Nieuws uit B&W van 16 november 2005
16 november 2005
---
Voorlichting
Besluiten van het college van Burgemeester en Wethouders, en
voorstellen aan de gemeenteraad van woensdag 16 november 2005.
Persberichten
Nieuwe monumentenverordening leidt tot eenvoudigere procedures
Er komt een nieuwe monumentenverordening voor de centrale stad. Deze
verordening maakt het eenvoudiger om een object of complex aan te
wijzen als gemeentelijk monument. Ook staat er in de nieuwe
verordening in principe zes maanden voor het verlenen van een
monumentenvergunning voor het wijzigen van een gemeentelijk monument.
Als deze termijn wordt overschreden, dan wordt de vergunning
automatisch toegekend. Daarnaast is de procedure voor het verlenen van
een vergunning voor een gemeentelijk monument nu dezelfde als voor een
rijksmonument.
Objecten of complexen kunnen als beschermd monument in aanmerking
komen als ze van algemeen belang zijn door hun schoonheid, hun
cultuurhistorische waarde of hun betekenis voor de wetenschap. Het is
van belang dat deze gebouwen door deze waarden behouden blijven. De
monumentenverordening heeft betrekking op de gebieden in Amsterdam die
vallen onder het gezag van de centrale stad. De stadsdelen stellen
momenteel hun eigen monumentenverordening op naar het model van die
voor de centrale stad.
Verschillen
De ontwerpverordening is op een aantal punten anders dan de
Monumentenverordening Binnenstad Amsterdam 1995. Met de komst van de
nieuwe verordening hoeft de Raadscommissie voor Monumenten niet meer
te worden gehoord voor de aanwijzing van een gemeentelijk monument.
Het college van B&W beslist over de aanwijzing van gemeentelijke
monumenten. De gemeenteraad adviseert het Rijk over de aanwijzing van
rijksmonumenten en rijksbeschermde stads- en dorpsgezichten. Beide
doen dat met een advies van de Adviescommissie monumentenzorg die is
ondergebracht bij de Commissie voor Welstand en Monumenten (CWM). Deze
commissie wordt ingesteld door zowel het college als de gemeenteraad.
In de nieuwe monumentenverordening speelt het bouwhistorisch onderzoek
een nadrukkelijke rol bij de bepaling van het gemeentelijke
monumentenbeleid. Het college kan bouwhistorisch onderzoek vragen bij
een (aanvraag tot) aanwijzing als gemeentelijk monument en bij een
aanvraag voor een monumentenvergunning.
De termijn voor het besluit over al dan niet verlening van de
monumentenvergunning is met deze nieuwe verordening een fatale termijn
geworden. Dit houdt in dat als de termijn voor het verlenen van de
vergunning is verlopen, de vergunning automatisch wordt toegekend. De
procedure voor de verlening van een monumentenvergunning voor rijks-
en gemeentelijke monumenten is aangepast aan de Algemene wet
bestuursrecht.
Het college heeft op 15 november de ontwerp-Monumentenverordening
Amsterdam 2005 vastgesteld. Naar verwachting bespreekt de
Raadscommissie voor Zorg, Cultuur, Lokale Media en Monumenten de
monumentenverordening op 8 december, waarna de gemeenteraad op 22
december een beslissing over de verordening neemt.
Jaap Nieuwenhuis, Bestuursvoorlichting, 552 2056/Marjolein Kavelaars,
Bureau Monumenten & Archeologie, 552 4865
fSfSfS
Na succesvolle resultaten project Doorzon:
Amsterdam gaat door met aanpak crimineel gebruik van woningen (al eerder op
15 november gepubliceerd)
Gedurende de looptijd van het project Doorzon, in het leven geroepen
om het criminele gebruik van woningen in de gemeente Amsterdam beter
te kunnen tegengaan, is 72% van de 153 onderzochte woningen in de stad
succesvol aangepakt. In al deze gevallen is het criminele gebruik van
de woning beëindigd. In 14% van de gevallen is de zaak nog in
behandeling en slechts 14% van de onderzochte woningen kon noch
bestuursrechtelijk, noch privaatrechtelijk worden aangepakt. Dit
blijkt uit een peiling die op 1 juni 2005 door de Dienst Wonen is
uitgevoerd.
