Team Cadillac blikt terug op raceseizoen 2005
(11/17/2005)
Met vier overwinningen, twee pole positions en een reeks
podiumplaatsen hebben de CTS-V-racers van Team Cadillac op superieure
wijze beslag gelegd op zowel de rijders- als de constructeurstitel in
de SCCA SPEED World Challenge GT Series 2005 voor productiemodellen.
Naast het persoonlijke succes voor coureur Andy Pilgrim betekende dit
het eerste kampioenschap voor Cadillac sinds de terugkeer in de
autosport.
Met het chassis van de Cadillac CTS-V en de voor de racerij getunede
GM LS2 small-block V8 had Team Cadillac de juiste wapens in handen om
de strijd tegen de voornamelijk tweezits sportauto's in zijn voordeel
te beslechten. In het lange seizoen met elf straat- en circuitraces in
heel Noord-Amerika pakten de CTS-V's drie keer de eerste twee
podiumplaatsen. In april, op het circuit van Road Atlanta in Georgia,
schreef Cadillac zelfs geschiedenis door de plaatsen 1, 2 en 3 op te
eisen. De concurrentie was echter zo sterk dat beide titels pas in de
laatste ronden van de laatste race konden worden veiliggesteld.
Pilgrimsweg naar de titel
De man die voor Cadillac het rijderskampioenschap binnenhaalde, Andy
Pilgrim, was het hele seizoen een toonbeeld van regelmatigheid door in
alle elf races in de top tien te finishen. Overeenkomstig de
SCCA-reglementen werd hij na zijn drie tweedeplaatsen in Sebring,
Florida en Road Atlanta en een derde plaats in Cleveland, Ohio
âbeloondâ met honderd kilogram ballast in zijn auto. Dankzij een
uitgekiende strategie wist hij in de laatste drie races ondanks deze
handicap als vierde te finishen en dat bleek voldoende te zijn voor de
titel.
De tweede vaste rijder van Team Cadillac, Max Papis, wist met zijn
zege in Laguna Seca voor Cadillac de constructeurstitel in de wacht te
slepen.
De derde Cadillac, afwisselend gereden door een trio gerenommeerde
gastcoureurs, leverde met twee overwinningen ook een belangrijke
bijdrage aan het succes van het team. Max Angelelli was in vijf
optredens goed voor een pole position en vier podiumplaatsen. John
Heinricy, in het dagelijks leven directeur van de GM Performance
Division, werd tweede in Mid-Ohio en Corvette-coureur Ron Fellows won
voor het tweede jaar in successie de race op het Mosport-circuit in
Canada.
Spin-off naar de productieversie
De Cadillac sedans moesten het in de SPEED GT Series opnemen tegen een
veld van voornamelijk sportieve tweezitters. De succesvolle Cadillac
CTS-V werd oorspronkelijk gebouwd op de productielijn in de
GM-assemblagefabriek in Lansing, Michigan. Ondanks aanpassingen voor
de racerij, is de raceversie voor 58 procent (op basis van gewicht)
gelijk aan het productiemodel. Daarnaast onderhoudt het raceteam nauw
contact met de technici die verantwoordelijk zijn voor de
productieversie.
âHet vermogen zoveel techniek uit de straatauto direct over te nemen
in de raceauto, zegt op zich natuurlijk al genoeg over de kwaliteiten
van de Cadillac CTS-Vâ, zegt de directeur van GM Racing, Mark Kent.
âDoor gebruik te maken van faciliteiten, expertise en personeel van
General Motors, konden we de prestaties van de raceauto
perfectioneren. Door bestudering van de raceauto deden de GM-technici
op hun beurt waardevolle kennis op over de constructie en dynamische
rijeigenschappen van de raceversie. Op die manier werkt de
technologieoverdracht dus naar twee kanten.â
AutoRai