Gemeente Alphen aan den Rijn
Speelruimteplan succesvol participatieproject
Buiten spelen, ja leuk!'
Het college van B en W legt volgende maand de gemeenteraad het concept
Speelruimteplan 'Buiten spelen, ja leuk' voor. Met dit plan geeft de
gemeente opnieuw uitdrukking aan het grote belang dat zij hecht aan
speelruimte als basisvoorziening in de Alphense wijken. Zoals in de
gemeente Alphen aan den Rijn meer en meer bij de inrichting van de
openbare ruimte gebruikelijk is, is ook dit speelruimteplan in nauwe
samenwerking met direct betrokkenen opgesteld. Overigens is de
participatie van bewoners bij speelruimte in Alphen aan den Rijn al
aanzienlijk. Van het totale Alphense vrijwilligersbestand houdt 10%
zich bezig met speelplekken. 52 speelplekken worden door vrijwilligers
onderhouden.
In het kader van de (door)ontwikkeling van bewonersparticipatie zullen
bewoners steeds meer betrokken worden bij de inrichting en het beheer
van de speelvoorzieningen. Deze onwikkeling heeft een positieve
uitwerking op het verantwoordelijkheidsgevoel van bewoners voor hun
woonomgeving en de sociale samenhang in de buurt.
Het speelruimteplan dat het college van B en W nu aan de gemeenteraad
voorlegt, maakt het mogelijk op een gestructureerde en planmatige
manier de speelvoorzieningen te beheren en de kwaliteit ervan te
waarborgen. Daarnaast maakt het plan voor alle betrokkenen (zowel
binnen de gemeentelijke organisatie als daarbuiten) helder wat op
welke plek in de stad te verwachten is op het gebied van
speelgelegenheid.
Het plan doet recht aan de modernste opvattingen over het belang van
spelen en beweging voor kinderen. De laatste jaren onderstreept de
wetenschap meer en meer het belang van spel voor de ontwikkeling van
kinderen. Dat spelen een positief effect heeft op de lichamelijke
ontwikkeling is algemeen bekend. Maar modern onderzoek onderstreept
ook steeds vaker het gunstige effect op het gedrag en leervermogen van
kinderen. Het is dus van groot belang dat daarvoor in de
verstedelijkte omgeving de ruimte en faciliteit wordt gereserveerd.
Aanleiding voor het opstellen van dit nieuwe speelruimteplan was onder
meer de veranderede opbouw en samenstelling van de verschillende
wijken sinds 1995. Daarnaast zijn ook de landelijke normeringen
veranderd in de 8 jaar die sinds de opstelling van het laatste plan
verstreken. Nog een derde belangrijke reden om deze nota op te stellen
ligt in de wens de financiering van het beheer van speelvoorzieningen
voor langere termijn vast te leggen en inzichtelijk te maken.
Lijst met speelplekken en maatregelen
In het plan worden de verschillende criteria beschreven waaraan vorm,
inrichting en ligging van de speelplekken voor de verschillende
leeftijdscategorieën moeten voldoen. Op basis van o.a. die criteria en
op basis van de concrete mogelijkheden en onmogelijkheden in de wijken
heeft de gemeente het basisnetwerk aan speelruimten voor de komende 10
jaar opgesteld. Als bijlage bij dit persbericht vindt u de complete
lijst met de locaties van de speelplekken, de (leeftijds-) groep
waarvoor de betreffende speelvoorziening is bedoeld. Ook vermeldt de
lijst welke maatregelen zullen worden ondernomen om de
speelvoorziening te laten voldoen aan de gestelde eisen.
Daarnaast vindt u in die lijst informatie over het beheer van de
speelplek. Speelplekken worden door de gemeente beheerd, door scholen
of instellingen en/of door betrokken omwonenden (in de lijst wordt dat
aangeduid met de term 'participatie').
Wat dit voor de gemeente op wijkniveau betekent staat in onderstaande
tabel.
Wijk Deel
Aantal
0-18- jarigen Huidig aantal plekken Nieuw te realiseren plekken Te
vervallen aantal
plekken Nieuw totaal
aantal
plekken (basisnetwerk)
1. Hoge Zijde en Bomenbuurt noord 52 18 1 2 17
midden 281 7 - - 7
zuid 272 7 5 1 11
2. Lage Zijde 242 21 6 3 24
3. Ridderveld 1 en
Heimanswetering oost 155 16 - 4 12
west 666 11 3 1 13
midden 265 33 3 9 27
4. Ridderveld 2 west 376 25 1 4 22
midden 222 16 3 4 15
oost 328 15 2 5 12
5. Kerk en Zanen I en II 135 26 3 - 29
III 107 4 3 - 7
8. Zegerslootgebied 2 6 - 2 4
9. Aarlanderveen 110 1 - - 1
10.Zwammerdam 193 6 1 2 5
Buiten kom/-bedrijfsterreinen 533 - - - -
Totaal 17.167 212 31 37 206
De 37 speelplekken die komen te vervallen, voldoen niet meer aan de
huidige criteria. Daarvan zullen er 22 op korte of middellange termijn
worden opgeruimd. Vijftien speelplekken blijven voorlopig gehandhaafd
als speelruimte, omdat de omwonenden nadrukkelijk de wens te kennen
hebben gegeven zelf de speelplek te willen onderhouden. Na het verloop
van de afschrijvingstermijn van de speeltoestellen op deze locaties
zullen er geen vervangingsinvesteringen meer worden gedaan. In de
regel blijkt dat dit niet hoeft te betekenen dat de speelruimtes
opgeheven moeten worden. Betrokken participerende bewoners hebben vaak
inventieve ideeën over een alternatieve inrichting en een ander beheer
van de speelruimte. De gemeente blijft alle participatieactiviteiten
ondersteunen.
Financieel
In de begroting van 2005 is voor het onderhouden van
speelvoorzieningen en recreatieve voorzieningen een bedrag beschikbaar
van 195.895.
In de kadernota 2006 is vastgesteld dat vanaf 2006 structureel 250.000
beschikbaar komt voor het onderhoud van speelvoorzieningen. Met 35.000
voor onderhoudskosten speelvoorzieningen 'Wat te doen met 10 miljoen',
komt het totale bedrag vanuit de kadernota 2006 ten behoeve van spelen
op 285.000.
Vanaf 2006 zal dus het totale beschikbaar budget voor onderhoud van
speelvoorzieningen 480.895 zijn. Wat betekent dat de structurele
kosten ( 530.805) van model 2C 'Oppplussen landelijke normen' niet
binnen het beschikbare budget vallen.
Het verschil tussen het structureel benodigd budget en het beschikbaar
budget zal in 2006 nog niet nodig zijn omdat in 2006 nog niet het
volledige basisnetwerk is gerealiseerd. Het college stelt de raad voor
het resterende bedrag als bezuinigingsdoelstelling op te dragen.
Noot voor de redactie,