Gemeente Amsterdam

Nieuws uit B&W van 16 november 2005

16 november 2005
---
Voorlichting Besluiten van het college van Burgemeester en Wethouders, en voorstellen aan de gemeenteraad van woensdag 16 november 2005.

Persberichten

Nieuwe monumentenverordening leidt tot eenvoudigere procedures

Er komt een nieuwe monumentenverordening voor de centrale stad. Deze verordening maakt het eenvoudiger om een object of complex aan te wijzen als gemeentelijk monument. Ook staat er in de nieuwe verordening in principe zes maanden voor het verlenen van een monumentenvergunning voor het wijzigen van een gemeentelijk monument. Als deze termijn wordt overschreden, dan wordt de vergunning automatisch toegekend. Daarnaast is de procedure voor het verlenen van een vergunning voor een gemeentelijk monument nu dezelfde als voor een rijksmonument.

Objecten of complexen kunnen als beschermd monument in aanmerking komen als ze van algemeen belang zijn door hun schoonheid, hun cultuurhistorische waarde of hun betekenis voor de wetenschap. Het is van belang dat deze gebouwen door deze waarden behouden blijven. De monumentenverordening heeft betrekking op de gebieden in Amsterdam die vallen onder het gezag van de centrale stad. De stadsdelen stellen momenteel hun eigen monumentenverordening op naar het model van die voor de centrale stad.

Verschillen De ontwerpverordening is op een aantal punten anders dan de Monumentenverordening Binnenstad Amsterdam 1995. Met de komst van de nieuwe verordening hoeft de Raadscommissie voor Monumenten niet meer te worden gehoord voor de aanwijzing van een gemeentelijk monument. Het college van B&W beslist over de aanwijzing van gemeentelijke monumenten. De gemeenteraad adviseert het Rijk over de aanwijzing van rijksmonumenten en rijksbeschermde stads- en dorpsgezichten. Beide doen dat met een advies van de Adviescommissie monumentenzorg die is ondergebracht bij de Commissie voor Welstand en Monumenten (CWM). Deze commissie wordt ingesteld door zowel het college als de gemeenteraad.

In de nieuwe monumentenverordening speelt het bouwhistorisch onderzoek een nadrukkelijke rol bij de bepaling van het gemeentelijke monumentenbeleid. Het college kan bouwhistorisch onderzoek vragen bij een (aanvraag tot) aanwijzing als gemeentelijk monument en bij een aanvraag voor een monumentenvergunning.

De termijn voor het besluit over al dan niet verlening van de monumentenvergunning is met deze nieuwe verordening een fatale termijn geworden. Dit houdt in dat als de termijn voor het verlenen van de vergunning is verlopen, de vergunning automatisch wordt toegekend. De procedure voor de verlening van een monumentenvergunning voor rijks- en gemeentelijke monumenten is aangepast aan de Algemene wet bestuursrecht.

Het college heeft op 15 november de ontwerp-Monumentenverordening Amsterdam 2005 vastgesteld. Naar verwachting bespreekt de Raadscommissie voor Zorg, Cultuur, Lokale Media en Monumenten de monumentenverordening op 8 december, waarna de gemeenteraad op 22 december een beslissing over de verordening neemt.

Jaap Nieuwenhuis, Bestuursvoorlichting, 552 2056/Marjolein Kavelaars, Bureau Monumenten & Archeologie, 552 4865

fSfSfS

Na succesvolle resultaten project Doorzon:

Amsterdam gaat door met aanpak crimineel gebruik van woningen (al eerder op 15 november gepubliceerd)

Gedurende de looptijd van het project Doorzon, in het leven geroepen om het criminele gebruik van woningen in de gemeente Amsterdam beter te kunnen tegengaan, is 72% van de 153 onderzochte woningen in de stad succesvol aangepakt. In al deze gevallen is het criminele gebruik van de woning beëindigd. In 14% van de gevallen is de zaak nog in behandeling en slechts 14% van de onderzochte woningen kon noch bestuursrechtelijk, noch privaatrechtelijk worden aangepakt. Dit blijkt uit een peiling die op 1 juni 2005 door de Dienst Wonen is uitgevoerd.