Het criminele gebruik van de woningen bestaat er bijvoorbeeld uit dat
de woningen worden gebruikt als wietplantage, als XTC-laboratorium of
als schuilplaats voor criminelen. Het project Doorzon is begin 2003 op
verzoek van de Amsterdamse politie gestart. De politie had, naast de
eigen strafrechtelijke aanpak, behoefte aan een bestuurlijke aanpak om
mensensmokkelaars aan te pakken die onderverhuurde woningen gebruikten
als verblijfplaats voor illegalen. Het Van Traa-team van de gemeente
Amsterdam, de politie Amsterdam-Amstelland, de Dienst Wonen en de
woningcorporaties hebben vervolgens de Doorzon-methode ontwikkeld.
Het belangrijkste doel in Doorzon is het uit de `criminele markt'
halen van onderverhuurde corporatiewoningen. Dit wordt gerealiseerd
door een doelmatige uitwisseling van de door de politie vergaarde
informatie. De belangrijkste partners in Doorzon zijn de politie en de
Dienst Wonen van de gemeente Amsterdam. De afdeling Handhaving van de
Dienst Wonen ontvangt de door de politie verstrekte informatie en
verstrekt die aan de betrokken corporatie of woningeigenaar waarna
deze kan overgaan tot maatregelen tegen de huurder of onderverhuurder.
Dit alles is gericht op het beëindigen van het gebruik van de woning
voor criminele doeleinden. De woning wordt, met andere woorden, uit de
malafide markt gehaald.
Door de behaalde resultaten van het project Doorzon heeft de gemeente
Amsterdam besloten op deze weg verder te gaan en crimineel gebruik van
woningen in de stad blijvend aan te pakken. Het college van B&W heeft
besloten dat de Dienst Wonen de Doorzon-methode blijft uitvoeren en
implementeert in de reguliere werkzaamheden.
Pim de Ruiter, Dienst Wonen, 552 7138/Robert Wichink,
Bestuursvoorlichting, 552 3412
fSfSfS
A-BESLUITEN
(genomen op basis van stukken en discussies)
Algemene Zaken
Het college heeft ingestemd met het verzoek van de gemeenten Landsmeer
en Oostzaan om zich aan te sluiten bij de gemeentelijke Ombudsman
Amsterdam. De gemeenten zullen tegen vergoeding gebruik maken van der
dienstverlening van de Amsterdamse Ombudsman. De afspraken zullen in
een overeenkomst worden vastgelegd.
Personeel en Organisatie
Het college heeft kennis genomen van de notitie `Terugkoppeling
doorlichting door diensten en bedrijven n.a.v. de benchmark overhead'.
In het kader van de derde ronde ombuigingen is de gemeente vorig jaar
een benchmark gestart naar de overheadkosten van de gemeentelijke
diensten en bedrijven. Hieruit bleek dat de gemiddelde overhead van de
gemeente Amsterdam iets onder het landelijke gemiddelde ligt. Diensten
en bedrijven zijn naar aanleiding van de uitkomsten van de benchmark
uitgenodigd om afwijkingen toe te lichten. Het college heeft kennis
genomen van de uitkomsten en heeft de verklaring van de diensten en
bedrijven geaccepteerd. Het college heeft ook besloten aan Concern
Financiën en aan het Facilitair Bedrijf Amsterdam te vragen om op een
pragmatische wijze te kijken hoe door meer samenwerking tussen vooral
de diensten en bedrijven die laag scoren op hun overhead, de overhead
op een optimaal peil kan blijven.
