Eenmalig extra budget voor voorgenomen actieplan 2006 VVV Breda
LogoVVVBreda_kln.GIF
Het college van Burgemeester en Wethouders stelt voor het jaar 2006
éénmalig een extra bedrag van 43.000,- beschikbaar voor de uitvoering
van toeristisch-recreatieve arrangementen en promotieactiviteiten van
de VVV Breda
Dit naar aanleiding van het nieuwe Bedrijfs- en Actieplan voor de
periode 2006-2010, waarin de VVV aangeeft te willen doorgroeien naar
een meer pro-actieve toeristische marketingorganisatie.
De financiële relatie tussen de VVV Breda en de gemeente zal vanaf
medio volgend jaar worden bezien in het kader van het nieuw overeen te
komen meerjarensubsidiecontract voor de periode 2007-2010. Op deze
manier krijgt het nieuwe Gemeentebestuur gelegenheid om hierop invloed
uit te oefenen.
Stedelijke en toeristische ontwikkelingsambitie Breda
De komende jaren kan de stad Breda tal van gelegenheden aangrijpen om
zich in binnen- en buitenland te promoten. De agenda inspireert:
oplevering Chassé Park (najaar 2006), opening Nieuwe Haven (voorjaar
2007), opening Nationaal Museum voor Grafische Vormgeving (medio
2007), komst HSL-Shuttle (begin 2008), realisatie Bavelse Berg (medio
2008), opening Nieuwe Mark (najaar 2008), opening nieuwe Station
(medio 2009). Breda neemt dan ook deel aan overleg met de andere
Nederlandse HSL-steden om de komst van de HSL en de shuttle aan te
grijpen voor meer internationale promotieactiviteiten. Vlaanderen,
Wallonië en Noord-Frankrijk staan daarbij centraal. Maar ook de Duitse
kustgangers uit Nord-Rhein Westfalen zijn een potentiële doelgroep
voor een dagje Breda.
Dit betekent dat de VVV Breda de komende jaren een aanzienlijke
toename van het aantal toeristische bezoekers mag verwachten. Zo wijst
internationaal onderzoek uit dat bijna 39% van de huidige
HSL-reizigers een toeristisch-recreatief motief heeft en dat 21% reist
met een zakelijk (toeristisch) motief. Het college vindt het dan ook
belangrijk dat de VVV in staat is om, door gerichte stadspromotie en
aantrekkelijke product- en arrangementontwikkeling, voor Breda gebruik
te maken van deze kansen.
Bedrijfs- & Actieplan VVV
In het bedrijfs- en actieplan 2006-2010 wordt inhoudelijk ingegaan op
een viertal aspecten:
* vergelijking van de Bredase VVV met toeristisch-recreatieve
uitvoeringsorganisaties uit Den Bosch, Dordrecht, Groningen en
Maastricht;
* een analyse van de actuele ontwikkelingen op het werkterrein van
de VVV Breda;
* een concreet actieplan, op hoofdlijnen voor de periode 2006-2010;
* een shortlist van (meetbare) prestatie-indicatoren, op basis
waarvan de prestaties van de VVV Breda, in relatie tot de nieuwe
meerjarensubsidieovereenkomst 2007-2010, door de gemeente kunnen
worden beoordeeld.
Daarnaast is gekeken naar eventuele mogelijkheden tot integratie van
de verliesgevende dependance van de VVV Breda op de Grote Markt met
het Cultuurpunt cq Uitpunt, in de vorm van een gezamenlijke
informatiebalie. Uitgangspunt voor de VVV is daarbij dat een
dergelijke samenwerking duidelijke voordelen oplevert ten opzichte van
de huidige kosten en opbrengsten. De VVV-directie verwacht echter dat
voorgenoemde integratie in elk geval marketingstrategische en
cultuurtoeristische meerwaarde zou kunnen opleveren.
Breda, 17 november 2005
Gemeente Breda