Gemeente Buren
Verkeer- en Vervoerplan maakt wegen buitengebied stuk veiliger
Ravenswaaijse Steeg en West-Kanaalweg proefproject
De Ravenswaaijse Steeg en de West-Kanaalweg blijven voorlopig open
voor het verkeer. De gemeente wil met bewoners en grondeigenaren nader
overleggen over de verkeersmaatregelen in het Rijswijksche Veld en de
inrichting van dit gebied voor het agrarisch en ander
bestemmingsverkeer. Daarmee start de gemeente een proefproject voor
het afwaarderen van wegen in het buitengebied, die geen
hoofdverbinding vormen voor het doorgaand verkeer tussen de kernen en
voor de hulpdiensten. Dat zou de gemeente een jaarlijkse besparing van
75.000 euro voor het onderhoud van plattelandswegen opleveren.
Daar staat tegenover, dat er procedures en verkeersbesluiten nodig
zijn plus de plaatsing en het onderhoud van borden én extra
politietoezicht. Als alle voor- en nadelen in beeld zijn, kan een
afgewogen keuze over het afwaarderen van wegen worden gemaakt.
Dit staat in het verkeer- en vervoerplan gemeente Buren, dat
burgemeester en wethouders aanbieden aan de gemeenteraad. Het plan
heeft ruim twee maanden ter inzage gelegen en er zijn 105 reacties op
gekomen, ingediend door 200 inwoners, bedrijven en instellingen. Tegen
de voorgenomen afsluitingen van de Ravenswaaijse Steeg en de
West-Kanaalweg dienden ruim 100 mensen een reactie in. De Commissie
Ruimte behandelt het verkeer- en vervoerplan op maandag 28 november om
20.00 uur; aan het begin is er spreekrecht voor bezoekers, die hun
visie aan de commissie willen geven. Vervolgens komt het plan dinsdag
13 december in de gemeenteraad. Het door de raad vastgestelde plan
komt zes weken ter inzage te liggen; bezwaar maken tegen een
verkeersmaatregel is naderhand mogelijk, als het betreffende
verkeersbesluit in de gemeentelijke informatierubriek in De Stad Buren
is gepubliceerd.
Voor de aanpak van verkeersonveilige wegen en kruisingen zijn twee
lijsten opgesteld:
- het veiliger maken van de zeven gevaarlijkste weggedeelten met
totaal 23 gevarenpunten, waar in zes jaar tijd (1998 t/m 2003) zes
doden en 38 gewonden vielen bij verkeersongevallen, kost 230.000 euro.
Het gaat om de Burensedijk (Buren-Zoelen), de Vogelenzangseweg (bij
het Lingemeer), de aansluiting van de Bulksteeg op de Kornedijk
(Buurmalsen), de Grotebrugse Grindweg, de Hogeweg (tussen Lienden en
de N233), de Ommerenveldseweg bij De Roskam, de Beusichemse Broeksteeg
/ De Bosjes, de Mauriksestraat ter hoogte van de Nieuwslagseweg en
Haagweg, de Hennisdijk en de fietsroute Haardijk / Kochpad;
- de aanpak van nog eens 13 gevarenpunten met 28 gewonden vergt een
extra investering van 190.000 euro. Hierbij gaat het om De Heuvel bij
Rijswijk, de Erichemsekade bij Buren, de Retsestraat / Westkanaalweg
en de Westkanaalweg zelf, de Rijnbandijk ter hoogte van het Eiland van
Maurik, en de Voorkoopstraat onder Culemborg.
De kosten kunnen met 15% worden verlaagd door een gezamenlijke
uitvoering van de weg-, riolerings- en groenwerkzaamheden.
Van de gemeentelijke wegen in het buitengebied, die voorkomen in de
top 100 van blackspots, zal dan driekwart deel veiliger zijn. Op het
ogenblik valt 80 procent van de verkeersgewonden op wegen in het
buitengebied.
Naast de structurele aanpak van de 43 tot 56 blackspots kan de
gemeente voor 37.000 euro incidentele maatregelen nemen en onderzoek
doen om de doorstroming en de veiligheid te vergroten: het instellen
van voorrang, het plaatsen van het oplichtende u rijdt te hard-bord,
en onderzoeken voor het autoluw maken van de dijk en
verkeersmaatregelen in het Rijswijksche Veld. Bij dit laatste is het
uitgangspunt, dat de oversteek van de provinciale weg N320 in elk
geval open blijft voor agrarisch verkeer op de Ravenswaaijse Steeg.
Met de definitieve afsluiting van de oversteek Krupheulstraat is de
oversteek Ravenswaaijse Steeg voor dat agrarisch verkeer het enige
reële alternatief.
Burgemeester en wethouders doen nog geen voorstel over de
rechtstreekse aansluiting van bedrijventerrein Doejenburg op de
provinciale weg. Hierover volgt nader overleg tussen provincie en
gemeente. De provincie Gelderland heeft aangegeven, dat een nieuwe
aansluiting Doejenburg-N320 ten koste zal gaan van andere, naburige
aansluitingen op deze provinciale weg.
Veiligheid
Met de veiligheidsmaatregelen volgt de gemeente Buren de doelstelling
in de Nota Mobiliteit van de minister van Verkeer en Waterstaat: een
daling van 2002 tot 2010 van het aantal verkeersdoden met 15% en het
aantal ziekenhuisgewonden met 7½%.
Burgemeester en wethouders verwachten dat met de voorgenomen
maatregelen het jaarlijkse aantal verkeersdeelnemers, dat letsel
oploopt, daalt van 72 (in 2003) tot 54 (over vier jaar), en het aantal
van hen dat in het ziekenhuis moet worden opgenomen, van 22 naar 16
(dus: min 25% in plaats van de rijksdoelstelling min 7½%). De afname
van het aantal verkeersdeelnemers-met-letsel wordt bereikt bij de
uitvoering van prioriteitenlijst 1 (elf letselslachtoffers minder) en
2 (nog eens zeven minder).