Gemeente Buren


Eenzijdig parkeerverbod in Burense binnenstadsstraten

Geen omkering eenrichtingverkeer, enquête over afsluitpaal

In de oude stadskern van Buren zal in een aantal straten een parkeerverbod voor één kant van de weg worden ingevoerd. De hulpdiensten hebben hierom gevraagd voor de bereikbaarheid van woningen in noodsituaties. Op een inspraakavond over parkeren en verkeer in de kern Buren kreeg deze maatregel steun van bewoners en ondernemers. Het betreft de Achterbonenburg, de Molenwal (tegenover de parkeervakken), de Commanderij, Schoolstraat, Weeshuisstraat, Gasthuisstraat, Nachtegaalstraat, Weeshuiswal (uitgezonderd de parkeerstroken), Bergstraat, Kniphoek en Buitenbuurt. In deze straten wordt door bewoners meestal al aan één kant geparkeerd. Na aftrek van de wegvallende parkeerplaatsen blijven er in de oude stad 416 parkeerplaatsen over. Bij een parkeertelling op een doordeweekse avond bleek bijna één op de drie plaatsen niet bezet te zijn. Burgemeester en wethouders leggen hun conclusies voor aan de Commissie Ruimte (28 november).

Een suggestie op de inspraakavond om het eenrichtingverkeer in de Peperstraat en Voorstraat om te keren, wordt niet overgenomen door burgemeester en wethouders. De maatregel zou hard rijdend sluipverkeer in de ochtendspits weren, dat nu vanaf de Tielseweg dwars door de stad rijdt in plaats van buitenom (Tielseweg Dreef). Uit een verkeerstelling in de Peperstraat blijkt dat 's ochtends tot 8 uur slechts 27 auto's bij de Peperstraat de stad in rijden, en in het uur daarna 30 auto's. Het gaat hoofdzakelijk om bestemmingsverkeer, dat over het algemeen onder of iets boven de maximumsnelheid rijdt. Omdraaien van het eenrichtingverkeer (Buitenhuizenpoort Voorstraat Peperstraat) zou de bedrijven aan Peperstraat, Voorstraat en Kerkstraat moeilijk bereikbaar maken voor bevoorradingsverkeer. De Buitenhuizenpoort heeft nl. een beperkte hoogte (en de kruising daarachter, met Achterbonenburg, is vanuit die rijrichting niet te overzien). Het vrachtverkeer, dat niet onder de poort door kan, zou de stad vanaf de andere kant moeten binnenrijden, via de (smalle) Weeshuiswal. De huidige vrachtverkeerroute Peperstraat richting Voorstraat en de stad uit via de Kornewal is beter geschikt. Nadeel van het omkeren van het eenrichtingverkeer is ook, dat het verkeer dat niet (meteen) een parkeerplaats vindt aan de Onderdreef, de stad inrijdt, en dat de kruising met brug over de Korne zwaarder belast wordt. Bovendien zou de maatregel (sluip)verkeer vanuit omgekeerde richting aantrekken en de verkeerssnelheid niet afremmen. Op de inspraakavond werd ook de wens geuit een beweegbare paal in de straat te plaatsen bij de entree van de oude stad. Alleen bewoners en kortparkeerders zouden dan vrij toegang hebben tot de stad. Ondernemers zijn sterk gekant tegen het idee om de stad af te sluiten voor parkerende bezoekers. Volgend jaar zal een enquête over dit ingrijpende voorstel worden gehouden onder bewoners en ondernemers.

Opgevolgde suggesties

- Een aantal andere suggesties wordt door burgemeester en wethouders opgevolgd:

- in overleg met de ANWB en provincie zal de bewegwijzering naar de parkeergelegenheden worden verbeterd. Kosten: 9.000 euro
- verzoek om intensiever politietoezicht op het (vooral zondags) foutparkeren op de Onderdreef

- het parkeeronderzoek, dat buiten het zomerseizoen heeft plaatsgevonden, zal volgend jaar ook in de zomer en op zondag worden uitgevoerd

- verzoek aan managementopleiding BSN om tijdens de cursussen gebruik te maken van het aangrenzende openbare parkeerterrein.

Burgemeester en wethouders willen nader onderzoek doen naar de mogelijkheden van uitbreiding van de parkeergelegenheid aan de Onderdreef. Doortrekking van de Onderdreef naar de rotonde vinden zij geen optie: de kosten bedragen zeker een half miljoen, en er ontstaat een doorgaande verbinding die langs een speeltuin/kinderboerderij en parkeerstroken leidt.
In het voorontwerp-bestemmingsplan kom Buren is een nieuw parkeerterrein opgenomen aan de Erichemsekade naast De Prinsenhof. Tot slot onderzoeken B en W of de bestrating, verlichting en beplanting van de Buitenhuizenpoort verbeterd kunnen worden, zodat ook het aanzien vanaf het Plantsoen verbetert. Het vervangen van asfalt door klinkers, het plaatsen van historische straatlantaarns en de aanplant van leilinden kost 150.000 euro; als alleen het deel vanaf de Onderdreef naar de oude stad wordt bestraat, liggen de kosten 40 mille lager. Ook dat idee wil het college verder uitwerken.