Juridische Zaken
Het college heeft ingestemd met het voorstel aan de gemeenteraad om de
Verordening op de stadsdelen te wijzigen. De verordening wordt
aangepast uit het oogpunt van gebruiksvriendelijkheid en het vergroten
van de accuraatheid. In het voorstel voor de aangepaste verordening
wordt een aantal zaken anders geregeld. Zo krijgt de voorzitter van de
stadsdeelraad meer bevoegdheden. Ook is de rechtstreekse verkiezing
van de voorzitter van het dagelijks bestuur niet meer mogelijk. Het
Rijk heeft namelijk in een nieuw artikel van de Gemeentewet (artikel
89A) bepaald dat leden van het dagelijks bestuur moeten worden benoemd
door de raad. Het voorstel voor de gewijzigde verordening is aan de
stadsdelen voorgelegd; zij hebben overwegend positief gereageerd. Het
college heeft een brief aan de stadsdelen gestuurd waarin wordt
ingegaan op de reacties van de stadsdelen op de gewijzigde versie van
de verordening. Behandeling in de raadscommissie is op 15 december en
in de gemeenteraad op 11 januari.
Het college heeft besloten de directeur Stadstoezicht te mandateren om
bezwaar en beroep in te stellen tegen besluiten van het
Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen (UWV).
Communicatie
Het college stelt EUR 60.000 beschikbaar voor de bouw en uitrusting
van een nieuw politiebureau op het vliegveld Zanderij. Daarnaast wordt
een bijdrage van EUR 25.000 beschikbaar gesteld voor de trainingen en
opleidingen door de Regiopolitie Amsterdam-Amstelland in Suriname. Het
college ondersteunt de projecten in het kader van de uitgebreide
samenwerking tussen de politiekorpsen van Suriname en
Amsterdam-Amstelland, die vooral is gericht op het tegengaan van
identiteits- en documentfraude. Het totaalbedrag (EUR 85.000) komt ten
laste van het budget van Internationale Betrekkingen.
Financiën
Het college heeft kennis genomen van het rapport `Onderzoek naar de
budgettaire gevolgen van de invoering van het BCF voor de gemeente
Amsterdam'. In dit rapport worden de budgettaire gevolgen van het BCF
(BTW-compensatiefonds) voor Amsterdam berekend. De belangrijkste
conclusie is dat, als de uitname uit het Gemeentefonds (als voeding
voor het BTW-compensatiefonds) stijgt, de gevormde egalisatiereserve
sneller uitgeput raakt. Een tweede conclusie is dat de verhouding
tussen de declaraties van de centrale stad en de stadsdelen en daaraan
gerelateerd de uitname uit het Gemeentefonds respectievelijk
Stadsdeelfonds, waarschijnlijk scheef is. Behandeling in de
raadscommissie is op 15 december.
Sociale Zaken
Het college legt het verslag over de uitvoering van de Wet Werk en
Bijstand (WWB) 2004 ter kennisgeving en bespreking voor aan de
gemeenteraad. In het verslag worden de bevindingen over de
rechtmatigheid van de uitgaven in het kader van de WWB beschreven. De
geconstateerde onrechtmatigheden in het inkomensdeel hebben geen
directe financiële gevolgen voor de gemeente; de onrechtmatigheden in
het werkdeel hebben dit wel. Over een aantal reïntegratievoorzieningen
is de gemeente nog in discussie met het Rijk. Het verslag van de
behandeling in de gemeenteraad wordt ingediend bij het Rijk.
Behandeling in de raadscommissie is op 8 december en in de
gemeenteraad op 21 december.
Het college heeft kennis genomen van de 3e DWI-kwartaalrapportage.
Deze rapportage geeft een overzicht van de resultaten op het gebied
van de Wet Werk en Bijstand en het armoedebeleid tot en met september
2005. Behandeling in de raadscommissie is op 8 december.
Educatie
Het college heeft ingestemd met het preadvies naar aanleiding van de
motie van het raadslid Yurdakul. In zijn notitie vraagt het raadslid
aandacht voor de geringe kans op doorstroom naar het hoger onderwijs
van jongeren die HAVO/VWO volgen en een taalachterstand hebben. De
notitie is door het college voor kennisgeving aangenomen. Behandeling
in de raadscommissie is op 8 december en in de gemeenteraad op 22
december.
