Foto
Publicaties TNS NIPO onderzoek
17 november 2005
Stank voor dank: één op de vijf Nederlanders geeft gekregen geurtje weer door
De feestdagen staan weer voor de deur. Sinterklaas en Kerstmis zijn
bij uitstek gelegenheden om cadeaus te geven en te krijgen. Uit recent
onderzoek van TNS NIPO blijkt dat geurtjes het goed doen als cadeau in
deze tijd, zowel voor mannen als voor vrouwen.
In september 2005 namen 1.505 vrouwen en 1.562 mannen deel aan het
onderzoek Pantry Check Cosmetica van TNS NIPO. Dit onderzoek biedt een
actueel en volledig overzicht van het koop- en gebruikspatroon in
Nederland van vrijwel elk cosmeticaproduct. Uit het onderzoek blijkt
onder meer dat één op de vijf Nederlanders wel eens een geurtje cadeau
heeft gekregen tijdens de feestdagen (22%).
Een gegeven paard...
Sommige gevers krijgen 'stank voor dank': één op de vijf vrouwen en
mannen (respectievelijk 21% en 18%) hebben het cadeau na ontvangst wel
eens doorgegeven aan een ander. De belangrijkste reden voor dit
re-giften is dat men de geur niet lekker vindt. Ook worden geurtjes
doorgegeven omdat de ontvanger weet dat iemand anders de geur juist
erg lekker vindt.
Chanel, Gloria Vanderbilt en Hugo Boss meest gegeven geurtjes
Het onderzoek wijst verder uit dat eau de toilettes en parfums meestal
door de partner gegeven worden, maar ook de kinderen willen nog wel
eens een geurtje meenemen. De meest favoriete vrouwengeurtjes om
cadeau te doen (op basis van het laatst gegeven geurtje), zijn van
Chanel en Gloria Vanderbilt (beiden 6%). Hugo Boss, Mexx en Anais
Anais (allen 4%) zijn andere populaire merken om iemand mee te
verblijden.
Voor mannen zijn eau de toilettes van de merken Hugo Boss (10%), Axe
(8%), Davidoff, Adidas en Van Gils (allen 6%) momenteel in trek om
cadeau te doen.
Hugo Boss en Chanel het populairst om te krijgen
Om je lief de aankomende feestdagen écht blij te maken, geef je hem
een fles van het merk Hugo Boss en haar een eau de toilette of parfum
van Chanel. Eén op de tien mannen (10%) en negen procent van de
vrouwen zeggen dat zij deze geur het liefst cadeau zouden krijgen.
Jonge vrouwen (tot 34 jaar) krijgen overigens liever de damesvariant
van Hugo Boss cadeau (6%).
E1927 | TNS NIPObase CASI | Het veldwerk heeft plaatsgevonden in
september 2005. Steekproefgrootte: 1.505 vrouwen en 1.562 mannen.
Bij publicatie of verspreiding de bron TNS NIPO vermelden. Voor
eventuele vragen kunt u contact opnemen met Margot Sauer (tel: 020 522
57 95).
TNS NIPO