Het criminele gebruik van de woningen bestaat er bijvoorbeeld uit dat de woningen worden gebruikt als wietplantage, als XTC-laboratorium of als schuilplaats voor criminelen. Het project Doorzon is begin 2003 op verzoek van de Amsterdamse politie gestart. De politie had, naast de eigen strafrechtelijke aanpak, behoefte aan een bestuurlijke aanpak om mensensmokkelaars aan te pakken die onderverhuurde woningen gebruikten als verblijfplaats voor illegalen. Het Van Traa-team van de gemeente Amsterdam, de politie Amsterdam-Amstelland, de Dienst Wonen en de woningcorporaties hebben vervolgens de Doorzon-methode ontwikkeld.

Het belangrijkste doel in Doorzon is het uit de `criminele markt' halen van onderverhuurde corporatiewoningen. Dit wordt gerealiseerd door een doelmatige uitwisseling van de door de politie vergaarde informatie. De belangrijkste partners in Doorzon zijn de politie en de Dienst Wonen van de gemeente Amsterdam. De afdeling Handhaving van de Dienst Wonen ontvangt de door de politie verstrekte informatie en verstrekt die aan de betrokken corporatie of woningeigenaar waarna deze kan overgaan tot maatregelen tegen de huurder of onderverhuurder. Dit alles is gericht op het beëindigen van het gebruik van de woning voor criminele doeleinden. De woning wordt, met andere woorden, uit de malafide markt gehaald.

Door de behaalde resultaten van het project Doorzon heeft de gemeente Amsterdam besloten op deze weg verder te gaan en crimineel gebruik van woningen in de stad blijvend aan te pakken. Het college van B&W heeft besloten dat de Dienst Wonen de Doorzon-methode blijft uitvoeren en implementeert in de reguliere werkzaamheden.

Pim de Ruiter, Dienst Wonen, 552 7138/Robert Wichink, Bestuursvoorlichting, 552 3412

fSfSfS

A-BESLUITEN (genomen op basis van stukken en discussies)

Algemene Zaken

Het college heeft ingestemd met het verzoek van de gemeenten Landsmeer en Oostzaan om zich aan te sluiten bij de gemeentelijke Ombudsman Amsterdam. De gemeenten zullen tegen vergoeding gebruik maken van der dienstverlening van de Amsterdamse Ombudsman. De afspraken zullen in een overeenkomst worden vastgelegd.

Personeel en Organisatie

Het college heeft kennis genomen van de notitie `Terugkoppeling doorlichting door diensten en bedrijven n.a.v. de benchmark overhead'. In het kader van de derde ronde ombuigingen is de gemeente vorig jaar een benchmark gestart naar de overheadkosten van de gemeentelijke diensten en bedrijven. Hieruit bleek dat de gemiddelde overhead van de gemeente Amsterdam iets onder het landelijke gemiddelde ligt. Diensten en bedrijven zijn naar aanleiding van de uitkomsten van de benchmark uitgenodigd om afwijkingen toe te lichten. Het college heeft kennis genomen van de uitkomsten en heeft de verklaring van de diensten en bedrijven geaccepteerd. Het college heeft ook besloten aan Concern Financiën en aan het Facilitair Bedrijf Amsterdam te vragen om op een pragmatische wijze te kijken hoe door meer samenwerking tussen vooral de diensten en bedrijven die laag scoren op hun overhead, de overhead op een optimaal peil kan blijven.

