Foto
Publicaties TNS NIPO onderzoek
17 november 2005
Europese mannen maken zich zorgen over anticonceptie
Meer dan de helft van de mannen maakt zich zorgen om de anticonceptie
van hun partner. Ze zijn bang dat hun partner de pil vergeet en
herinneren haar er dan ook aan om deze in te nemen. Dit blijkt uit een
internationaal onderzoek, door TNS NIPO1 uitgevoerd onder 4.000
mannen. De Spaanse mannen (80%) zijn het meest bezorgd, gevolgd door
de Franse en Duitse mannen (beiden 60%). De Nederlandse mannen (41%)
maken zich, net als zowel de Deense als de Zweedse mannen (beiden 36%)
zich het minst druk.
Deze bevindingen zijn naar voren gekomen uit de Contraceptive
Confidence and Consequences Survey, waarin gekeken is naar het
vertrouwen en de consequenties van anticonceptiegebruik onder 8500
vrouwen en mannen in de leeftijd van 16 tot 40 jaar uit veertien
verschillende landen: Nederland, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje,
België, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Finland,
Hongarije, Oekraïne en Rusland^2
.
De nieuwe bevindingen geven aan dat de meeste mannen zich niet bewust
zijn van de nieuwe en moderne anticonceptiemethoden die tegenwoordig
verkrijgbaar zijn. Ze zijn veelal wel bekend met de pil. Van de nieuwe
anticonceptiemethoden kent 29 procent van de mannen de
anticonceptiering, een methode waarbij vrouwen nog maar één keer per
maand aan anticonceptie hoeven te denken.
Verder denken mannen dat zij de meeste invloed op hun partner hebben
als het gaat om de juiste anticonceptiekeuze. Deze invloed hebben ze
helaas niet. Tot nu toe bepaalt de vrouw de keuze van anticonceptie en
zij geeft aan het meest te worden beïnvloed door de arts, vriendin, of
moeder, zo blijkt uit een eerder gepubliceerd onderzoek3
.
Hoe denken mannen over anticonceptie?
* Ze willen niet aan anticonceptie denken tijdens seks (zoals een
condoom om doen).
* Dat hun partner hen het vertelt als ze de pil vergeten is. Ruim 65
procent van de mannen denkt dat de vrouw dit doet, terwijl 35
procent dit daadwerkelijk doet. In Nederland geeft 57 procent van
de vrouwen aan dat ze de pil is vergeten.
* De helft van de mannen heeft toch seks met hun partner, ook al
weten ze dat de betrouwbaarheid van de pil is afgenomen; 76
procent van deze mannen en vrouwen zegt lang niet altijd een
aanvullende voorzorgsmaatregel te nemen.
* Van de mannen van wie de vrouw de pil gebruikt, heeft 40 procent
ervaringen met de angst voor een zwangerschap. In de meeste
gevallen is dit het gevolg van een vergeten, of te laat ingenomen
pil. Ruim 85 procent van de mannen neemt zijn verantwoordelijkheid
voor een eventuele kans op een zwangerschap, terwijl veertien
procent zegt dat die verantwoordelijkheid uitsluitend bij hun
partner ligt.
* Ongeveer 59 procent van de mannen die ervaring heeft met een
mogelijke kans op een zwangerschap, vindt dat dit een negatieve
impact heeft op zijn emotionele leven. Dit loopt op tot 67 procent
van de mannen die zegt dat hun carrière belangrijk voor hem is.
Mannen die bezorgd zijn over het feit dat hun partner regelmatig de
pil vergeet, zouden samen met hun partner op zoek moeten gaan naar een
niet-dagelijkse anticonceptiemethode. Een mogelijkheid is de
anticonceptiering, waarbij vrouwen nog maar éénmaal per maand aan hun
anticonceptie hoeven te denken.
---
1 | Gebaseerd op: alle mannen die ervaring hebben met partners die
vijf jaar lang de pil gebruiken.
---
% mannen die bezorgd zijn dat hun partner de pil vergeet % mannen
die hun partner helpen herinneren om de pil in te nemen
Totaal 51 54
Spanje 80 75
Frankrijk 60 55
Duitsland 60 62
Zwitserland 57 66
Italië 56 41
Oekraïne 56 63
België 52 62
Oostenrijk 53 59
Finland 48 51
Hongarije 48 18
Rusland 43 47
Nederland 41 59
Zweden 36 51
Denemarken 36 45
---
Organon met gedeelde hoofdkantoren in Oss, Nederland en Roseland, NJ
USA, ontwikkelt, produceert en verkoopt receptplichtige geneesmiddelen
die de gezondheid en de kwaliteit van het leven verbeteren. Door een
combinatie van onafhankelijke groei en samenwerking met partners
streeft Organon ernaar een van de leidende farmaceutische bedrijven te
blijven of te worden op elk van de therapeutische gebieden:
gynaecologie, psychiatrie en anesthesie. Organon producten worden in
meer dan 100 landen op de markt gebracht vanuit meer dan 60 lokale
vestigingen. Organon is een farmaceutische business unit van Akzo
Nobel, gericht op humane gezondheidszorg.
1 TNS NIPO is de Nederlandse partner van TNS, de op drie na grootste
marketinginformatiegroep in de wereld. TNS NIPO en haar partners
voorzien nationale en internationale organisaties van marktinformatie
en analyses, inzicht en advies in meer dan 110 landen wereldwijd. Met
een ervaren team en creatieve marketinginformatiespecialisten, brengt
TNS NIPO hoge standaard marketingoplossingen voor profit- en
non-profitorganisaties in de consumenten business-to-business sector.
Download hieronder de resultaten en de achtergronden van het
onderzoek:
TNS NIPO contraception study 2005 - Survey
results (.pps)
TNS NIPO Contraceptive Confidence and
Consequences Survey 2005 - Survey results (.pps)
TNS NIPO contraception study 2005 - Background
information (.pdf)
TNS NIPO Contraceptive Confidence and Consequences
Survey 2005 - Background information (.pdf)
2 In het onderzoek werden aan 8531 heteroseksuele mannen en vrouwen
tussen 16 en 40 jaar in 14 landen (n > 600 in elk land) vragen gesteld
over hun anticonceptiegebruik en ervaringen. Het onderzoek is
uitgevoerd gedurende maart en april 2005 met gebruik van
computer-assisted web-interviews door TNS NIPO in opdracht van
Organon.
3 Huisman D, Meagher N. Poor awareness of newly available
contraceptive Options limits Womens choices. SKIM Group, Rotterdam,
the Netherlands.
Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor
eventuele vragen kunt u contact opnemen met Carolien Hendrix (tel: 020
522 54 87) van TNS NIPO, of met Lilian van der Heiden (tel: 0412 666
951/ 06 514 034 35), Product PR Manager, NV Organon.
TNS NIPO