Stad Brussel
Bestrijdingsplan van de Stad Brussel tegen mensenhandel
Persconferentie van 16 November 2005
Freddy Thielemans, Burgemeester van de Stad Brussel
Balans en Perspectieven
De huidige nota heeft als doelstelling om een balans te maken van de
strijd die de laatste jaren door de gemeentelijke overheden werd
gevoerd tegen de mensenhandel en om de maatregelen voor te stellen die
zullen ingesteld worden op korte termijn om de reeds verkregen
resultaten te verbeteren.
Inleiding: naast de straatprostitutie, de mensenhandel.
Al is het hoofdzakelijk vanwege de publieke overlast en storing van de
openbare orde, voorvloeiend uit de straatprostitutie, dat de lokale
overheden worden aangesproken en opgeroepen om tussen te komen,
schrijft het beleid van de Stad Brussel, op haar niveau, zich in een
breder kader, met name de strijd tegen wat duidelijk vergelijkbaar
moet gesteld worden met de mensenhandel, omschreven in de
internationale teksten als het rekruteren, het vervoeren, het
overbrengen, het logeren of onthalen van personen, door toevlucht tot
geweld of andere vormen van verplichtingen, door ontvoeringen,
fraude, bedrog, machtsmisbruik of misbruik van een kwetsbare situatie
of door het schenken of het aanvaarden van betalingen of voordelen om
de toestemming tot exploitatie van een persoon te verkrijgen en dit
door de macht die hij op hem heeft.
De zeer grote meerderheid van de op het terrein tegengekomen situaties
blijkt een weergave te zijn van de hierboven beschreven theorie; en
het is wel degelijk dat fenomeen, waarvan de straatprostitutie slechts
het deel is dat zichtbaar is, dat beoogd wordt door de maatregelen die
reeds genomen werden en die in de nabije toekomst zullen genomen
worden.
Het gaat hier niet om over de strijd tegen prostitutie. Het doelwit
van de maatregelen die Stad Brussel op heden aanwendt is de
mensenhandel.
Laten we ons dus niet vergissen van debat.
Enerzijds, de mensenhandel, veelvormig, met rampzalige gevolgen op het
leven van de vrouwen en meisjes die in de val zijn gelopen door
aanlokkelijke werkaanbiedingen of beloften voor een beter leven maar
dan snel gedwongen worden om zich te prostitueren en zoniet worden
geslagen of verkracht.
Dit gevecht leidt de Stad Brussel iedere dag door middel van
verschillende acties die hier onder worden beschreven.
Anderzijds, de dringende noodzaak tot een federaal debat betreffende
het statuut van de prostituees dat, zoals in het buitenland werd
gedaan, een duidelijke definitie moet geven over de houding die de
overheden, bevoegd voor openbare orde, ten opzichte van
straatprostitutie mogen nemen.
Een eerste balans.
Tot op heden waren het hoofdzakelijk de politieacties die het fenomeen
van de straatprostitutie in Brussel sterk deden verminderen.
Dankzij de specifieke operaties die gericht waren op de
administratieve controle van personen die zich prostitueren, aangevuld
door gerechtelijke onderzoeken van de gespecialiseerde diensten van de
Federale en lokale Politie gericht op de mensenhandel en het
souteneurschap, konden de doelstellingen tot vermindering van overlast
en het interpelleren van een zo groot mogelijk aantal pooiers bereikt
worden.
Volgende cijfers mogen worden voorgelegd voor 2004:
1. 13 politieacties vonden plaats in 2004
2. 436 controles van prostituees waarvan 293 verschillende
prostituees en 29 nationaliteiten.
3. 85 directe repatriëringen van buitenlandse prostituees
4. 59 bevelen tot het verlaten van het grondgebied
5. 52 aangehouden pooiers
In tegenstelling tot 2003 registreerde men in 2004 een daling van 66%
van het aantal straatprostituees.
De lokale overheden hebben eveneens getracht om het autotraject van de
klanten in de Alhambrawijk te verbreken door deze wijk om te vormen
tot uitzonderlijk plaatselijk verkeer. De realiteit heeft aangetoond
dat het onmogelijk was om de eindbestemming van iedereen na te gaan.
In 2005 werden 2 controleacties per maand gevoerd:
1. 280 controles van prostituees waarvan 217 verschillende
prostituees en 29 nationaliteiten
2. 87 directe repatriëringen
3. -31 bevelen tot het verlaten van het grondgebied
Vandaag is de balans van al deze acties positief aangezien zij geleid
hebben tot een stabilisatie van het aantal aanwezige straatprostituees
hetzij 15 tot 20 in de handelswijk .
Bovendien heeft de lokale politie in deze maand november een
specifieke actie op touw gezet, die gekenmerkt wordt door een
permanente bezetting van het terrein.
De krachtlijnen van deze actie zijn de volgende:
1. Controle van de verblijfsituatie van de prostituees
2. Controle van de voertuigen en een grondig onderzoek indien nodig
3. Het systematisch opstellen van proces-verbaal voor iedere inbreuk
op de verkeerswetgeving.
4. Het sensibiliseren van bestuurders op het lokale karakter van de
straten
149 personen en 123 voertuigen werden tot heden gecontroleerd; 60
proces verbalen werden opgesteld.
