Volkswagen Golf R32 en Golf GTI debuteren op Speed & Design
(11/4/2005)
De Volkswagen Golf R32 staat vanaf 17 november in de showroom van de
Volkswagen Dealers. De Golf R32 maakt zijn Nederlandse debuut op Speed
& Design in Utrecht (10-13 november). Ook de vorig jaar
geïntroduceerde Golf GTI zal hier te zien zijn.
Prijzen Golf R32 bekend
De prijs voor de versie met handgeschakelde zesversnellingsbak is
vastgesteld op ⬠43.595 en de uitvoering met de DSG-versnellingsbak
staat voor ⬠46.195 inclusief BTW/BPM in de prijslijst.
De R32 is dankzij een 184 kW/250 pk sterke V6 benzinemotor en
vierwielaandrijving de snelste Golf. Zijn topsnelheid bedraagt
250 km/h en de versie met handgeschakelde zesbak sprint in
6,5 seconden van 0-100 km/h. De Golf R32 met de DSG-versnellingsbak
met dubbele koppeling doet over de sprint van
0-100 km/h slechts 6,2 seconden.
Het uiterlijk van de Golf R32 is helemaal in lijn met het enorme
prestatiepotentieel. Zo zorgen de grote luchtopeningen voor optimale
koeling en de spoilers en skirts verlenen de Golf R32 extra
neerwaartse druk. De 18-inch lichtmetalen velgen bieden ruimte aan een
krachtig remsysteem met grote remschijven (diameter vóór: 345 mm en
achter 310 mm).
Het sportieve karakter van de Golf R32 gaat vergezeld met een luxueuze
standaarduitrusting waarbij onder andere speciale sportstoelen, een
volautomatische airconditioning, een audiosysteem met 8 luidsprekers,
een alarmsysteem en bi-xenon koplampen. Onder de standaard
veiligheidsuitrusting vallen ESP met remassistent, zes airbags,
4Motion vierwielaandrijving en een waarschuwingssysteem voor
verminderde bandenspanning.
De R32 is nu al te bestellen en zal vanaf 17 november bij de
Volkswagen-dealer te zien zijn.
Golf GTI
Uiteraard is ook de Golf GTI op Speed & Design te zien. Vorig jaar
beleefde deze sportieveling nog zijn Nederlandse première op deze
tentoonstelling. De Golf GTI met zijn 2.0 FSI-turbomotor
(147 kW/200 pk) en kenmerkende uiterlijk is leverbaar vanaf
⬠32.750,-.
Drie keer sportief
Met de komst van de R32, is er binnen de Golf-reeks nu keus uit
2 sportieve modellen met ieder een eigen karakter. Begin volgend jaar
wordt ook de Golf GT verwacht. De TSI-motor van dit model heeft een
turbo én een mechanische compressor. Dat leidt niet alleen tot een
hoog vermogen (125 kW/170 pk), maar ook tot een gunstig verbruik. De
twincharger-techniek zorgt ook voor een hoog koppel: tussen
1.750-4.500 tpm is altijd 240 Nm voorhanden. Het gemiddelde verbruik
van deze dubbel âgeblazenâ motor bedraagt 7,2 liter/100 km. Het
GT-programma van de Golf omvat naast het TSI-model ook een
dieseluitvoering (TDI) met 125 kW/170 pk. De Golf GT-modellen zijn
herkenbaar aan de V-vormige grille, de
17-inch lichtmetalen velgen en in het interieur de sportstoelen en het
sportstuurwiel. De R32 is dankzij zijn V6 en vierwielaandrijving
simpelweg de ultieme Golf, de GTI is in zijn nieuwe gedaante weer dé
maatstaf op het gebied van âhot hatchesâ en de Golf GT combineert hoge
prestaties met een gunstig brandstofverbruik.
AutoRai