Uitkomst meldweek: boeteregime NS leidt niet tot minder agressie
De Nederlandse Spoorwegen moeten het nieuwe boeteregime aanpassen, nu
blijkt dat agressie op de trein niet is afgenomen. Dat concludeert FNV
Bondgenoten op basis van een kleine tweehonderd klachten van reizigers
en conducteurs.
"Conducteurs moeten meer regelruimte krijgen in plaats van reizigers
zonder kaartje platvloers een boete van 35 euro te geven", zegt Roel
Berghuis. De vakbondsbestuurder baseert zich op het rapport "NS: van
Serviceverlener tot Boe(man)". Bij FNV Bondgenoten en
reizigersorganisatie Rover kwamen vlak na het ingaan van het nieuwe
boetebeleid zo'n 180 klachten binnen.
De belangrijkste redenen voor NS om het omstreden boeteregime 1
oktober in te voeren waren terugdringing van agressie en een einde aan
discussie op de trein over vervoerbewijzen. Uit de inventarisatie van
de klachten blijkt dat de agressie zelfs licht is gestegen. Na 1
oktober zijn gemiddeld 53 agressiegevallen gemeld. Normaal ligt dat
aantal tussen de dertig en vijftig.
Conducteurs klagen over het feit dat ze niet zelf meer mogen
inschatten of ze met een notoire zwartrijder of een goedwillende
reiziger te maken hebben. En als ze het beleid correct uitvoeren, zijn
ze vaak de gebeten hond. Het aantal zwartrijders is overigens wél met
40 procent gedaald.
Berghuis: "We hebben het rapport bij NS neergelegd en hopen binnenkort
in gesprek te gaan over aanpassing van het beleid. Conducteurs moeten
weer meer regelruimte krijgen."
Ondanks een stevige lobby van FNV Bondgenoten, reizigersorganisatie
Rover en de Consumentenbond paste NS het boeteregime eerder niet aan.
Wie geen kaartje heeft, krijgt sinds 1 oktober rücksichtslos een boete
van 35 euro. Achteraf kan hooguit eens per jaar sprake zijn van
kwijtschelding.
Hieronder is het rapport "NS: van Serviceverlener tot Boe(te)man" op
te halen. Zie ook de spoorsite van FNV Bondgenoten.
Attachments:
rapport.boete.DOC
FNV