Juridische Zaken

Het college heeft ingestemd met het voorstel aan de gemeenteraad om de Verordening op de stadsdelen te wijzigen. De verordening wordt aangepast uit het oogpunt van gebruiksvriendelijkheid en het vergroten van de accuraatheid. In het voorstel voor de aangepaste verordening wordt een aantal zaken anders geregeld. Zo krijgt de voorzitter van de stadsdeelraad meer bevoegdheden. Ook is de rechtstreekse verkiezing van de voorzitter van het dagelijks bestuur niet meer mogelijk. Het Rijk heeft namelijk in een nieuw artikel van de Gemeentewet (artikel 89A) bepaald dat leden van het dagelijks bestuur moeten worden benoemd door de raad. Het voorstel voor de gewijzigde verordening is aan de stadsdelen voorgelegd; zij hebben overwegend positief gereageerd. Het college heeft een brief aan de stadsdelen gestuurd waarin wordt ingegaan op de reacties van de stadsdelen op de gewijzigde versie van de verordening. Behandeling in de raadscommissie is op 15 december en in de gemeenteraad op 11 januari.

Het college heeft besloten de directeur Stadstoezicht te mandateren om bezwaar en beroep in te stellen tegen besluiten van het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen (UWV).

Communicatie

Het college stelt EUR 60.000 beschikbaar voor de bouw en uitrusting van een nieuw politiebureau op het vliegveld Zanderij. Daarnaast wordt een bijdrage van EUR 25.000 beschikbaar gesteld voor de trainingen en opleidingen door de Regiopolitie Amsterdam-Amstelland in Suriname. Het college ondersteunt de projecten in het kader van de uitgebreide samenwerking tussen de politiekorpsen van Suriname en Amsterdam-Amstelland, die vooral is gericht op het tegengaan van identiteits- en documentfraude. Het totaalbedrag (EUR 85.000) komt ten laste van het budget van Internationale Betrekkingen.

Financiën

Het college heeft kennis genomen van het rapport `Onderzoek naar de budgettaire gevolgen van de invoering van het BCF voor de gemeente Amsterdam'. In dit rapport worden de budgettaire gevolgen van het BCF (BTW-compensatiefonds) voor Amsterdam berekend. De belangrijkste conclusie is dat, als de uitname uit het Gemeentefonds (als voeding voor het BTW-compensatiefonds) stijgt, de gevormde egalisatiereserve sneller uitgeput raakt. Een tweede conclusie is dat de verhouding tussen de declaraties van de centrale stad en de stadsdelen en daaraan gerelateerd de uitname uit het Gemeentefonds respectievelijk Stadsdeelfonds, waarschijnlijk scheef is. Behandeling in de raadscommissie is op 15 december.

Sociale Zaken

Het college legt het verslag over de uitvoering van de Wet Werk en Bijstand (WWB) 2004 ter kennisgeving en bespreking voor aan de gemeenteraad. In het verslag worden de bevindingen over de rechtmatigheid van de uitgaven in het kader van de WWB beschreven. De geconstateerde onrechtmatigheden in het inkomensdeel hebben geen directe financiële gevolgen voor de gemeente; de onrechtmatigheden in het werkdeel hebben dit wel. Over een aantal reïntegratievoorzieningen is de gemeente nog in discussie met het Rijk. Het verslag van de behandeling in de gemeenteraad wordt ingediend bij het Rijk. Behandeling in de raadscommissie is op 8 december en in de gemeenteraad op 21 december.

Het college heeft kennis genomen van de 3e DWI-kwartaalrapportage. Deze rapportage geeft een overzicht van de resultaten op het gebied van de Wet Werk en Bijstand en het armoedebeleid tot en met september 2005. Behandeling in de raadscommissie is op 8 december.

Educatie

Het college heeft ingestemd met het preadvies naar aanleiding van de motie van het raadslid Yurdakul. In zijn notitie vraagt het raadslid aandacht voor de geringe kans op doorstroom naar het hoger onderwijs van jongeren die HAVO/VWO volgen en een taalachterstand hebben. De notitie is door het college voor kennisgeving aangenomen. Behandeling in de raadscommissie is op 8 december en in de gemeenteraad op 22 december.

