Mitsubishi Grandis ASV-3 waarschuwt voor gevaar
(11/17/2005)
Mitsubishi Motors Corporation (MMC) neemt met een speciaal
geprepareerde Grandis deel aan een uitgebreid testprogramma van
Vehicle-to-Vehicle (VtV) communication systems. Het doel van deze
technologie is de verkeersveiligheid te vergroten en ongevallen te
voorkomen.
Het onderzoeksvoertuig is voorzien van de nieuwste apparatuur op het
gebied van bestuurdersondersteunende VtV communicatiesystemen.
Mitsubishi participeert van meet af aan in het ASV (Advanced Safety
Vehicle) -onderzoeksprogramma, dat wordt geleid door het Japanse
ministerie van Landbouw, Infrastructuur en Transport (MLIT). Sinds
1991 hebben meerdere researchprojecten geleid tot productierijpe
veiligheidssystemen voor autoâs, waaronder de Lane Departure Warning
Assistant (LDWA) en de actieve âmeesturendeâ koplampen.
De derde fase van het project, in de vorm van de Grandis ASV-3, loopt
sinds 2001 en is bedoeld om de ontwikkeling van VtV-communicatie in
een stroomversnelling te brengen.
De aan de buitenzijde normaal ogende Grandis is binnenin volgestopt
met geavanceerde computerapparatuur. Het VtV communicatiesysteem
bepaalt continu zijn positie met behulp van een navigatiesysteem met
GPS-ontvanger en een digitale wegenkaart. De auto zendt informatie
over zijn eigen positie uit, die door andere voertuigen kan worden
opgepikt. Tegelijkertijd ontvangt de boordcomputer positie-informatie
van andere autoâs en motorfietsen in de directe omgeving en vergelijkt
die met de âeigenâ positie. De boordcomputer beoordeelt vervolgens of
er sprake is van gevaar.
Het onderzoek richt zich allereerst specifiek op twee risicosituaties:
de aanwezigheid van andere voertuigen op onoverzichtelijke kruispunten
en stilstaande voertuigen op gevaarlijke plekken, bijvoorbeeld na een
âblindeâ bocht. Mitsubishi onderzoekt eveneens op welke wijze de
bestuurder het best gewaarschuwd kan worden voor gevaar, bijvoorbeeld
via geluidssignalen en/of waarschuwingstekens.
AutoRai