Het college heeft ingestemd met de plannen van de Amsterdamse
schoolbesturen om de interculturele verhoudingen in het primair en
voortgezet onderwijs te verbeteren. Aanleiding voor deze plannen waren
de uitkomsten van diverse onderzoeken waarin verruwing van
omgangsvormen, weinig omgang tussen leerlingen van verschillende
culturele achtergrond en gevallen van toename van conflicten tussen
die groepen. Ook was er een groei van het aantal leerlingen met
ernstige gedragsproblemen. In een motie van 22 juni van de
gemeenteraad is het college verzocht om in overleg te treden met de
Amsterdamse schoolbesturen. Op 5 juli jl. is dit gebeurd, er vond een
overleg plaats tussen burgemeester Cohen, wethouder Aboutaleb en
vertegenwoordigers van het Amsterdamse onderwijs. Zo worden onder meer
teams van leerkrachten getraind op interculturele omgangsvormen,
omgaan met agressie en geweld. Ook wordt er meer aandacht besteed aan
de onderlinge uitwisseling van de effectiviteit van gehanteerde
instrumenten en programma's en komt er een stadsbrede
incidentenregistratie. Voor uitvoering van het plan is nu in de
gemeentelijke conceptbegroting voor 2006 EUR1,5 miljoen beschikbaar.
De volledige brief van de burgemeester Cohen en wethouder Aboutaleb
aan de gemeenteraad staat op www.amsterdam.nl.
Grondzaken
Het college heeft kennis genomen van het gewijzigde programma voor het
Haarlemmerplein. Het plan bestond voorheen uit een multifunctioneel
gebouw met daarin een grote bioscoop, woningen, winkels en een grote
parkeergarage die ruimte biedt aan 215 plaatsen. Het plan zal nu
bestaan uit 22 wibo-woningen en 47 vrije sector woningen, 1415 m²
commerciële/culturele ruimten en een grotendeels ondergrondse openbare
parkeergarage in 3,5 lagen die ruimte biedt voor 203 parkeerplaatsen.
Het dagelijks bestuur van het stadsdeel Amsterdam-Centrum heeft op 11
oktober jl. ingestemd met het gewijzigde plan. Daarnaast stemt het
college in met het voorstel aan de gemeenteraad om een
grondexploitatiebegroting met een tekort van EUR 150.000 vast te
stellen en dit tekort ten laste te brengen van het Vereveningsfonds.
Bovenop het krediet van EUR 2,67 miljoen dat in 1995 door de
gemeenteraad beschikbaar is gesteld, komt een aanvullend krediet van
EUR 6,213 miljoen. Behandeling in de raadscommissie is op 7 december
en in de gemeenteraad op 21/22 december.
Het college heeft kennis genomen van de notitie over de organisatie
van het onderhandelen in ruimtelijke projecten. De notitie komt voort
uit de behoefte aan meer centrale regie op het proces bij
grondprijsonderhandelingen in ruimtelijke projecten. De afweging
tussen het projectbelang en het centraal stedelijk belang staat
daarbij centraal. Bij ruimtelijke projecten die vallen onder de
verantwoordelijkheid van de centrale stad zal er verplicht
financieel-economische expertise worden ingekocht bij het
Ontwikkelingsbedrijf Gemeente Amsterdam (OGA). Bij projecten die
vallen onder een stadsdeel zal het stadsdeel melden aan het OGA dat
zij beginnen met grondprijsonderhandelingen. Het OGA bepaalt vanuit
het stedelijk belang of zij bij de onderhandelingen aanwezig zal zijn.
Ruimtelijke Ordening
Het college heeft ingestemd met het Voorbereidbesluit Zeeburgereiland.
Dit besluit is genomen om ongewenste ontwikkelingen op het
Zeeburgereiland te voorkomen. Het gebied begrenst het hele
Zeeburgereiland, alleen het terrein van de camping Zeeburg valt buiten
het gebied. Het besluit treedt op 12 januari 2006 in werking en
vervalt als niet binnen twee jaar na de inwerkingtreding ervan een of
meer bestemmingsplannen voor het genoemde gebied ter inzage zijn
gelegd. Behandeling in de raadscommissie is op 7 december en in de
gemeenteraad op 21 december.