Het college heeft ingestemd met de plannen van de Amsterdamse schoolbesturen om de interculturele verhoudingen in het primair en voortgezet onderwijs te verbeteren. Aanleiding voor deze plannen waren de uitkomsten van diverse onderzoeken waarin verruwing van omgangsvormen, weinig omgang tussen leerlingen van verschillende culturele achtergrond en gevallen van toename van conflicten tussen die groepen. Ook was er een groei van het aantal leerlingen met ernstige gedragsproblemen. In een motie van 22 juni van de gemeenteraad is het college verzocht om in overleg te treden met de Amsterdamse schoolbesturen. Op 5 juli jl. is dit gebeurd, er vond een overleg plaats tussen burgemeester Cohen, wethouder Aboutaleb en vertegenwoordigers van het Amsterdamse onderwijs. Zo worden onder meer teams van leerkrachten getraind op interculturele omgangsvormen, omgaan met agressie en geweld. Ook wordt er meer aandacht besteed aan de onderlinge uitwisseling van de effectiviteit van gehanteerde instrumenten en programma's en komt er een stadsbrede incidentenregistratie. Voor uitvoering van het plan is nu in de gemeentelijke conceptbegroting voor 2006 EUR1,5 miljoen beschikbaar. De volledige brief van de burgemeester Cohen en wethouder Aboutaleb aan de gemeenteraad staat op www.amsterdam.nl.

Grondzaken

Het college heeft kennis genomen van het gewijzigde programma voor het Haarlemmerplein. Het plan bestond voorheen uit een multifunctioneel gebouw met daarin een grote bioscoop, woningen, winkels en een grote parkeergarage die ruimte biedt aan 215 plaatsen. Het plan zal nu bestaan uit 22 wibo-woningen en 47 vrije sector woningen, 1415 m² commerciële/culturele ruimten en een grotendeels ondergrondse openbare parkeergarage in 3,5 lagen die ruimte biedt voor 203 parkeerplaatsen. Het dagelijks bestuur van het stadsdeel Amsterdam-Centrum heeft op 11 oktober jl. ingestemd met het gewijzigde plan. Daarnaast stemt het college in met het voorstel aan de gemeenteraad om een grondexploitatiebegroting met een tekort van EUR 150.000 vast te stellen en dit tekort ten laste te brengen van het Vereveningsfonds. Bovenop het krediet van EUR 2,67 miljoen dat in 1995 door de gemeenteraad beschikbaar is gesteld, komt een aanvullend krediet van EUR 6,213 miljoen. Behandeling in de raadscommissie is op 7 december en in de gemeenteraad op 21/22 december.

Het college heeft kennis genomen van de notitie over de organisatie van het onderhandelen in ruimtelijke projecten. De notitie komt voort uit de behoefte aan meer centrale regie op het proces bij grondprijsonderhandelingen in ruimtelijke projecten. De afweging tussen het projectbelang en het centraal stedelijk belang staat daarbij centraal. Bij ruimtelijke projecten die vallen onder de verantwoordelijkheid van de centrale stad zal er verplicht financieel-economische expertise worden ingekocht bij het Ontwikkelingsbedrijf Gemeente Amsterdam (OGA). Bij projecten die vallen onder een stadsdeel zal het stadsdeel melden aan het OGA dat zij beginnen met grondprijsonderhandelingen. Het OGA bepaalt vanuit het stedelijk belang of zij bij de onderhandelingen aanwezig zal zijn.

Ruimtelijke Ordening

Het college heeft ingestemd met het Voorbereidbesluit Zeeburgereiland. Dit besluit is genomen om ongewenste ontwikkelingen op het Zeeburgereiland te voorkomen. Het gebied begrenst het hele Zeeburgereiland, alleen het terrein van de camping Zeeburg valt buiten het gebied. Het besluit treedt op 12 januari 2006 in werking en vervalt als niet binnen twee jaar na de inwerkingtreding ervan een of meer bestemmingsplannen voor het genoemde gebied ter inzage zijn gelegd. Behandeling in de raadscommissie is op 7 december en in de gemeenteraad op 21 december.

