( BW)(BURSON-MARSTELLER)(WPPGY) Wie ... ik, CEO? Waarom senior
executives niet het grootste kantoor ambiëren; nieuw onderzoek door
Burson-Marsteller laat zien dat 54 procent van de internationale
leidinggevenden liever geen CEO willen worden
Zakelijke redactie
NEW YORK--(BUSINESS WIRE)--15 NOV. 2005--Bedrijfsleiders blijven
de functie van CEO met enige schroom benaderen, volgens een nieuw
wereldwijd onderzoek dat uitgevoerd is door Burson-Marsteller samen
met the Economist Intelligence Unit (EIU). Het 2005 CEO
Capital((TM))onderzoek onthulde dat leidinggevenden tegenwoordig nog eens
goed nadenken over het grote kantoor, waarbij 54 procent van de
internationale leidinggevenden zegt geen CEO te willen worden als men
voor de keus zou staan.
Het hoogste percentage hiervoor werd gevonden in Noord-Amerika en
Europa (respectievelijk 64 en 60 procent zou het aanbod afslaan).
Leidinggevenden in Azië/Pacific (51%) zijn verdeeld over het ambiëren
van de functie van CEO en in Latijns-Amerika is men het minst negatief
- slechts 27 procent wil geen CEO worden.
Waarom geen CEO worden?
Dit was de eerste keer dat leidinggevenden in het bedrijfsleven
naar hun redenen werd gevraagd waarom ze geen CEO wilden worden. De
belangrijkste factor was dat in deze functie de positieve balans
tussen werk en privéleven niet aanwezig was. Meer dan zes van de tien
respondenten (64%) gaf aan dat dit de voornaamste reden was om deze
functie niet te ambiëren. Andere obstakels waren de tirannie van de
kwartaalcijfers, voortdurende stress en de kritische blik van het
publiek. Het interessante is dat deze internationale leidinggevende
niet meteen komen met de druk van het leiding geven aan een bedrijf -
toezichthoudende instanties, kostenbesparing, ontwikkelen van talent,
eisen van belanghebbenden en kritische media - als belangrijkste reden
om de functie van CEO af te slaan, mocht deze worden aangeboden.
"De CEO's van vandaag de dag staan onder druk door tijdzones,
wereldmarkten, onvoorspelbare crises en een steeds groter wordende
portefeuille van belanghebbenden die aandacht opeisen," aldus dr.
Leslie Gaines-Ross, Burson-Marsteller's Chief Knowledge & Research
Officer Worldwide en de samensteller van dit onderzoek. "Alleen
wanneer ondernemingen de volgende generatie leiders trainen in het
beter in evenwicht brengen van werk en privéleven, pas dan gaan
leidinggevenden weer op zoek naar de topfunctie."
Waarom wel CEO worden?
Hoewel de genereuze salariëring, voordeeltjes en prestige vaak de
krantenkoppen beheersen, zijn dit de minst dwingende redenen die
internationale leidinggevenden geven waarom ze wel CEO willen worden.
De top drie redenen om CEO te willen worden is de gelegenheid complexe
problemen op te lossen (56%), een persoonlijke stempel op het bedrijf
kunnen zetten (43%) en de voldoening dat eigen ideeën worden
geïmplementeerd (36%). Een aanzienlijk aantal internationale
leidinggevenden noemt als belangrijkste redenen om de functie te
ambiëren dat ze de onderneming willen helpen groeien (33%) en willen
opbouwen tot een bedrijf dat blijft (26%).
"Alle bedrijven van dit moment hebben behoefte aan getalenteerde,
ethische en geloofwaardige leiders. De tegenzin bij vele senior
executives om de topfunctie te accepteren blijft alle moeite om het
vertrouwen in ondernemingen overal ter wereld te herstellen negatief
beïnvloeden," zei Patrick Ford, Burson-Marsteller's Global
Corporate/Financial Practice Chair. "De vraag naar leiders blijft
groeien. Blijvend succes in international handelsverkeer ligt in de
bereidheid van aankomende, gekwalificeerde CEO's om ingecalculeerde
risico's te nemen, de mouwen op te stropen en hun plannen tot in
detail uit te voeren."
Het nieuwe onderzoek van Burson-Marsteller toont aan dat er een
behoefte is aan bereidwillige leidinggevenden om vertrekkende CEO's op
te volgen. Nu wij zien met welke snelheid CEO's verdwijnen (elke twee
werkdagen vertrekt een CEO uit de Fortune 1000, www.ceogo.com) is de
behoefte aan een nieuwe generatie internationale bedrijfsleiders nog
nooit zo groot geweest.
Over het 2005 CEO Capital onderzoek
Burson-Marsteller doet al sinds 1997 baanbrekend onderzoek naar de
reputatie van CEO's en bedrijven (www.ceogo.com). Het nieuwe 2005
Capital onderzoek werd on line in 65 landen gehouden in samenwerking
met de Economist Intelligence Unit (EIU) tussen mei en juli 2005. De
vragenlijst werd door 685 leidinggevenden ingevuld - CEO's, senior
executives, financiële analisten, zakelijke media en
overheidsfunctionarissen. Ongeveer één derde van de respondenten kwam
uit Noord-Amerika (26%), Europa (32%), Azië-Pacific (32%) en één
tiende uit Latijns-Amerika (10%). De deelnemers werden gekozen uit de
een dwarsdoorsnede van 19 bedrijfstakken.
Over Burson-Marsteller
Burson-Marsteller (www.burson-marsteller.com), opgericht in 1953,
is een toonaangevend internationaal georiënteerd PR en
communicatiebureau. Het bedrijf biedt klanten strategisch denken en
programma-uitvoering op het terrein van PR, sociaal-politieke zaken,
reclame en web gerelateerde diensten. Het goed op elkaar afgestemde
internationale netwerk bestaat uit 44 kantoren, die 100%
dochteronderneming zijn, en 49 aangesloten kantoren, die tezamen in 57
landen op zes continenten actief zijn. Burson-Marsteller is onderdeel
van Young & Rubicam Brands, een dochteronderneming van WPP Group
plc(NASDQ: WPPGY), een van 's werelds belangrijkste
communicatienetwerken.
Over de Economist Intelligence Unit
De Economist Intelligence Unit (EIU) (www.eiu.com) is wereldwijd
toonaangevend op het gebied van internationale bedrijfsinformatie. De
business-to-business tak van de Economist Group is uitgever van The
Economist. De EIU geeft naast strategische informatie over de
belangrijkste industrietakken en managementpraktijken ook
geopolitieke, economische en bedrijfsanalyses van meer dan 200 landen.
Met meer dan 300 fulltime professionele medewerkers in 40 kantoren
over de hele wereld, ondersteund door een internationaal netwerk van
ruim 700 deelnemende analisten, staat de EIU bekend om haar
ongeëvenaarde berichtgeving over grote en opkomende markten.
Opmerking voor redactie - Er zijn hoog resolutie grafieken van dit
onderzoek beschikbaar.
--30--CD/ny*
Contactinformatie: Burson-Marsteller
Jennifer Norton, 212-614-5243
Jennifer_Norton@nyc.bm.com
of
Elizabeth Vicenzino, 212-614-5244
Elizabeth_Vicenzino@nyc.bm.com