In het kader van de bezuinigingstaakstelling voor de Dienst Milieu en
Bouwtoezicht neemt het college kennis van twee bezuinigingsmaatregelen
over de publicatie van de kennisgevingen van het bouw- en
woningtoezicht. De wettelijke verplichte kennisgevingen worden niet
meer in De Echo gepubliceerd, maar alleen in Het Parool, het
Amsterdams Stadsblad en op www.dmb.amsterdam.nl. Daarentegen worden de
niet wettelijke verplichte kennisgevingen niet meer in Het Parool, het
Amsterdams Stadsblad en De Echo gepubliceerd, maar alleen nog op
www.dmb.amsterdam.nl. Deze maatregelen leveren in totaal een besparing
van ongeveer EUR 125.000 op. Behandeling in de raadscommissie is op 7
december.
Het college heeft ingestemd met het voorstel aan de gemeenteraad om
geluidswaarden die hoger zijn dan gesteld in de Wet geluidhinder voor
het bestemmingsplan Nieuwendam-Noord Waterlandplein (stadsdeel
Amsterdam-Noord) vast te stellen. Het bestemmingsplangebied wordt
begrensd door de IJdoornlaan, de Werengouw, de Volendammerweg en de
Katrijpstraat waar na sloop van bestaande bebouwing ongeveer 300
woningen, in de vorm van woontorens met een hoogte van 65 meter,
worden gerealiseerd. Het plangebied ligt in de geluidzones van de
IJdoornlaan, de Werengouw en de Volendammerweg. Akoestisch onderzoek
heeft uitgewezen dat de voorkeursgrenswaarde van 50 dB (A) langs deze
drie wegen wordt overschreden. Als deze overschrijdingen niet door
geluidsbeperkende maatregelen kunnen worden tegengegaan, dan biedt de
Wet geluidhinder de mogelijkheid hogere grenswaarden te laten
vaststellen. Behandeling in de raadscommissie is op 7 december en in
de gemeenteraad op 11 januari.
Volkshuisvesting
Het college heeft ingestemd met technische wijzigingen van de
Huisvestingsverordening 2003. Een van de wijzigingen houdt in dat de
huurprijsgrens, waarvoor een inkomenseis gesteld wordt, gekoppeld
wordt aan 64% van de rekenhuur waarvoor een huurtoeslag verkregen kan
worden op grond van de Wet op de huurtoeslag. Ook wordt het maximale
inkomen vastgesteld op 130% van het rekeninkomen genoemd in de Wet op
de huurtoeslag voor meerpersoonshuishoudens jonger dan 65 jaar. Ook
wordt in alle voorkomende artikelen de tekst `Huursubsidiewet'
vervangen door de `Wet op de huurtoeslag'. Als gevolg van landelijke
wijzigingen in wet- en regelgeving zijn enkele technische aanpassingen
van de Huisvestingsverordening noodzakelijk. Behandeling in de
raadscommissie is op 7 december en in de gemeenteraad op 21 december.
Het college heeft ingestemd met het opheffen van de woonwagenlocatie
Schinkelhavenkade zonder compensatie van standplaatsen op een
woonwagenlocatie elders in Amsterdam. Het stadsdeel Amsterdam Oud Zuid
heeft de centrale stad verzocht om de woonwagenlocatie op te heffen.
Het betreft drie standplaatsen die al leeg zijn en waarvoor zich geen
gegadigden hebben aangediend. Volgende de Nota Herijking gemeentelijk
woonwagenbeleid van 2001 is bepaald dat het stadsdeel de drie
standplaatsen zou compenseren op het IJbaanpad, maar deze locatie
blijkt ongeschikt te zijn. Vervolgens heeft het stadsdeel samen met de
Dienst Wonen gezocht naar een alternatieve locatie om daar op kosten
van het stadsdeel zelf standplaatsen te realiseren. Deze zoektocht
heeft echter niets opgeleverd.
