Print
Nieuwe R32: de ultieme VW Golf
(9-8-2005)
Op de IAA in Frankfurt presenteert Volkswagen de ultieme Golf: de R32
met een 250 pk sterke V6, standaard vierwielaandrijving en - uiteraard
- het uiterlijk van een topsporter. En omdat wat goed is snel komt,
staat de R32 vanaf 17 november aanstaande in de showroom.
De Golf R32 is de opvolger van zijn gelijknamige voorganger op basis
van de Golf IV. Die eerste R32 was een enorm succes. Mede door zijn
indrukwekkende prestaties overtrof dit model de oorspronkelijke
verkoopplanning met een factor drie.
Prestaties op sportwagenniveau
De nieuwe Golf R32 heeft een 250 pk sterke 3,2-liter V6, die standaard
is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak en het 4Motion
vierwielaandrijfsysteem. Die combinatie is goed voor een topsnelheid
van 250 km/h en een sprint van 0-100 km/h in 6,5 seconden. Met de
optionele DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling is die sprinttijd
zelfs maar 6,2 seconden.
Atletisch uiterlijk
Zoals het een topmodel betaamt, onderscheidt de R32 zich duidelijk van
de andere Golf-modellen. Hij draagt ârugnummerâ R32 niet alleen op de
achterklep, maar ook in de grille, die grotendeels in aluminium is
uitgevoerd. Het front van de auto heeft extra (grote)
koelluchtopeningen om de ademhaling van de 3,2-literV6 te
optimaliseren. Het onderste gedeelte van de bumpers is in
carrosseriekleur meegespoten, aan de uiteinden bevindt zich een extra
luchtgeleider.
Aan de zijkanten springen de âskirtsâ in het oog. Deze sluiten zowel
in stilistisch als in aërodynamisch opzicht perfect aan bij de
achterbumper waarvan het middengedeelte in diffusor-stijl is
uitgevoerd. Centraal in het in matzwart uitgevoerde diffusor-gedeelte
bevinden zich twee uitlaten van gepolijst RVS.
Andere typische R32-kenmerken zijn de 20-spaaks 18-inch lichtmetalen
velgen met 225/40 banden en de grote remschijven (voor 345 mm, achter
310 mm) met blauwe remklauwen. Daarnaast heeft de R32 een extra
sportief afgestemd en verlaagd (20 mm) onderstel, terwijl de grote
achterspoiler voor de benodigde downforce zorgt.
Sportief én luxueus van binnen
Ook het interieur van de Golf R32 is sportief, maar dan wel met een
luxueus tintje. Dat zit hem in de speciaal ontworpen instrumenten, de
sportstoelen, de aluminium pedalen, het stuur dat is bekleed met
geperforeerd leer, de speciale R32-pookknop en diverse aluminium
accenten. De standaarduitrusting omvat onder meer een volautomatische
airconditioning (Climatronic), het audiosysteem RCD 300 met 10
luidsprekers, alarm, regensensor, een automatisch dimmende
binnenspiegel, een waarschuwingssysteem voor de bandenspanning, ESP
met remassistent, zes airbags en Bi-Xenon verlichting.
De prijs van de Golf R32 wordt binnenkort bekend gemaakt.
AutoRai