Meer controles op taxi's in Amsterdam
Maatregelen op taxistandplaats CS succesvol, uitbreiding naar andere
standplaatsen
16 november 2005
---
Stefan Rutte
Gisteren zijn de Politie Amsterdam-Amstelland en de Inspectie voor
Verkeer en Waterstaat een nieuwe reeks taxicontroles gestart. Tijdens
de controle maakte wethouder Mark van der Horst bekend dat de komende
maanden de controles zullen worden geïntensiveerd. Tevens maakte hij
bekend dat na het succes van de maatregelen op de taxistandplaats bij
Centraal Station, soortgelijke maatregelen ook op andere standplaatsen
in de stad worden ingevoerd.
Resultaten controle
De controle van gisteren richtte zich onder andere op het bezit van de
benodigde papieren (chauffeurspas, trambaanontheffing, etc.),
openstaande boetes, taximeters en de staat van de auto (APK-keuring,
grootte van de banden, etc.). Er zijn 80 taxi's gecontroleerd, op
verschillende plekken in de stad. De resultaten zijn onder meer dat er
twee aanhoudingen zijn verricht (één chauffeur was geheel niet in het
bezit van papieren, de ander had een valse chauffeurspas). Vier
chauffeurs hanteerden onjuiste tarieven, circa tien chauffeurs bleken
zonder de juiste papieren of werkmap te rijden, twee taxi's waren niet
gekeurd, vier chauffeurs hadden boetes openstaan en circa acht hielden
zich niet aan de verkeersregels.
Wethouder Mark van der Horst (Verkeer en Vervoer): `De komende maanden
zullen er meer controles op taxi's worden gehouden. Vanaf 1 januari
zal bovendien strikt worden gecontroleerd of chauffeurs het verplichte
taxi-examen hebben gehaald. Deze controles worden in samenwerking met
andere partijen als de Belastingdienst en de Dienst Werk en Inkomen
opgezet.'
Taxistandplaatsen
Op de taxistandplaats bij het Centraal Station zijn in juli van dit
jaar diverse maatregelen ingevoerd, zoals de invoering van huisregels,
een nieuwe inrichting waarbij maximaal 15 taxi's op de standplaats
kunnen, een slagboom om toegang te verlenen en extra toezicht. Uit een
tussentijdse evaluatie van de maatregelen blijkt dat:
- alle partijen (chauffeurs, reizigers en toezichthouders) vinden dat
de situatie op de standplaats aanmerkelijk is verbeterd
- er minder agressie is tussen de chauffeurs onderling, maar de
agressie lijkt zich te verplaatsen naar de toezichthouders
- het toezicht met name `op de kop' van de standplaats dient te worden
geïntensiveerd
- er nog teveel korte ritten worden geweigerd en er een regel moet
worden ingevoerd en gehandhaafd om dit tegen te gaan.
Wethouder van der Horst wil, na het succes van de maatregelen bij CS,
soortgelijke maatregelen zoveel mogelijk verder uitspreiden over de
stad. Zo moeten de huisregels op alle standplaatsen worden ingevoerd
en de mogelijkheid voor klanten om vrij te kunnen kiezen, uitgebreid.
Ook worden nieuwe maatregelen, zoals controles door middel van
flitspalen, onderzocht.
Actieplan Taxi
De maatregelen vloeien voort uit het Actieplan Taxi van juli dit jaar.
Net als in de meeste andere steden in de wereld is de taxi in
Amsterdam een redelijk ongrijpbare branche. Individueel ingestelde
ondernemers proberen allemaal op hun eigen manier hun brood te
verdienen in een hectische omgeving. De straattaxi's in Amsterdam
kampen met verschillende problemen. Die problemen worden op dit moment
vooral zichtbaar doordat teveel taxi's zich op hetzelfde moment op de
belangrijkste standplaatsen aanbieden. Het Actieplan Taxi pakt vooral
dit probleem rond de standplaatsen aan.
Taxiwet 2000
Taxibeleid is en blijft rijksbeleid. De minister van Verkeer en
Waterstaat is verantwoordelijk voor de kwaliteit van de taxi, ook in
de steden. Daarom heeft de minister in de Tweede Kamer toegezegd om
met de steden afspraken te maken over een extra (financiële) inzet van
het Rijk op de taxiproblematiek. De gemeente verwacht binnenkort met
het Rijk een convenant te sluiten.
Pb-209
Gemeente Amsterdam