Vlaamse overheid

Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap PERSMEDEDELING VAN HET MINISTERIE VAN DE VLAAMSE GEMEENSCHAP 24

OKTOBER 2005

Impulsdagen filosoferen in het Vlaams Parlement

De Unesco heeft 18 november uitgeroepen tot Internationale Dag van de Filosofie. Op die dag organiseert VEFO (het Vlaams netwerk voor Eigentijds Filosofieonderwijs) dit jaar in het Vlaams Parlement een impulsdag voor meer kansen voor filosofie in onderwijs en vorming.

De doelgroep van de impulsdag bestaat uit beleidsverantwoordelijken, pedagogische begeleiders, directieleden, lerarenopleiders, leerkrachten, onderwijs- inspecteurs, navormers, filosofen, vertegenwoordigers van de Vlaamse scholierenkoepel en andere geëngageerden die constructief mee willen zoeken naar manieren waarop onderwijs en vorming aandacht kunnen besteden aan de filosofische dimensie. De aandacht gaat vooral naar het gewoon en buitengewoon secundair onderwijs.

Na 18 november volgt er een procesperiode die duurt tot april 2006. Tijdens die periode worden mogelijke toepassingen van de impulsdag via talrijke creatieve praktijkvoorbeelden ingebed in de eigen schoolwerking. Op 28 april 2006 ontmoeten leerlingen en filosofen elkaar op een terugkomdag in het Vlaams Parlement. Dan presenteren de leerlingen hun resultaten, wisselen ze ideeën en ervaringen uit en gaan ze een gesprek aan met filosofen.

De eerste impulsdag op 18 november 2005 maakt dus deel uit van een drieluik, waarin mensen van verschillende gezindheden en leeftijden samen willen nadenken over het belang van denken en denkend handelen in het onderwijs, en in het leer- en opvoedingsproces, met het oog op de snel evoluerende en complexe samenleving in de 21e eeuw. Daarnaast is de impulsdag zelf ook opgebouwd als een drieluik: naast sessies waarin verschillende visies op filosofische reflectie in onderwijs en vorming aan bod komen, zijn er ook aparte workshops met inspirerende praktijkmodellen uit diverse onderwijscontexten. De dag wordt afgesloten met een plenaire sessie, waarin ruimte is voor een vraaggesprek over de plaats, de mogelijkheden en de beperkingen van de kansen van filosofie in het curriculum. Met dit dubbele drieluik wil VEFO een proces van intervisie en actieve bezinning op gang brengen over de meerwaarde van eigentijds filosoferen in onderwijs, en bij het leren en opvoeden.

Als u aan deze impulsdag wilt deelnemen, moet u zich voor
1 november inschrijven via Impulsdag@filosoferen.be.