Veilig Amsterdam


Gemeente Amsterdam - Meer controles op taxis in Amsterdam

16/11/2005 - Maatregelen op taxistandplaats CS succesvol, uitbreiding naar andere standplaatsen

Dinsdag 15 november zijn de Politie Amsterdam-Amstelland en de Inspectie voor Verkeer en Waterstaat een nieuwe reeks taxicontroles gestart. Tijdens de controle maakte wethouder Mark van der Horst bekend dat de komende maanden de controles zullen worden geïntensiveerd. Tevens maakte hij bekend dat na het succes van de maatregelen op de taxistandplaats bij Centraal Station, soortgelijke maatregelen ook op andere standplaatsen in de stad worden ingevoerd.

Resultaten controle
De controle van gisteren richtte zich onder andere op het bezit van de benodigde papieren (chauffeurspas, trambaanontheffing, etc.), openstaande boetes, taximeters en de staat van de auto (APK-keuring, grootte van de banden, etc.). Er zijn 80 taxis gecontroleerd, op verschillende plekken in de stad. De resultaten zijn onder meer dat er twee aanhoudingen zijn verricht (één chauffeur was geheel niet in het bezit van papieren, de ander had een valse chauffeurspas). Vier chauffeurs hanteerden onjuiste tarieven, circa tien chauffeurs bleken zonder de juiste papieren of werkmap te rijden, twee taxis waren niet gekeurd, vier chauffeurs hadden boetes openstaan en circa acht hielden zich niet aan de verkeersregels.

Wethouder Mark van der Horst (Verkeer en Vervoer): De komende maanden zullen er meer controles op taxis worden gehouden. Vanaf 1 januari zal bovendien strikt worden gecontroleerd of chauffeurs het verplichte taxi-examen hebben gehaald. Deze controles worden in samenwerking met andere partijen als de Belastingdienst en de Dienst Werk en Inkomen opgezet.

Taxistandplaatsen
Op de taxistandplaats bij het Centraal Station zijn in juli van dit jaar diverse maatregelen ingevoerd, zoals de invoering van huisregels, een nieuwe inrichting waarbij maximaal 15 taxis op de standplaats kunnen, een slagboom om toegang te verlenen en extra toezicht. Uit een tussentijdse evaluatie van de maatregelen blijkt dat:
- alle partijen (chauffeurs, reizigers en toezichthouders) vinden dat de situatie op de standplaats aanmerkelijk is verbeterd
- er minder agressie is tussen de chauffeurs onderling, maar de agressie lijkt zich te verplaatsen naar de toezichthouders
- het toezicht met name op de kop van de standplaats dient te worden geïntensiveerd

- er nog teveel korte ritten worden geweigerd en er een regel moet worden ingevoerd en gehandhaafd om dit tegen te gaan.

Wethouder van der Horst wil, na het succes van de maatregelen bij CS, soortgelijke maatregelen zoveel mogelijk verder uitspreiden over de stad. Zo moeten de huisregels op alle standplaatsen worden ingevoerd en de mogelijkheid voor klanten om vrij te kunnen kiezen, uitgebreid. Ook worden nieuwe maatregelen, zoals controles door middel van flitspalen, onderzocht.

Actieplan Taxi
De maatregelen vloeien voort uit het Actieplan Taxi van juli dit jaar. Net als in de meeste andere steden in de wereld is de taxi in Amsterdam een redelijk ongrijpbare branche. Individueel ingestelde ondernemers proberen allemaal op hun eigen manier hun brood te verdienen in een hectische omgeving. De straattaxis in Amsterdam kampen met verschillende problemen. Die problemen worden op dit moment vooral zichtbaar doordat teveel taxis zich op hetzelfde moment op de belangrijkste standplaatsen aanbieden. Het Actieplan Taxi pakt vooral dit probleem rond de standplaatsen aan.

Taxiwet 2000
Taxibeleid is en blijft rijksbeleid. De minister van Verkeer en Waterstaat is verantwoordelijk voor de kwaliteit van de taxi, ook in de steden. Daarom heeft de minister in de Tweede Kamer toegezegd om met de steden afspraken te maken over een extra (financiële) inzet van het Rijk op de taxiproblematiek. De gemeente verwacht binnenkort met het Rijk een convenant te sluiten.

Taxistandplaats voor Centraal Station