Ingezonden persbericht

A1 Team Nederland klimt plaats in kampioenschap na Sepang

Sepang, 20 november 2005

Ondanks minder dan vooraf gehoopte resultaten is A1 Team Nederland na de vijfde ronde van de A1 Grand Prix, op het circuit van Sepang, opgeklommen naar een gedeelde zesde plaats in het kampioenschap met 32 punten. Op een zonnig en warm Sepang begon de dag goed voor het team, met een vijfde plaats in de sprintrace. Jos Verstappen kende een goede start en wist goed uit het gedrang bij de start te blijven. Even verloor Verstappen plaatsen aan Nieuw Zeeland en Ierland, maar beide werden even later weer door Verstappen ingehaald. Met de uiteindelijke vijfde plaats haalde het team zes punten binnen.

Met een vijfde plaats als uitgangspositie leek een goed resultaat ook voor de hoofdrace zeker mogelijk, ook omdat het hele weekend A1 Team Nederland had laten zien over een goed tempo te beschikken. Bij de start ging het echter mis toen Verstappen stilviel op de grid en vanuit de pitstraat de race moest beginnen. Een topklassering bleek hierdoor onmogelijk. Dit was erg jammer omdat het racetempo van A1 Team Nederland van topniveau was. Dit werd aan het eind van de race bevestigd toen Verstappen, na een late pitstop de snelste ronde van de race neerzette. Bij die pitstop, 4 ronden voor het einde, kwamen de eerste regendruppels naar beneden en even dacht het team eraan om over te stappen naar regenbanden. De regen zette echter niet door en Verstappen ging weer naar buiten op slicks.Uiteindelijk eindigde hij de race als zestiende.

Jos Verstappen; "Over de eerste race ben ik zeker tevreden. De snelheid vond ik goed en ik had een paar mooie inhaalacties op Ierland en Nieuw Zeeland. Een vijfde plek was op zich goed en ook een goede uitgangspositie voor de hoofdrace natuurlijk. Alleen de tweede race begint natuurlijk waanzinnig slecht omdat ik de auto af heb laten slaan en dan ben je verloren. Er kwam geen safety car in de baan en dan kan je het gewoon vergeten. Da's balen. Ik denk dat de auto goed was dit weekend. Nog niet helemaal genoeg om te winnen, want Frankrijk is nog steeds waanzinnig snel, maar wat tijden betreft zitten we wel bij een tweede plek in de buurt"

Teambaas Jan Lammers sprak van een collectief balen van het gehele team, maar was zeer tevreden met het tempo van de auto. A1 Team Nederland heeft in Sepang laten zien wat tijden betreft met de absolute top mee te kunnen vind Lammers en het team heeft volgens hem ook weer veel geleerd.

De verwarring bij de pitstop die het team veel tijd kostte is volgens Lammers voor iedereen frustrerend, maar vooral voor de monteurs die helemaal klaar waren voor een snelle pitstop.

's Ochtends hadden ze nog een pitstop uitgevoerd in minder dan 14 seconden.

Jan Lammers; "Er was tijdens de tweede race bij ons geen start, daar balen we allemaal van. We verwachtten allemaal juist bij de start de eerste klappen uit te kunnen delen. We stonden ook op nieuwe banden. Dat bleef helaas uit. Dan wordt het heel moeilijk. Bij andere races waar hetzelfde gebeurde, hebben we pace cars gehad. Hier is het een lang en ook heel veilig circuit, dus die pace car kwam zoals verwacht niet. Tijdens de race zit je allemaal te piekeren wat je moet doen. Hoe kan je hier nog garen uit spinnen. Toen hebben we besloten te wachten tot vijf minuten voor het einde met de pitstop. Op dat moment heeft Jos nog minimaal benzine aan boord. We hadden de strategie in ons hoofd om met nieuwe banden en zes keer powerboost in een ronde de snelste ronde van de dag neer te zetten, waarmee we nog een punt zouden scoren. Maar net tijdens de pitstop begon het te regenen en ontstond er verwarring over het feit of we wel of geen regenbanden mochten monteren omdat het officieel nog geen 'wet race' was. Uiteindelijk hebben we de juiste beslissing genomen om weer op slicks naar buiten te gaan en hebben we gelukkig de snelste ronde kunnen zetten omdat de regen niet doorzette. Als het de regen hier wel had doorgezet heb je hier zo een paar centimeter water op de baan. We namen dus in eerste instantie een gok. Mocht die bui vallen, dan schiet je in de roos, want dan kan je met slicks bijna de pits niet meer halen. Dan had Jos zo naar voren kunnen rijden. Maar die regen zette niet door en door de verwarring bij de stop verlies je veel tijd, dat is jammer. Maar uiteindelijk hebben we dit weekend veel geleerd, vooral hoe we meer uit de banden kunnen halen in de race en dat is ook een belangrijk gegeven".

De volgende A1 Grand Prix wordt gehouden op 11 december in Dubai, op de Dubai Autodrome. A1 Team Nederland reist na het getoonde racetempo in Maleisie met veel vertrouwen richting ronde zes van de World Cup of Motorsport.

Voor meer informatie kunt u een e-mail sturen naar info@A1teamned.com

Rechtenvrije foto's zijn beschikbaar op www.A1teamnedfoto.nl