Gemeente Buren
Eenzijdig parkeerverbod in Burense binnenstadsstraten
Geen omkering eenrichtingverkeer, enquête over afsluitpaal
In de oude stadskern van Buren zal in een aantal straten een
parkeerverbod voor één kant van de weg worden ingevoerd. De
hulpdiensten hebben hierom gevraagd voor de bereikbaarheid van
woningen in noodsituaties. Op een inspraakavond over parkeren en
verkeer in de kern Buren kreeg deze maatregel steun van bewoners en
ondernemers. Het betreft de Achterbonenburg, de Molenwal (tegenover de
parkeervakken), de Commanderij, Schoolstraat, Weeshuisstraat,
Gasthuisstraat, Nachtegaalstraat, Weeshuiswal (uitgezonderd de
parkeerstroken), Bergstraat, Kniphoek en Buitenbuurt. In deze straten
wordt door bewoners meestal al aan één kant geparkeerd. Na aftrek van
de wegvallende parkeerplaatsen blijven er in de oude stad 416
parkeerplaatsen over. Bij een parkeertelling op een doordeweekse avond
bleek bijna één op de drie plaatsen niet bezet te zijn. Burgemeester
en wethouders leggen hun conclusies voor aan de Commissie Ruimte (28
november).
Een suggestie op de inspraakavond om het eenrichtingverkeer in de
Peperstraat en Voorstraat om te keren, wordt niet overgenomen door
burgemeester en wethouders. De maatregel zou hard rijdend sluipverkeer
in de ochtendspits weren, dat nu vanaf de Tielseweg dwars door de stad
rijdt in plaats van buitenom (Tielseweg Dreef). Uit een
verkeerstelling in de Peperstraat blijkt dat 's ochtends tot 8 uur
slechts 27 auto's bij de Peperstraat de stad in rijden, en in het uur
daarna 30 auto's. Het gaat hoofdzakelijk om bestemmingsverkeer, dat
over het algemeen onder of iets boven de maximumsnelheid rijdt.
Omdraaien van het eenrichtingverkeer (Buitenhuizenpoort Voorstraat
Peperstraat) zou de bedrijven aan Peperstraat, Voorstraat en
Kerkstraat moeilijk bereikbaar maken voor bevoorradingsverkeer. De
Buitenhuizenpoort heeft nl. een beperkte hoogte (en de kruising
daarachter, met Achterbonenburg, is vanuit die rijrichting niet te
overzien). Het vrachtverkeer, dat niet onder de poort door kan, zou de
stad vanaf de andere kant moeten binnenrijden, via de (smalle)
Weeshuiswal. De huidige vrachtverkeerroute Peperstraat richting
Voorstraat en de stad uit via de Kornewal is beter geschikt. Nadeel
van het omkeren van het eenrichtingverkeer is ook, dat het verkeer dat
niet (meteen) een parkeerplaats vindt aan de Onderdreef, de stad
inrijdt, en dat de kruising met brug over de Korne zwaarder belast
wordt. Bovendien zou de maatregel (sluip)verkeer vanuit omgekeerde
richting aantrekken en de verkeerssnelheid niet afremmen.
Op de inspraakavond werd ook de wens geuit een beweegbare paal in de
straat te plaatsen bij de entree van de oude stad. Alleen bewoners en
kortparkeerders zouden dan vrij toegang hebben tot de stad.
Ondernemers zijn sterk gekant tegen het idee om de stad af te sluiten
voor parkerende bezoekers. Volgend jaar zal een enquête over dit
ingrijpende voorstel worden gehouden onder bewoners en ondernemers.
Opgevolgde suggesties
- Een aantal andere suggesties wordt door burgemeester en wethouders
opgevolgd:
- in overleg met de ANWB en provincie zal de bewegwijzering naar de
parkeergelegenheden worden verbeterd. Kosten: 9.000 euro
- verzoek om intensiever politietoezicht op het (vooral zondags)
foutparkeren op de Onderdreef
- het parkeeronderzoek, dat buiten het zomerseizoen heeft
plaatsgevonden, zal volgend jaar ook in de zomer en op zondag worden
uitgevoerd
- verzoek aan managementopleiding BSN om tijdens de cursussen gebruik
te maken van het aangrenzende openbare parkeerterrein.
Burgemeester en wethouders willen nader onderzoek doen naar de
mogelijkheden van uitbreiding van de parkeergelegenheid aan de
Onderdreef. Doortrekking van de Onderdreef naar de rotonde vinden zij
geen optie: de kosten bedragen zeker een half miljoen, en er ontstaat
een doorgaande verbinding die langs een speeltuin/kinderboerderij en
parkeerstroken leidt.
In het voorontwerp-bestemmingsplan kom Buren is een nieuw
parkeerterrein opgenomen aan de Erichemsekade naast De Prinsenhof.
Tot slot onderzoeken B en W of de bestrating, verlichting en
beplanting van de Buitenhuizenpoort verbeterd kunnen worden, zodat ook
het aanzien vanaf het Plantsoen verbetert. Het vervangen van asfalt
door klinkers, het plaatsen van historische straatlantaarns en de
aanplant van leilinden kost 150.000 euro; als alleen het deel vanaf de
Onderdreef naar de oude stad wordt bestraat, liggen de kosten 40 mille
lager. Ook dat idee wil het college verder uitwerken.