Het college heeft ingestemd met de wijziging van de
Subsidieverordening Stedelijke Vernieuwing 2001. De subsidies voor
zowel een wibo-woning (in een beschermde omgeving) als voor een
rolstoelgeschikte woning worden verlaagd naar de oorspronkelijke
subsidiebedragen van respectievelijk EUR 11.500 en EUR 16.000. Het
betreft hier maximale subsidiebedragen. Aan de subsidies wordt
expliciet de verplichting verbonden dat de woning de eerste vijftien
jaar niet verkocht mag worden. Voor de subsidies voor de
rolstoelgeschikte woning geldt bovendien dat de ontvanger geen andere
objectsubsidies ontvangt. De wijzigingen zullen op 1 januari 2006
ingaan. Behandeling in de raadscommissie is op 7 december en in de
gemeenteraad op 21 december.
Zorg
Geld uit het Fonds openbare ruimte voor het aanpassen van halten langs
de tramlijnen 10 en 13, wordt gebruikt voor het aanpassen van 41
halten verspreid over het volledige tramnetwerk. Dit zorgt voor een
aanmerkelijke verbetering van de toegankelijkheid van het openbaar
vervoer in een betrekkelijk korte tijd. Het project zal in 2007 worden
afgerond. Het college heeft hiermee ingestemd. Behandeling in de
raadscommissie is op 8 december.
De gemeenteraad heeft in het besluit `Nieuwe invulling van het Wvg
vervoer' van 8 juli 2004 ingestemd met het bieden van maatwerk,
waaronder het invoeren van een Persoonsgebonden Budget (PGB) voor
cliënten met een Wvg-aanvraag. Het college heeft ingestemd met een
pilot PGB waardoor in 2005 de eerste cliënten bij wijze van proef een
PBG toegekend hebben gekregen. De evaluatie van deze pilot door de
Dienst Onderzoek en Statistiek heeft aangetoond dat de cliënten zeer
tevreden zijn over het project. De cliëntorganisaties willen het PGB
voortzetten. Ook is aangetoond dat de procedure verbeterd kan worden
en dat de hoogte van het PGB-bedrag kan worden aangepast. De functie
van PGB-adviseur en het schriftelijke informatiemateriaal moeten nog
verder worden ontwikkeld. Het college heeft hiervan kennis genomen en
stemt in met een verlenging van de pilot PGB met een tweede fase tot
uiterlijk 31 december 2006. Tijdens de tweede fase wordt een
PGB-adviseur ingezet. De hoogte van het PGB wordt tijdens de tweede
fase van de pilot vastgesteld op 90% van de cataloguswaarde van het
meest goedkope adequate hulpmiddel. De Stichting Gehandicapten Overleg
Amsterdam (SGOA) treedt op als werkgever van de PGB-adviseur en krijgt
een subsidie van maximaal EUR 23.280. De wethouder Zorg zal eind 2006
een definitieve invulling geven op beslispunt 15c uit het Raadsbesluit
8 juli 2004, waarin staat dat `de wethouder Zorg een uitgewerkt
voorstel ter besluitvorming zal voorleggen aan het college over de
wijze waarop de organisatie van het PGB en de hoogte van het bedrag
cliënten de garantie geeft dat zij in staat zijn hiermee het meest
goedkope adequate hulpmiddel zelf aan te schaffen, te onderhouden en
te verzekeren."
B-BESLUITEN
(routinematig; geen stukken)
Juridische Zaken
* Bezwaar van mr. J.C. Klompé tegen de weigering
exploitatievergunning vaartuig de Dame van Amstel en het opleggen
van een preventieve dwangsom.
* Bezwaar van mevr. T. Jokisaari tegen afwijzing van het in het
kader van de Noord-Zuidlijn ingediende verzoek om
schadevergoeding.
* Bezwaar van de heren F.J. Colon en A.R. Kuyper tegen instemmen met
het saneringsplan voor de Derde Oosterparkstraat 128 t/m 138, 148
t/m 158 en 162 t/m 178.
Grondzaken
* Intern gemeentelijke overdracht complex President Kennedylaan
923-981 - Graafschapstraat 2 aan het OGA.
Ruimtelijke Ordening
* Positieve advisering aan Gedeputeerde Staten over de verlening van
een verklaring van geen bezwaar voor het veranderen van supermarkt
en uitbreiding over begane grond en souterrain Elandsgracht 7-15,
Prinsengracht 302-304 en Oude Looiersstraat 6-10 (stadsdeel
Amsterdam-Centrum).