In het kader van de bezuinigingstaakstelling voor de Dienst Milieu en Bouwtoezicht neemt het college kennis van twee bezuinigingsmaatregelen over de publicatie van de kennisgevingen van het bouw- en woningtoezicht. De wettelijke verplichte kennisgevingen worden niet meer in De Echo gepubliceerd, maar alleen in Het Parool, het Amsterdams Stadsblad en op www.dmb.amsterdam.nl. Daarentegen worden de niet wettelijke verplichte kennisgevingen niet meer in Het Parool, het Amsterdams Stadsblad en De Echo gepubliceerd, maar alleen nog op www.dmb.amsterdam.nl. Deze maatregelen leveren in totaal een besparing van ongeveer EUR 125.000 op. Behandeling in de raadscommissie is op 7 december.

Het college heeft ingestemd met het voorstel aan de gemeenteraad om geluidswaarden die hoger zijn dan gesteld in de Wet geluidhinder voor het bestemmingsplan Nieuwendam-Noord Waterlandplein (stadsdeel Amsterdam-Noord) vast te stellen. Het bestemmingsplangebied wordt begrensd door de IJdoornlaan, de Werengouw, de Volendammerweg en de Katrijpstraat waar na sloop van bestaande bebouwing ongeveer 300 woningen, in de vorm van woontorens met een hoogte van 65 meter, worden gerealiseerd. Het plangebied ligt in de geluidzones van de IJdoornlaan, de Werengouw en de Volendammerweg. Akoestisch onderzoek heeft uitgewezen dat de voorkeursgrenswaarde van 50 dB (A) langs deze drie wegen wordt overschreden. Als deze overschrijdingen niet door geluidsbeperkende maatregelen kunnen worden tegengegaan, dan biedt de Wet geluidhinder de mogelijkheid hogere grenswaarden te laten vaststellen. Behandeling in de raadscommissie is op 7 december en in de gemeenteraad op 11 januari.

Volkshuisvesting

Het college heeft ingestemd met technische wijzigingen van de Huisvestingsverordening 2003. Een van de wijzigingen houdt in dat de huurprijsgrens, waarvoor een inkomenseis gesteld wordt, gekoppeld wordt aan 64% van de rekenhuur waarvoor een huurtoeslag verkregen kan worden op grond van de Wet op de huurtoeslag. Ook wordt het maximale inkomen vastgesteld op 130% van het rekeninkomen genoemd in de Wet op de huurtoeslag voor meerpersoonshuishoudens jonger dan 65 jaar. Ook wordt in alle voorkomende artikelen de tekst `Huursubsidiewet' vervangen door de `Wet op de huurtoeslag'. Als gevolg van landelijke wijzigingen in wet- en regelgeving zijn enkele technische aanpassingen van de Huisvestingsverordening noodzakelijk. Behandeling in de raadscommissie is op 7 december en in de gemeenteraad op 21 december.

Het college heeft ingestemd met het opheffen van de woonwagenlocatie Schinkelhavenkade zonder compensatie van standplaatsen op een woonwagenlocatie elders in Amsterdam. Het stadsdeel Amsterdam Oud Zuid heeft de centrale stad verzocht om de woonwagenlocatie op te heffen. Het betreft drie standplaatsen die al leeg zijn en waarvoor zich geen gegadigden hebben aangediend. Volgende de Nota Herijking gemeentelijk woonwagenbeleid van 2001 is bepaald dat het stadsdeel de drie standplaatsen zou compenseren op het IJbaanpad, maar deze locatie blijkt ongeschikt te zijn. Vervolgens heeft het stadsdeel samen met de Dienst Wonen gezocht naar een alternatieve locatie om daar op kosten van het stadsdeel zelf standplaatsen te realiseren. Deze zoektocht heeft echter niets opgeleverd.

