Gemeente Boxmeer
Verstrekking van persoonsgegevens in de Gemeentelijke basisadministratie
(GBA)
In de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) zijn
persoonsgegevens opgenomen van iedereen die binnen de gemeente
woonachtig is. Het gaat hierbij niet alleen om uw adresgegevens, maar
bijvoorbeeld ook om gegevens over een eventueel huwelijk of
geregistreerd partnerschap, nationaliteit, ouders en kinderen.
Deze gegevens worden veelal automatisch verstrekt aan vele
overheidsinstellingen en enkele bijzondere maatschappelijke
instellingen, zoals pensioenfondsen, voorzover dat noodzakelijk is
voor hun wettelijke taken. Deze instellingen baseren hun beslissingen
vaak direct op de uit de GBA verkregen informatie. Het ministerie van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties bepaalt welke informatie aan
deze instanties mag worden verstrekt. Deze gegevensverstrekking voor
publiekrechtelijke doeleinden kunt u niet voorkomen, omdat deze
verplicht is voorgeschreven.
In enkele gevallen kunnen echter ook anderen vragen om gegevens uit de
GBA. Voor deze verstrekkingen kunt u geheimhouding van uw gegevens
verzoeken. Het gaat dan om verstrekkingen aan zogenoemde verplichte
derden (bijv. advocaten, verzekeraars), de SILA (ledenadministratie
van sommige kerken) en aan zogenoemde vrije derden (niet-commerciële
instellingen, particulieren). Aan commerciële bedrijven worden nooit
gegevens verstrekt.
Bij de gemeente kunt u schriftelijk verzoeken om aan de voornoemde
instellingen geen gegevens over u uit de basisadministratie te
verstrekken. Hiervoor zijn speciale formulieren beschikbaar. Nadat de
gemeente uw verzoek heeft verwerkt, ontvangt u daarvan een
bevestiging. Wilt u weten aan wie in het afgelopen jaar over u
gegevens zijn verstrekt uit de basisadministratie, dan kunt u daarvan
(schriftelijk) een overzicht opvragen. Binnen enkele weken krijgt u
dat overzicht dan (kosteloos) thuisgestuurd.
Het is van groot belang dat de over u in de basisadministratie
opgenomen gegevens, juist en actueel zijn. Twijfelt u daaraan, neemt u
dan contact op met de cluster burgerzaken, telefoon 0485 (585911).