Groen!

Brussel, 16 november 2005

Actieplan fijn stof is te weinig en te laat

Rudi Daems Bijna 1 jaar sinds de inwerkingtreding van de nieuwe wetgeving en maar liefst 6 maand na de eerste overschrijding van de wettelijke grenswaarde voor fijn stof hebben de leefmilieuminister Peeters en Tobback eindelijk hun actieprogramma fijn stof voorgesteld. Het is positief op enkele punten, maar mist zijn doel wat betreft maatregelen ten gronde richting verkeer. Ook inventariseert Vlaams minister Peeters een heleboel maatregelen die de voorbije jaren reeds zijn genomen en vandaag in uitvoering zijn. Bovendien is op Europees vlak een nieuwe wetgeving op luchtkwaliteit in de maak, die bijvoorbeeld de normen voor fijn stof sterk versoepelt. Sommige landen zoals Nederland en ons land nemen daarin niet bepaald een progressief standpunt in. Dit zijn de landen die samen met het Duitse Ruhrgebied en Italië de hoogte uitstoot kennen van fijne stofdeeltjes. De economie weegt blijkbaar zwaarder door dan de gezondheid van onze mensen. Als minister Peeters een internationale aanpak voorstaat om fijn stof aan te pakken, dan zou dat in de eerste plaats kunnen door een progressievere positie op Europees vlak in te nemen, zegt Groen!-volksvertegenwoordiger Rudi Daems.

Sinds 1 januari van 2005 is een nieuwe Europese richtlijn van kracht met concrete normen voor fijne stofdeeltjes. Op jaarbasis mag deze daggrenswaarde maximaal 35 keer overschreden worden. In de stad Roeselare bijvoorbeeld zitten we vandaag al aan meer dan 80 overschrijdingen. In het laatste jaarrapport van de Vlaamse Milieumaatschappij lezen we dat korte periodes van vervuiling met fijn stof kunnen leiden tot luchtweginfecties, astma en erger. "Het aantal spoedopnames voor luchtwegklachten neemt toe, evenals het aantal acute sterfgevallen, vaak bij ouderen met al verzwakte hart- en longfuncties. Er bestaat stilaan een overweldigende database aan korte termijn studies die een consistent verband aantonen tussen vervroegde sterfte en acute blootstelling aan zwevend stof" . Ook is aangetoond dat de allerkleinste stofdeeltjes via de longen doordringen in ons bloed en de oorzaak kunnen zijn van tal van aandoeningen van hart en bloedvaten. Vandaag kennen we in Europa 370.000 vroegtijdige sterftes door luchtvervuiling, waarvan er 350.000 toe te schrijven zijn aan de vervuiling door fijn stof. Voor Vlaanderen ligt dat cijfer op 13.000.

Het actieplan van de ministers Peeters en Tobback van vandaag heeft de verdienste dat het er is. Maar het is vooral een opsomming van reeds bestaande beleidsbeslissingen, waar hier en daar een tandje wordt bijgestoken. Positief alvast is de aankondiging van de invoering van een bonus voor de roetfilter voor dieselwagens, maar het effect daarvan zal natuurlijk afhankelijk zijn van de hoogte van die bonus. Maar wat ten gronde ontbreekt, is een fundamentele aanpak van het verkeer, de voornaamste bron van uitstoot van fijn stof. Want met technische maatregelen op het einde van de uitlaat alleen, gaan we er niet komen.

Bijna op hetzelfde moment lopen de onderhandelingen op Europees vlak over een aanpassing van de wetgeving inzake luchtvervuiling, waaronder een fijn stof. Als deze wetgeving het haalt, dan zal de druk op ons land om nog verdere maatregelen te nemen sterk afnemen.

Wat ligt momenteel voor?
* de strengere normen voor fijn stof in 2010 (PM10) zijn niet meer terug te vinden in het nieuwe ontwerp van EU-Richtlijn. Deze normen zijn gebaseerd op de richtwaarden van de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO);

* elke lidstaat zal de mogelijkheid krijgen om 5 jaar uitstel te krijgen om aan de fijn stof norm te voldoen;
* voor het de allerkleinste stofdeeltjes (PM 2,5) zal er enkel een streefwaarde en geen grenswaarde in de nieuwe wetgeving opgenomen worden;

Verschillende Europese bronnen zeggen dat verschillende landen op dit moment pogingen doen om deze reeds zeer zwakke ontwerpwetgeving nog verder uit te hollen, waaronder Nederland en België. Minister Peeters verwijst constant naar de noodzaak van een kordate grensoverschrijdende aanpak inzake fijn stof. "Dan zal hij als vertegenwoordiger van ons land in de komende besprekingen van de nieuwe wetgeving een ambitieniveau hoger moeten gaan", zegt Rudi Daems. "Dat hij maar eens bewijst dat de gezondheid van de Vlaming primeert boven het economisch belang", besluit Daems.