Waterbeheer
* Benoeming nieuw lid Commissie Historische Schepen.
Zorg
* Besluitvorming Stichting IPC: afwijzing incidentele subsidies 2006
voor project COMPRO.
* Besluitvorming Stichting Ondro Bong.
Stukken die horen bij de in het college van B&W genomen A-besluiten
zijn in principe openbaar en zijn - op aanvraag - vanaf de woensdag na
de dinsdagvergadering in te zien in het Voorlichtingsloket.
fSfSfS
Data en agenda's openbare vergaderingen raad en raadscommissies van
woensdag 9 t/m vrijdag 18 november 2005
Raad
Woensdag 16 en donderdag 17 november om 13.00 en, zo nodig, 19.30 uur,
raadzaal
Agenda
Algemeen
* Mededelingen.
* Notulen van de raadsvergadering op 19 oktober 2005.
* Vaststelling van de agenda.
* Mededeling van de ingekomen stukken.
* Mondeling vragenuurtje.
Financiën
* Algemene en financiële beschouwingen over de gemeentebegroting
voor 2006; resultaatgebiedsgewijze bespreking van de begroting
2006.
Algemene Zaken
* Voordracht van het Presidium inzake vaststelling van de
Verordening op de fractieondersteuning 2006.
Werkgelegenheid
* Voordracht van het College van Burgemeester en Wethouders van 6
oktober 2005 inzake Preadvies op de notitie van het raadslid mevr.
Sargentini van 19 november 2004, getiteld: Om door een ringetje te
halen. Het Amsterdamse wittewerksterplan.
* Voordracht van het College van Burgemeester en Wethouders van 3
november 2005 inzake reactie van het College van Burgemeester en
Wethouders op het initiatiefvoorstel van het raadslid mevr. Van
der Garde van 1 maart 2005, getiteld: Amstelplan voor de Arbeid
alsmede preadvies op de motie van het raadslid mevr. Van der
Wieken-de Leeuw van 13 april 2005.
* Voordracht van het College van Burgemeester en Wethouders van 3
november 2005 inzake Vaststelling beleidskader werk, participatie
en reïntegratie 2006.
Ruimtelijke Ordening
* Voordracht van het College van Burgemeester en Wethouders van 27
september 2005 inzake Aanpassing coalitiegrens Noordwaarts.
Verkeer, Vervoer en Infrastructuur
* Voordracht van het College van Burgemeester en Wethouders van 11
oktober 2005 inzake vaststelling Verordening parkeerbelastingen
2006 en intrekking Verordening parkeerbelastingen 2005.
Raadscommissies
Dinsdag 22 november
Werk en Inkomen, Educatie, Jeugd, Diversiteit en Grotestedenbeleid
19.30 uur, De Roos-zaal, kamer 0239
Agenda
Algemeen
* Opening.
* Mededelingen.
* Vaststelling agenda.
* Vragenhalfuur publiek.
* Conceptverslag van de openbare vergadering.
* Openstaande toezeggingen.
* Termijnagenda.
* Rondvraag.
Educatie
* Besluitvorming huisvestingsprogramma en -overzicht onderwijs 2006.
Jeugdzaken
* Besluitvorming: Uitvoering Wet kinderopvang (periode 2005-2007) en
afronding Regeling Uitkeringen kinderopvang (RUK) 2004.
Sociale Zaken
* Herijking armoedebeleid 2006.
Donderdag 24 november
Financiën en Economische Zaken
09.30 uur, Boekmanzaal
Agenda
Algemeen
* Opening.
* Mededelingen.
* Vaststellen agenda.
* Vragenhalfuur publiek.
* Conceptverslag van de openbare vergadering van 13 oktober.
* Termijnagenda.
* Openstaande toezeggingen.
* Rondvraag.
Financiën
* Wijziging van de Verordening op de heffing en invoering van
hondenbelasting 2004.
* Wijziging van de Verordening op de heffing en invordering van
precariobelasting westelijk havengebied 2004.