Toekomstige maatregelen
Aangemoedigd door de bekomen resultaten wendt de Stad Brussel vandaag
nieuwe maatregelen aan teneinde het fenomeen op diverse vlakken aan te
pakken.
Zonder afbreuk te doen aan de politieaanwezigheid op het terrein,
wapent de Stad Brussel zich vandaag met een nieuw taksreglement
gericht op de rendez-voushuizen en zal ze haar inspanningen om de
openbare ruimte van de door de straatprostitutie getroffen wijken,
zoals de Alhambrawijk, voortzetten.
Het taksreglement op de rendez-vous huizen
Het bestaan van rendez-voushuizen is natuurlijk een evidente oorzaak
voor het verenigen van straatprostitutie in een wijk. In dit opzicht,
hebben de veelvuldige contacten van het kabinet van de Burgemeester
met de wijkvergaderingen toegestaan om de grote overlast, die de
inwoners ondergaan, naar voren te brengen.
Teneinde haar financiële middelen te verhogen, enerzijds, maar ook
tegemoet te komen aan de bezorgdheid van de inwoners en zoveel
mogelijk de organisatie van deze criminaliteit in het gedrang te
brengen, heeft de Gemeenteraad, in zitting van 7 november 2005, voor
een taks gestemd die specifiek de rendez-voushuizen viseert,
rendez-voushuizen die als volgt gedefinieerd worden: elk gebouw dat
één of meerdere lokalen herbergt (kamer, appartement, salon of andere
plaats) die, mits betaling of niet, ter beschikking worden gesteld
voor een intieme ontmoeting tussen personen, zonder de bedoeling te
hebben er de nacht door te brengen en zonder verplichte inschrijving
in de verblijfsregisters zoals voorgeschreven door de wet van 17
december 1963 houdende de controle op reizigers in logeertehuizen
Het bedrag van de taks is vastgesteld op 2500 euros per jaar per
ontmoetingslokaal (kamer, appartement, salon of andere plaats) en is
verschuldigd door de uitbater (de onderverhuurder of, bij gebrek, de
huurder van het gebouw worden de schuldenaar van de taks indien de
uitbater niet gekend is). De eigenaar blijft medeverantwoordelijk voor
de betaling van de taks.
Het reglement zal in voege treden zodra de voogdijoverheden het
goedgekeurd hebben (termijn van 40 dagen).
Indien de eerste doelstelling van dit reglement financieel is, wenst
de Stad Brussel ook de vestigingen die, door het heen- en weergeloop
eigen aan hun activiteit, te laten bijdragen aan de nefaste gevolgen
die niet alleen de openbare rust maar eveneens de veiligheid van de
wijken waar ze gevestigd zijn, in het gedrang brengen.
De heropleving van de openbare ruimte
Naast de strijd tegen deze criminaliteit en de hinder die hiermee
gepaard gaat, investeert de Stad Brussel belangrijke middelen voor de
heropleving van de wijk Alhambra, een wijk die sterk geraakt wordt
door de straatprostitutie, en dit op verschillende niveaus.
Allereerst met de heraanleg van de Hooikaai.
Dit project bestaat uit de heraanleg van de oppervlakte tussen de
Lakensestraat en de Handelaarskaai en de aanleg van een bekken, een
groene ruimte en een speelterrein.
Doelstelling is om van deze plaats opnieuw een gezellige openbare
recreatieve doch functionele ruimte te maken zowel s nachts als
overdag, zodat de sociale controle de misdrijven kan indijken.
De door de Stad Brussel aangewende middelen om deze doelstelling te
bereiken bedragen ongeveer 2.360.000 euros, zonder de budgetten in
rekening te brengen van het Samenwerkingsakkoord (1.545.000).
Vervolgens werd het principe van een zone 30 in het begijnhofkanaal
door het College van Burgemeester en Schepenen gestemd en is men reeds
voorbij het stadium van de openbare raadpleging. Het College werkt
momenteel aan de opmerkingen die geuit werden door de bewoners en zal
weldra een kalender kunnen bepalen voor de uitwerking.
Politieactie
Zoals reeds voorafgaand vermeld, is de politieactie natuurlijk een
vast gegeven. Administratieve controles door de lokale politie,
gekoppeld aan gerechtelijke onderzoeken betreffende mensenhandel en
souteneurschap zullen stipt, doch regelmatig, blijven gevoerd worden.
Besluit
De Politieactie, de fiscale hefbomen en de aandacht van de Stad
Brussel voor de kwaliteit van de openbare ruimten in de door de
straatprostitutie getroffen wijken zijn de enige middelen waarover de
lokale overheden beschikken om vandaag te strijden tegen de
mensenhandel en alle gevolgen voor het stadsleven die hier uit
voorvloeien. Al deze middelen worden vandaag ingezet.
Maar ik zou de oproep die ik richt naar de federale gekozenen ook
beantwoordt willen zien. Het debat over het statuut van de prostituees
moet plaatsvinden op dat niveau en alzo duidelijkheid scheppen in de
wettelijke middelen waarop de gemeenten zich kunnen beroepen om dit
fenomeen aan te pakken.
terug naar het begin