Het college heeft ingestemd met de wijziging van de Subsidieverordening Stedelijke Vernieuwing 2001. De subsidies voor zowel een wibo-woning (in een beschermde omgeving) als voor een rolstoelgeschikte woning worden verlaagd naar de oorspronkelijke subsidiebedragen van respectievelijk EUR 11.500 en EUR 16.000. Het betreft hier maximale subsidiebedragen. Aan de subsidies wordt expliciet de verplichting verbonden dat de woning de eerste vijftien jaar niet verkocht mag worden. Voor de subsidies voor de rolstoelgeschikte woning geldt bovendien dat de ontvanger geen andere objectsubsidies ontvangt. De wijzigingen zullen op 1 januari 2006 ingaan. Behandeling in de raadscommissie is op 7 december en in de gemeenteraad op 21 december.

Zorg

Geld uit het Fonds openbare ruimte voor het aanpassen van halten langs de tramlijnen 10 en 13, wordt gebruikt voor het aanpassen van 41 halten verspreid over het volledige tramnetwerk. Dit zorgt voor een aanmerkelijke verbetering van de toegankelijkheid van het openbaar vervoer in een betrekkelijk korte tijd. Het project zal in 2007 worden afgerond. Het college heeft hiermee ingestemd. Behandeling in de raadscommissie is op 8 december.

De gemeenteraad heeft in het besluit `Nieuwe invulling van het Wvg vervoer' van 8 juli 2004 ingestemd met het bieden van maatwerk, waaronder het invoeren van een Persoonsgebonden Budget (PGB) voor cliënten met een Wvg-aanvraag. Het college heeft ingestemd met een pilot PGB waardoor in 2005 de eerste cliënten bij wijze van proef een PBG toegekend hebben gekregen. De evaluatie van deze pilot door de Dienst Onderzoek en Statistiek heeft aangetoond dat de cliënten zeer tevreden zijn over het project. De cliëntorganisaties willen het PGB voortzetten. Ook is aangetoond dat de procedure verbeterd kan worden en dat de hoogte van het PGB-bedrag kan worden aangepast. De functie van PGB-adviseur en het schriftelijke informatiemateriaal moeten nog verder worden ontwikkeld. Het college heeft hiervan kennis genomen en stemt in met een verlenging van de pilot PGB met een tweede fase tot uiterlijk 31 december 2006. Tijdens de tweede fase wordt een PGB-adviseur ingezet. De hoogte van het PGB wordt tijdens de tweede fase van de pilot vastgesteld op 90% van de cataloguswaarde van het meest goedkope adequate hulpmiddel. De Stichting Gehandicapten Overleg Amsterdam (SGOA) treedt op als werkgever van de PGB-adviseur en krijgt een subsidie van maximaal EUR 23.280. De wethouder Zorg zal eind 2006 een definitieve invulling geven op beslispunt 15c uit het Raadsbesluit 8 juli 2004, waarin staat dat `de wethouder Zorg een uitgewerkt voorstel ter besluitvorming zal voorleggen aan het college over de wijze waarop de organisatie van het PGB en de hoogte van het bedrag cliënten de garantie geeft dat zij in staat zijn hiermee het meest goedkope adequate hulpmiddel zelf aan te schaffen, te onderhouden en te verzekeren."

B-BESLUITEN (routinematig; geen stukken)

Juridische Zaken * Bezwaar van mr. J.C. Klompé tegen de weigering exploitatievergunning vaartuig de Dame van Amstel en het opleggen van een preventieve dwangsom. * Bezwaar van mevr. T. Jokisaari tegen afwijzing van het in het kader van de Noord-Zuidlijn ingediende verzoek om schadevergoeding. * Bezwaar van de heren F.J. Colon en A.R. Kuyper tegen instemmen met het saneringsplan voor de Derde Oosterparkstraat 128 t/m 138, 148 t/m 158 en 162 t/m 178.

Grondzaken * Intern gemeentelijke overdracht complex President Kennedylaan 923-981 - Graafschapstraat 2 aan het OGA.

