Antwoord nieuwe naam voor informatienummer
Betere dienstverlening aan Amsterdammer
16 november 2005
---
Hans Joosten/ Voorlichting
`Antwoord' wordt de naam van het gemeentelijke informatienummer waar
Amsterdammers terecht kunnen voor alle vragen, meldingen en klachten.
`Antwoord', de Amsterdamse variant van Postbus 51, zal via telefoon en
ook via Internet bereikbaar zijn.
De naam `Antwoord' is gezamenlijk ontwikkeld door de rijksoverheid,
Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) en diverse gemeenten. Deze naam
maakt goed duidelijk waar het nummer voor dient, zo is uit onderzoek
gebleken.
Ook wordt de naam als uitnodigend, direct, eigentijds en zakelijk
ervaren. Rijk en gemeenten werken samen aan één loket voor
publieksvoorlichting, dat er voor moet zorgen dat burgers snel, goed
en duidelijk antwoord krijgen op vragen. Landelijk zal `Antwoord' in
2007 gaan werken. Uiteindelijk kan de burger hier terecht voor alle
vragen aan de overheid.
Telefoonnummer Vraag
Het telefoonnummer dat bij `Antwoord' gaat horen is nog niet bekend.
De invoering is afhankelijk van de landelijke oplevering van het
nummer. Pas als het nummer beschikbaar is, zal de naam `Antwoord'
worden gebruikt. Tot dat moment zal `Antwoord' vanaf 1 januari
bereikbaar zijn via het bestaande informatienummer 624 1111. Op deze
manier wordt het informatienummer in de praktijk getest, waardoor een
zorgvuldige invoering is gegarandeerd.
De derde voortgangsrapportage `Invoering Contactcenter Amsterdam' is
gestuurd naar de Raadscommissie voor Algemene Zaken voor de
vergadering op 24 november en ter kennisneming naar de Raadscommissie
voor ICT. Burgemeester Cohen en de wethouders Griffith en Maij zijn
gezamenlijk verantwoordelijk voor de invoering van dit servicenummer.
Gemeente Amsterdam