* Wijziging van de Verordening op de heffing en de invordering
Reclamebelasting Amsterdam 2005.
* Intrekking van de Legesverordening 2005 en vaststelling van de
Legesverordening 2006.
* Intrekking van de Verordening op de heffing en invordering van
belastingen op roerende woon- en bedrijfsruimten 2005 en
vaststelling van de Verordening op de heffing en invordering van
belastingen op de roerende woon- en bedrijfsruimten 2006 (RRB).
* Wijziging van de Verordening afvalstoffenheffing en
reinigingsrecht bedrijfsvuil westelijk havengebied 2005.
* Intrekking van de Verordening onroerendezaakbelastingen 2005 en
vaststelling van de Verordening onroerendezaakbelastingen 2006.
Deelnemingen
* Beloningsbeleid Nuon 2005.
Economische Zaken
* Juridisch advies Startersnota.
Donderdag 24 november
Algemene Zaken, Openbare Orde en Veiligheid, Integraal
Veiligheidsbeleid, Personeel en Organisatie en Bestuurlijk Stelsel
13.00 uur, Boekmanzaal
Agenda
Algemeen
* Opening.
* Mededelingen.
* Vaststelling agenda.
* Vragenhalfuur publiek.
* Actualiteiten van de burgemeester.
* Conceptverslag van de openbare vergadering van 10 november.
* Termijnagenda.
Openstaande toezeggingen.
* Rondvraag.
Juridische Zaken
* Raadsvoordracht over wijziging APV: invoeren blowverbod.
Algemene Zaken
* Jaarrekening GHOR 2004, onderdeel CPA Amsterdam e.o.
* Raadsvoordracht over de Conceptverordening Fractievergoedingen.
Openbare Orde en Veiligheid
* Rapport van 19-10-2005 van de Rekenkamer Amsterdam over Sociale
Veiligheid: van beleid naar uitvoering.
Donderdag 24 november
Zorg, Cultuur, Lokale Media en Monumenten
19.00 uur, De Roos-zaal, kamer 0239
Onderdelen Cultuur, Lokale Media en Monumenten
19.00 uur
Agenda
Algemeen
* Opening.
* Mededelingen.
* Vaststelling agenda.
* Vragenhalfuur publiek.
* Conceptverslag van de openbare vergadering.
* Termijnagenda.
* Rondvraag.
Lokale Media
* Salto: subsidie 2006.
Cultuur
* AT5.
* Cultuureducatie.
* Theaters Marnixstraat: allonge en fietsenstallingmotie.
* Theater het Amsterdamse Bos, de Balie, Multatulimuseum: stand van
zaken oktober 2005.
Onderdeel Zorg
20.30 uur
Agenda
Algemeen
* Opening.
* Mededelingen.
* Vaststelling agenda.
* Vragenhalfuur publiek.
* Conceptverslag openbare vergadering.
* Conceptverslag openbare vergadering.
* Rondvraag.
Zorg
* Besluitvorming opvangen van de gevolgen van de groei in de
participatie via de Wvg in de Wvg-begroting.
* Raadsadres over advies over de instelling van een Amsterdamse
Adviesraad voor Maatschappelijke Ondersteuning en Ontwikkeling.
* Vervolgstappen bestrijding vrouwelijke genitale verminking (VGV).
fSfSfS
De bovenstaande gegevens waren bekend op de dag voor de
verschijningsdatum van deze publicatie. Inlichtingen over de
definitieve agenda's van de vergaderingen van de raad en de
raadscommissies kunt u enkele dagen tevoren krijgen in het
Voorlichtingsloket van de gemeente Amsterdam. Daar liggen ook de bij
de vergadering behorende stukken ter inzage.
INZAGE STUKKEN
Stukken die horen bij de in het college van B&W genomen A-besluiten
zijn in principe openbaar en zijn - op aanvraag - vanaf de woensdag na
de dinsdagvergadering in te zien in het Voorlichtingsloket.
Adres Voorlichtingsloket:
Stadhuis, Amstel 1, 1011 PN AMSTERDAM
Telefoon 6241111
Gemeente Amsterdam