Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap
PERSMEDEDELING VAN HET MINISTERIE VAN DE VLAAMSE GEMEENSCHAP 24
OKTOBER 2005
Impulsdagen filosoferen in het Vlaams Parlement
De Unesco heeft 18 november uitgeroepen tot
Internationale Dag van de Filosofie. Op die dag
organiseert VEFO (het Vlaams netwerk voor Eigentijds
Filosofieonderwijs) dit jaar in het Vlaams Parlement een
impulsdag voor meer kansen voor filosofie in onderwijs en
vorming.
De doelgroep van de impulsdag bestaat uit
beleidsverantwoordelijken, pedagogische begeleiders,
directieleden, lerarenopleiders, leerkrachten, onderwijs-
inspecteurs, navormers, filosofen, vertegenwoordigers van
de Vlaamse scholierenkoepel en andere geëngageerden die
constructief mee willen zoeken naar manieren waarop
onderwijs en vorming aandacht kunnen besteden aan de
filosofische dimensie. De aandacht gaat vooral naar het
gewoon en buitengewoon secundair onderwijs.
Na 18 november volgt er een procesperiode die duurt tot
april 2006. Tijdens die periode worden mogelijke
toepassingen van de impulsdag via talrijke creatieve
praktijkvoorbeelden ingebed in de eigen schoolwerking. Op
28 april 2006 ontmoeten leerlingen en filosofen elkaar op
een terugkomdag in het Vlaams Parlement. Dan presenteren
de leerlingen hun resultaten, wisselen ze ideeën en
ervaringen uit en gaan ze een gesprek aan met filosofen.
De eerste impulsdag op 18 november 2005 maakt dus deel
uit van een drieluik, waarin mensen van verschillende
gezindheden en leeftijden samen willen nadenken over het
belang van denken en denkend handelen in het onderwijs,
en in het leer- en opvoedingsproces, met het oog op de
snel evoluerende en complexe samenleving in de 21e eeuw.
Daarnaast is de impulsdag zelf ook opgebouwd als een
drieluik: naast sessies waarin verschillende visies op
filosofische reflectie in onderwijs en vorming aan bod
komen, zijn er ook aparte workshops met inspirerende
praktijkmodellen uit diverse onderwijscontexten. De dag
wordt afgesloten met een plenaire sessie, waarin ruimte
is voor een vraaggesprek over de plaats, de mogelijkheden
en de beperkingen van de kansen van filosofie in het
curriculum. Met dit dubbele drieluik wil VEFO een proces
van intervisie en actieve bezinning op gang brengen over
de meerwaarde van eigentijds filosoferen in onderwijs, en
bij het leren en opvoeden.
Als u aan deze impulsdag wilt deelnemen, moet u zich voor
1 november inschrijven via Impulsdag@filosoferen.be.
Vlaamse overheid