleken met het jaar daarvoor.
Superunie is sterk op het gebied van ontwikkeling en marketing van
eigen merken. Zo bevat de huismerkenportfolio thans 1000 artikelen,
waaronder sterke merken als First Choice Cola en Melkan
(zuivelproducten). Leden van Superunie voeren verder merken als
Perfekt, Markant, Plus en O'Lacy. Voor zijn leden produceert Superunie
verder het klantenmagazine Boodschappen, dat maandelijks door meer dan
drie miljoen klanten wordt gelezen.
De leden van Superunie zijn: Boni-Markten (Nijkerk), Boon Beheer
(Sliedrecht), CoopCodis Holding (Velp), Deen Supermarkten (Hoorn),
DekaMarkt (Velsen-Noord), Jumbo Supermarkten (Veghel), Hoogvliet
(Alphen aan den Rijn), Jan Linders (Nieuw Bergen), Nettorama
(Oosterhout), Poiesz Supermarkt (Sneek), Sanders Supermarkt
(Enschede), Sligro (Veghel), Spar Holding (Zevenbergen), Sperwer
Holding (De Bilt), Vomar (Alkmaar).
Colruyt, Belgische full-range discounter
Colruyt is in België de 3de voedingsdistributeur met ongeveer 20%
marktaandeel.
Naast het Colruyt-enseigne (full-rangediscounter, 193 winkels) zijn er
ook
nog de Okay buurtdiscounters (34), BioPlanet (3), Dreamland (18),
Dream (3)
en Dreambaby (3).
Binnen de groep baat Spar Retail de Spar-formule uit naar zelfstandige
winkeliers toe (22 Eurospar's en 300 Spar-winkels). Daarnaast worden
ook nog de 80 winkels van de Alvo-zelfstandigen beleverd.
In Frankrijk is de Colruytgroep actief met het enseigne Colruyt en
Coccinelle (44 winkels) terwijl
Pro à Pro distribution een nationale speler is op het vlak van
foodservice.
Eveneens worden 17 Cash & Carry's uitgebaat.