Groep Colruyt

Beesd, 18 november 2005

Superunie en Colruyt beëindigen samenwerking binnen Europartners

De Coöperatieve Inkoop Combinatie Superunie en de Belgische groep Colruyt maken bekend dat het samenwerkingsverband Europartners per 1 december 2005 beëindigd zal worden. Dit bestond sinds 2001 en was gericht op het bundelen van inkoopkracht voor de levensmiddelenmarkt.

Het besluit vloeit voort uit de keuze van Superunie en Colruyt voor het aangaan van een samenwerkingsverband met nieuwe partners. Colruyt is in een vergevorderd stadium van onderhandeling met een internationale inkooporganisatie en Superunie heeft een akkoord gesloten met EMD, de grootste Europese marketing- en inkoop- organisatie op de levensmiddelenmarkt.

Dankzij de samenwerking Europartners hebben Superunie en Colruyt groei en een versterking van hun respectieve posities op hun markten meegemaakt. Voor beiden bracht dit resultaat met zich mee dat er nu naar een groter verband moest worden gezocht, om beter te kunnen profiteren van schaalgrootte en inkoopkracht.

Volgens Frans Fredrix, algemeen directeur van Superunie, en Luc Rogge, algemeen directeur van Colruyt, heeft het samenwerkingsverband Europartners, hun organisatie gebracht wat er van werd verwacht ten tijde van de start.

Directeur Fredrix van Superunie: Wij zijn tevreden over de resultaten van Europartners. Tegelijk realiseren wij ons dat voor verdere groei en versterking van onze positie op de uiterst competitieve markt in Nederland het nodig is een volgende stap te doen. In EMD hebben wij de juiste partner gevonden voor de fase waarin Superunie zich bevindt. Met méér inkoopkracht, méér schaalgrootte en een sterke aanwezigheid op veel marktenin Europa is EMD precies de juiste keuze voor Superunie.'

Algemeen directeur Rogge van Colruyt stelt: 'De samenwerking heeft zeker geleid tot goede resultaten. De uitwisseling van informatie heeft ons ook meer inzichten op het vlak van assortimenten gegeven. Door de internationalisering van de levensmiddelenbranche en de toenemende concurrentieslag die op nationale markten op prijs en assortiment wordt gevoerd, is dit een logisch vervolg in de ontwikkeling van samenwerkingsverbanden. Europartners voldeed niet meer voldoende aan de wens van beide partijen om tot meer schaalgrootte te komen. Bovendien leidde de speculatie over de komst van Colruyt op de Nederlandse markt tot minder daadkracht om samen in te kopen.'

Superunie, tweede op de Nederlandse markt Superunie heeft in Nederland een marktaandeel van 26,7% en is daarmee, pal achter Albert Heijn, tweede op de markt van de evensmiddelendetailhandel. Superunie werd in 1956 opgericht als de coöperatief georganiseerde inkooporganisatie voor 15 zelfstandige supermarktketens met ruim 1.800 supermarkten voor wie Superunie 95% van het inkoopvolume en de centrale administratie verzorgt.

In 2004 behaalden de Superunie-leden een omzet van EUR 6,7 miljard, een groei van 5,1%, vergeleken met het jaar daarvoor.

Superunie is sterk op het gebied van ontwikkeling en marketing van eigen merken. Zo bevat de huismerkenportfolio thans 1000 artikelen, waaronder sterke merken als First Choice Cola en Melkan (zuivelproducten). Leden van Superunie voeren verder merken als Perfekt, Markant, Plus en O'Lacy. Voor zijn leden produceert Superunie verder het klantenmagazine Boodschappen, dat maandelijks door meer dan drie miljoen klanten wordt gelezen.

De leden van Superunie zijn: Boni-Markten (Nijkerk), Boon Beheer (Sliedrecht), CoopCodis Holding (Velp), Deen Supermarkten (Hoorn), DekaMarkt (Velsen-Noord), Jumbo Supermarkten (Veghel), Hoogvliet (Alphen aan den Rijn), Jan Linders (Nieuw Bergen), Nettorama (Oosterhout), Poiesz Supermarkt (Sneek), Sanders Supermarkt (Enschede), Sligro (Veghel), Spar Holding (Zevenbergen), Sperwer Holding (De Bilt), Vomar (Alkmaar).

Colruyt, Belgische full-range discounter

Colruyt is in België de 3de voedingsdistributeur met ongeveer 20% marktaandeel.

Naast het Colruyt-enseigne (full-rangediscounter, 193 winkels) zijn er ook
nog de Okay buurtdiscounters (34), BioPlanet (3), Dreamland (18), Dream (3)
en Dreambaby (3).

Binnen de groep baat Spar Retail de Spar-formule uit naar zelfstandige winkeliers toe (22 Eurospar's en 300 Spar-winkels). Daarnaast worden ook nog de 80 winkels van de Alvo-zelfstandigen beleverd.

In Frankrijk is de Colruytgroep actief met het enseigne Colruyt en Coccinelle (44 winkels) terwijl

Pro à Pro distribution een nationale speler is op het vlak van foodservice.
Eveneens worden 17 Cash & Carry's uitgebaat.