Gemeente Buren


Verkeer- en Vervoerplan maakt wegen buitengebied stuk veiliger

Ravenswaaijse Steeg en West-Kanaalweg proefproject

De Ravenswaaijse Steeg en de West-Kanaalweg blijven voorlopig open voor het verkeer. De gemeente wil met bewoners en grondeigenaren nader overleggen over de verkeersmaatregelen in het Rijswijksche Veld en de inrichting van dit gebied voor het agrarisch en ander bestemmingsverkeer. Daarmee start de gemeente een proefproject voor het afwaarderen van wegen in het buitengebied, die geen hoofdverbinding vormen voor het doorgaand verkeer tussen de kernen en voor de hulpdiensten. Dat zou de gemeente een jaarlijkse besparing van 75.000 euro voor het onderhoud van plattelandswegen opleveren.

Daar staat tegenover, dat er procedures en verkeersbesluiten nodig zijn plus de plaatsing en het onderhoud van borden én extra politietoezicht. Als alle voor- en nadelen in beeld zijn, kan een afgewogen keuze over het afwaarderen van wegen worden gemaakt.

Dit staat in het verkeer- en vervoerplan gemeente Buren, dat burgemeester en wethouders aanbieden aan de gemeenteraad. Het plan heeft ruim twee maanden ter inzage gelegen en er zijn 105 reacties op gekomen, ingediend door 200 inwoners, bedrijven en instellingen. Tegen de voorgenomen afsluitingen van de Ravenswaaijse Steeg en de West-Kanaalweg dienden ruim 100 mensen een reactie in. De Commissie Ruimte behandelt het verkeer- en vervoerplan op maandag 28 november om 20.00 uur; aan het begin is er spreekrecht voor bezoekers, die hun visie aan de commissie willen geven. Vervolgens komt het plan dinsdag 13 december in de gemeenteraad. Het door de raad vastgestelde plan komt zes weken ter inzage te liggen; bezwaar maken tegen een verkeersmaatregel is naderhand mogelijk, als het betreffende verkeersbesluit in de gemeentelijke informatierubriek in De Stad Buren is gepubliceerd.

Voor de aanpak van verkeersonveilige wegen en kruisingen zijn twee lijsten opgesteld:

- het veiliger maken van de zeven gevaarlijkste weggedeelten met totaal 23 gevarenpunten, waar in zes jaar tijd (1998 t/m 2003) zes doden en 38 gewonden vielen bij verkeersongevallen, kost 230.000 euro. Het gaat om de Burensedijk (Buren-Zoelen), de Vogelenzangseweg (bij het Lingemeer), de aansluiting van de Bulksteeg op de Kornedijk (Buurmalsen), de Grotebrugse Grindweg, de Hogeweg (tussen Lienden en de N233), de Ommerenveldseweg bij De Roskam, de Beusichemse Broeksteeg / De Bosjes, de Mauriksestraat ter hoogte van de Nieuwslagseweg en Haagweg, de Hennisdijk en de fietsroute Haardijk / Kochpad;
- de aanpak van nog eens 13 gevarenpunten met 28 gewonden vergt een extra investering van 190.000 euro. Hierbij gaat het om De Heuvel bij Rijswijk, de Erichemsekade bij Buren, de Retsestraat / Westkanaalweg en de Westkanaalweg zelf, de Rijnbandijk ter hoogte van het Eiland van Maurik, en de Voorkoopstraat onder Culemborg.

De kosten kunnen met 15% worden verlaagd door een gezamenlijke uitvoering van de weg-, riolerings- en groenwerkzaamheden. Van de gemeentelijke wegen in het buitengebied, die voorkomen in de top 100 van blackspots, zal dan driekwart deel veiliger zijn. Op het ogenblik valt 80 procent van de verkeersgewonden op wegen in het buitengebied.

Naast de structurele aanpak van de 43 tot 56 blackspots kan de gemeente voor 37.000 euro incidentele maatregelen nemen en onderzoek doen om de doorstroming en de veiligheid te vergroten: het instellen van voorrang, het plaatsen van het oplichtende u rijdt te hard-bord, en onderzoeken voor het autoluw maken van de dijk en verkeersmaatregelen in het Rijswijksche Veld. Bij dit laatste is het uitgangspunt, dat de oversteek van de provinciale weg N320 in elk geval open blijft voor agrarisch verkeer op de Ravenswaaijse Steeg. Met de definitieve afsluiting van de oversteek Krupheulstraat is de oversteek Ravenswaaijse Steeg voor dat agrarisch verkeer het enige reële alternatief.
Burgemeester en wethouders doen nog geen voorstel over de rechtstreekse aansluiting van bedrijventerrein Doejenburg op de provinciale weg. Hierover volgt nader overleg tussen provincie en gemeente. De provincie Gelderland heeft aangegeven, dat een nieuwe aansluiting Doejenburg-N320 ten koste zal gaan van andere, naburige aansluitingen op deze provinciale weg.

Veiligheid
Met de veiligheidsmaatregelen volgt de gemeente Buren de doelstelling in de Nota Mobiliteit van de minister van Verkeer en Waterstaat: een daling van 2002 tot 2010 van het aantal verkeersdoden met 15% en het aantal ziekenhuisgewonden met 7½%.

Burgemeester en wethouders verwachten dat met de voorgenomen maatregelen het jaarlijkse aantal verkeersdeelnemers, dat letsel oploopt, daalt van 72 (in 2003) tot 54 (over vier jaar), en het aantal van hen dat in het ziekenhuis moet worden opgenomen, van 22 naar 16 (dus: min 25% in plaats van de rijksdoelstelling min 7½%). De afname van het aantal verkeersdeelnemers-met-letsel wordt bereikt bij de uitvoering van prioriteitenlijst 1 (elf letselslachtoffers minder) en 2 (nog eens zeven minder).