Vrije Universiteit Amsterdam

21.11.2005

A. Donker

aula

Faculteit der Psychologie en Pedagogiek

13:45

Human factors in educational software for young children


Promotor: prof.dr. P. Reitsma

Kleintjes heel handig, maar iets trager met pc

Omdat kinderen steeds vaker en op jongere leeftijd computers gebruiken, is het belangrijk het gebruiksgemak van hun software in de schijnwerper te zetten. Uit het onderzoek van Afke Donker kwam onder anderen naar voren, dat 6- en 7-jarigen net zo nauwkeurig als volwassenen met een computermuis op een klein object kunnen klikken. Daar hebben kinderen wel meer tijd voor nodig, net als voor het verplaatsen van objecten over het scherm. Tegen de verwachting in, verplaatsten de kleintjes objecten beter slepend, dan met het alternatief dat in sommige software voor kinderen zit, klik-verplaats-klik.

Feedback blijkt kinderen te motiveren om oefeningen te doen op de pc, maar twee verschillende soorten feedback leverden geen hogere motivatie op dan een. Dergelijke reactie heeft ook effect op de prestaties van kinderen. De kinderen geven daarbij wel nauwkeurigheid voorrang boven snelheid; bij commentaar over goed of fout, letten kinderen namelijk niet meer op hun snelheid, maar bij feedback over snelheid, proberen ze wel nog steeds de goede antwoorden te geven.

Donker onderzocht welke zaken het gebruiksgemak beïnvloeden van educatieve software in groep 2 en 3 van het basisonderwijs. Ze deed daarvoor verschillende experimenten. Niet alle aspecten van gebruikersgemak zijn onderzocht, maar het proefschrift biedt goede experimentele methoden voor verder onderzoek. Naar gebruiksgemak voor volwassenen wordt al veel onderzoek gedaan, maar dat is niet toepasbaar voor kinderen: verstandelijk en motorisch zijn de kleintjes nog niet zo ver ontwikkeld.

Voor meer informatie over activiteiten aan de VU:

dienst Communicatie, afdeling wetenschapsvoorlichting:

T 020 59 85666
E Persvoorlichting_VU@dienst.vu.nl

Voor meer informatie over activiteiten aan VUmc:

T 020 44 43444
E communicatie@vumc.nl