Ruimtelijke Ordening * Positieve advisering aan Gedeputeerde Staten over de verlening van een verklaring van geen bezwaar voor het veranderen van supermarkt en uitbreiding over begane grond en souterrain Elandsgracht 7-15, Prinsengracht 302-304 en Oude Looiersstraat 6-10 (stadsdeel Amsterdam-Centrum).

Waterbeheer * Benoeming nieuw lid Commissie Historische Schepen.

Zorg * Besluitvorming Stichting IPC: afwijzing incidentele subsidies 2006 voor project COMPRO. * Besluitvorming Stichting Ondro Bong.

Stukken die horen bij de in het college van B&W genomen A-besluiten zijn in principe openbaar en zijn - op aanvraag - vanaf de woensdag na de dinsdagvergadering in te zien in het Voorlichtingsloket.

fSfSfS

Data en agenda's openbare vergaderingen raad en raadscommissies van woensdag 9 t/m vrijdag 18 november 2005

Raad

Woensdag 16 en donderdag 17 november om 13.00 en, zo nodig, 19.30 uur, raadzaal

Agenda

Algemeen * Mededelingen. * Notulen van de raadsvergadering op 19 oktober 2005. * Vaststelling van de agenda. * Mededeling van de ingekomen stukken. * Mondeling vragenuurtje.

Financiën * Algemene en financiële beschouwingen over de gemeentebegroting voor 2006; resultaatgebiedsgewijze bespreking van de begroting 2006.

Algemene Zaken * Voordracht van het Presidium inzake vaststelling van de Verordening op de fractieondersteuning 2006.

Werkgelegenheid * Voordracht van het College van Burgemeester en Wethouders van 6 oktober 2005 inzake Preadvies op de notitie van het raadslid mevr. Sargentini van 19 november 2004, getiteld: Om door een ringetje te halen. Het Amsterdamse wittewerksterplan. * Voordracht van het College van Burgemeester en Wethouders van 3 november 2005 inzake reactie van het College van Burgemeester en Wethouders op het initiatiefvoorstel van het raadslid mevr. Van der Garde van 1 maart 2005, getiteld: Amstelplan voor de Arbeid alsmede preadvies op de motie van het raadslid mevr. Van der Wieken-de Leeuw van 13 april 2005. * Voordracht van het College van Burgemeester en Wethouders van 3 november 2005 inzake Vaststelling beleidskader werk, participatie en reïntegratie 2006.

Ruimtelijke Ordening * Voordracht van het College van Burgemeester en Wethouders van 27 september 2005 inzake Aanpassing coalitiegrens Noordwaarts.

Verkeer, Vervoer en Infrastructuur * Voordracht van het College van Burgemeester en Wethouders van 11 oktober 2005 inzake vaststelling Verordening parkeerbelastingen 2006 en intrekking Verordening parkeerbelastingen 2005.

Raadscommissies

Dinsdag 22 november

Werk en Inkomen, Educatie, Jeugd, Diversiteit en Grotestedenbeleid

19.30 uur, De Roos-zaal, kamer 0239

Agenda

Algemeen * Opening. * Mededelingen. * Vaststelling agenda. * Vragenhalfuur publiek. * Conceptverslag van de openbare vergadering. * Openstaande toezeggingen. * Termijnagenda. * Rondvraag.

Educatie * Besluitvorming huisvestingsprogramma en -overzicht onderwijs 2006.

Jeugdzaken * Besluitvorming: Uitvoering Wet kinderopvang (periode 2005-2007) en afronding Regeling Uitkeringen kinderopvang (RUK) 2004.

Sociale Zaken * Herijking armoedebeleid 2006.

Donderdag 24 november

Financiën en Economische Zaken

09.30 uur, Boekmanzaal

Agenda

Algemeen * Opening. * Mededelingen. * Vaststellen agenda. * Vragenhalfuur publiek. * Conceptverslag van de openbare vergadering van 13 oktober. * Termijnagenda. * Openstaande toezeggingen. * Rondvraag.

