Breda presenteert ontwerp nieuw station
Koen van Velsen: het is een gebouw voor de stad. Met als aanleiding de
komst van de HSL-shuttle en de status van Nieuw Sleutelproject' wordt
het nieuwe Bredase station in één adem genoemd met de nieuwbouwplannen
voor stations als Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Arnhem.
Die range geeft ook de ambities aan van Breda en de gekozen architect,
Koen van Velsen. Na een Europese aanbesteding werd de combinatie van
Koen van Velsen en Quadrat Atelier voor Stedenbouw uitgenodigd om zijn
visie te vertalen in een ontwerp.
De gemeente presenteert van Velsen's Gebouw voor de stad' ook namens
de partijen die betrokken zijn bij het station en het Nieuw
Sleutelproject Breda: de ministeries van V&W en VROM, de provincie
Noord-Brabant, ProRail en NS.
Eigentijds icoon
In de visie van Van Velsen is het nieuwe station een gebouw voor de
stad'. Het wordt een openbaar gebouw waar alle vormen van openbaar
vervoer samenkomen en ook ruimte is voor particulier vervoer. Minstens
zo belangrijk is de functie van ontmoetingsplek'.
In zijn ontwerp is hij erin geslaagd het station een opvallend
karakter te geven. Het wordt voor de reiziger een duidelijk
herkenningspunt en voor de stad Breda -naast de historische Grote
Kerk- een blikvanger. Dit eigentijdse icoon belichaamt de ambitie die
Breda voor het nieuwe stadsdeel, Via Breda, heeft.
Plein_zuid_BredaCS_gr.jpg
OV-terminal Zuidplein (3D-impressie A2 studio)
Terminal01_gr.jpg
interieur OV-terminal (3D-impressie A2 studio)
Pleinen
Het nieuwe Bredase station zal meer dan het huidige gebouw- het
noorden en zuiden van de stad met elkaar verbinden. Aan beide zijden
van het gebouw wordt de entree gevormd door gastvrije pleinen. Het
gebouw zelf valt op door het open karakter en de wijze waarop steeds
verrassend gebruik gemaakt is van de lichtinval. In combinatie met het
gebruik van verschillende materialen, zoals natuursteen, hout en
roestvrij staal, ontstaat voor de reiziger een aangename ambiance.
Plein_noord_BredaCS_gr.jpg
OV-terminal Noordplein (3D-impressie A2 studio)
Totale gebiedsontwikkeling
De komende 15 tot 20 jaar ontwikkelt Breda rondom het station en het
Stationskwartier een gebied van zo'n 160 hectare, Via Breda. Het
nieuwe station vormt als het ware de motor in deze ontwikkeling. De
contouren van dit nieuwe stadsdeel zijn vastgelegd in de
Structuurvisie Via Breda.
Uitvoeringsovereenkomst
De presentatie van het ontwerp en de daarop volgende interactie met de
stad vormen samen met de voorbereidingen en procedures rondom het
Voorontwerp Bestemmingsplan Stationskwartier, de Bereikbaarheidsvisie
Spoorzone en de MER Via Breda de opmaat voor de begin volgende jaar
met het Rijk (VROM en V & W) en NS te sluiten
uitvoeringsovereenkomsten.
Breda, 16 november 2005
Inspraakprocedures worden gevoerd conform de Richtlijnen uit de Wet op
de Ruimtelijke Ordening en de Bredase Inspraakverordening. Het
Voorlopig Ontwerp OV-terminal wordt samen met het Voorontwerp
Bestemmingsplan Stationkwartier ter inzage gelegd. In dezelfde periode
loopt de informatie- en consultatietrajecten voor de
Bereikbaarheidsvisie Spoorzone Breda en de MER Spoorzone. (Deze
laatste is op 10 november door de gemeenteraad aanvaard.) De
reactieperiode loopt tot en met 28 december 2005.
Zie ook: Plannen & projecten, Via Breda
Bijlage: Enkele cijfers programma OV-terminal
Te downloaden:
* BIJL PBbijlage ontwerp nieuwe station.doc
Gemeente Breda