Financiën * Wijziging van de Verordening op de heffing en invoering van hondenbelasting 2004. * Wijziging van de Verordening op de heffing en invordering van precariobelasting westelijk havengebied 2004. * Wijziging van de Verordening op de heffing en de invordering Reclamebelasting Amsterdam 2005. * Intrekking van de Legesverordening 2005 en vaststelling van de Legesverordening 2006. * Intrekking van de Verordening op de heffing en invordering van belastingen op roerende woon- en bedrijfsruimten 2005 en vaststelling van de Verordening op de heffing en invordering van belastingen op de roerende woon- en bedrijfsruimten 2006 (RRB). * Wijziging van de Verordening afvalstoffenheffing en reinigingsrecht bedrijfsvuil westelijk havengebied 2005. * Intrekking van de Verordening onroerendezaakbelastingen 2005 en vaststelling van de Verordening onroerendezaakbelastingen 2006.

Deelnemingen * Beloningsbeleid Nuon 2005.

Economische Zaken * Juridisch advies Startersnota.

Donderdag 24 november

Algemene Zaken, Openbare Orde en Veiligheid, Integraal Veiligheidsbeleid, Personeel en Organisatie en Bestuurlijk Stelsel

13.00 uur, Boekmanzaal

Agenda

Algemeen * Opening. * Mededelingen. * Vaststelling agenda. * Vragenhalfuur publiek. * Actualiteiten van de burgemeester. * Conceptverslag van de openbare vergadering van 10 november. * Termijnagenda.

Openstaande toezeggingen. * Rondvraag.

Juridische Zaken * Raadsvoordracht over wijziging APV: invoeren blowverbod.

Algemene Zaken * Jaarrekening GHOR 2004, onderdeel CPA Amsterdam e.o. * Raadsvoordracht over de Conceptverordening Fractievergoedingen.

Openbare Orde en Veiligheid * Rapport van 19-10-2005 van de Rekenkamer Amsterdam over Sociale Veiligheid: van beleid naar uitvoering.

Donderdag 24 november

Zorg, Cultuur, Lokale Media en Monumenten

19.00 uur, De Roos-zaal, kamer 0239

Onderdelen Cultuur, Lokale Media en Monumenten

19.00 uur

Agenda

Algemeen * Opening. * Mededelingen. * Vaststelling agenda. * Vragenhalfuur publiek. * Conceptverslag van de openbare vergadering. * Termijnagenda. * Rondvraag.

Lokale Media * Salto: subsidie 2006.

Cultuur * AT5. * Cultuureducatie. * Theaters Marnixstraat: allonge en fietsenstallingmotie. * Theater het Amsterdamse Bos, de Balie, Multatulimuseum: stand van zaken oktober 2005.

Onderdeel Zorg

20.30 uur

Agenda

Algemeen * Opening. * Mededelingen. * Vaststelling agenda. * Vragenhalfuur publiek. * Conceptverslag openbare vergadering. * Conceptverslag openbare vergadering. * Rondvraag.

Zorg * Besluitvorming opvangen van de gevolgen van de groei in de participatie via de Wvg in de Wvg-begroting. * Raadsadres over advies over de instelling van een Amsterdamse Adviesraad voor Maatschappelijke Ondersteuning en Ontwikkeling. * Vervolgstappen bestrijding vrouwelijke genitale verminking (VGV).

fSfSfS

De bovenstaande gegevens waren bekend op de dag voor de verschijningsdatum van deze publicatie. Inlichtingen over de definitieve agenda's van de vergaderingen van de raad en de raadscommissies kunt u enkele dagen tevoren krijgen in het Voorlichtingsloket van de gemeente Amsterdam. Daar liggen ook de bij de vergadering behorende stukken ter inzage.

INZAGE STUKKEN

Stukken die horen bij de in het college van B&W genomen A-besluiten zijn in principe openbaar en zijn - op aanvraag - vanaf de woensdag na de dinsdagvergadering in te zien in het Voorlichtingsloket.

Adres Voorlichtingsloket:

Stadhuis, Amstel 1, 1011 PN AMSTERDAM Telefoon 6241111