Mazda Sassou: van schets naar realiteit
(11/16/2005)
Eén van de meest besproken autoâs op de afgelopen IAA van Frankfurt
was wel de Mazda Sassou. Deze conceptcar geeft de visie van Mazda weer
op het gebied van een toekomstige auto in het B-segment. Mazda Motor
Europe geeft een exclusief kijkje achter de schermen bij de
totstandkoming van de Mazda Sassou, van papier tot conceptcar, met
originele designschetsen en nog niet eerder gepubliceerde fotoâs.
Het ontwerp en de realisatie door een groep van jonge Mazda designers
uit vijf verschillende landen onder leiding van Peter Birtwhistle,
Chief Designer op het Europese R&D Centre van Mazda in Oberursel bij
Frankfurt, is een goed voorbeeld van de creativiteit van Mazda, die
net zo uniek en opwindend is als de Sassou zelf.
Visualisering van het concept
âDe Sassou moest een lichtgewicht auto worden voor het B-segment,
bedoeld voor jonge rijders die hun eerste nieuwe auto aanschaffen.
Daarom begonnen we als eerste met het exterieurâ, vertelt Peter
Birtwhistle. âGelijktijdig was er intensief overleg tussen het hele
team (waarin ook de interieur designers en de kleur- en
bekledingsteams zitten) en het trendteam, om te bepalen welke nieuwe
technologieën deze jonge mensen zouden aanspreken. Daaruit is het
idee van het âMazda Aliveâ verlichtingssysteem geboren en dat de Mazda
Sassou een interactive USB-stick als sleutel zou krijgen, in
combinatie met een in het interieur ingebouwde harddisk. Vervolgens
heeft elk team deze ideeën vastgelegd in designschetsenâ.
De eerste schetsen van het exterieur zijn gemaakt door Luca Zollino,
hoofddesigner van de Mazda Sassou, onder de supervisie van zowel Peter
Birtwhistle als Moray Callum, Executive Officer en General Manager van
de Design Divisie van Mazda Motor Corporation.
Eén van de leden van het team was Masanori Minamisawa, Assistent
Chief Designer op het Europese R&D Centre van Mazda in Oberursel,
wiens inbreng van vitaal belang was voor het volledige ontwerp- en
realisatieproces. De ideeën die hij in zijn schetsen verwerkte, zoals
het totale silhouet, de vijfhoekige achterkant en het unieke design
van het glazen dak, werden later met succes toegepast in het
uiteindelijke ontwerp.
âNa het goedkeuren van alle ontwerpen zijn we begonnen met het
letterlijk ambachtelijk maken, dus met de hand, van de Mazda Sassouâ,
vertelt Birtwhistle. âDat was de enige manier om het Mazda
Zoom-Zoom-DNA, zoals dat in futuristische schetsen van het exterieur
was vastgelegd, op de juiste wijze in het concept verwerkt te krijgen.
Daardoor bleef de conceptcar, zoals hij in Frankfurt werd getoond,
zeer dicht bij de originele schetsenâ.
Design van het exterieur
De eerste stap bij de realisatie van het exterieur was de fabricage,
door het designteam in Oberursel, van een met de hand gemaakt
schaalmodel van klei op 2/5e van de werkelijkheid, gebaseerd op de
uiteindelijke tekeningen.
Tegelijkertijd maakte het kleur- en bekledingsteam onder leiding van
Maria Greger een dunne âDynocâ film, die over het kleimodel werd
geplakt en ook weer was te verwijderen zonder beschadigingen.
âHet 2/5e schaalmodel was één van de belangrijkste fasen in het
totale realisatieprocesâ, legt Birtwhistle uit, âomdat het in feite de
eerste keer was dat we het model in werkelijkheid konden zien. Het oog
ziet nu eenmaal de realiteit anders dan tekeningen daarvan, dus nu
hadden we iets waar we echt mee konden werkenâ.
Het model had meteen al vele kenmerkende Zoom-Zoom eigenschappen, die
ervoor zorgden dat de Sassou direct herkenbaar was als een Mazda,
zoals bijvoorbeeld het vooraanzicht, dat een doorontwikkeling is van
de Mazda RX-8 met een grote, sportief ogende vijfpuntsgrille en
motorkap. Het model had echter ook meteen het unieke Sassou-ontwerp
van de spatschermen, die in een later stadium de lichtunits in de vorm
van een sergeantstreep kregen als integraal onderdeel van het âMazda
Aliveâ verlichtingssysteem. Het Europese designteam was op dat moment
klaar om het ontwerp te presenteren aan Moray Callum. Zijn suggesties
en wijzigingen werden vervolgens aangebracht aan één zijde van het
model.
Nadat deze wijzigingen waren aangebracht werd er een driedimensionale
scan van die zijde van het model gemaakt. Geavanceerde
computersoftware zorgde vervolgens voor een exacte kopie voor de niet
gescande zijde van het model. Deze computerversie van de concept car
werd daarna gebruikt om een
1-1 schaalmodel te maken. Tot slot werd dit schaalmodel nog eenmaal
onderworpen aan een kritische blik en voorzien van een verbeterde
versie van de Dynoc film, die later weer werd verwijderd om de laatste
veranderingen aan het model te kunnen aanbrengen. Dit laatste model
werd vervolgens vastgelegd als het definitieve ontwerp dat werd
gebruikt voor de productie van glasvezel panelen, waaruit de
uiteindelijke conceptcar is opgebouwd.
Uniek verlichtingssysteem
Het unieke âMazda Aliveâ verlichtingssysteem van de Sassou is
gebaseerd op het âShojiâ principe en was één van de meest
spraakmakende ideeën van het ontwerpteam. Shojiâs zijn dunne Japanse
schermen gemaakt van rijstpapier die hetgeen zich daarachter bevindt
maar gedeeltelijk laten zien. Als je ze voor de eerste keer opent kan
het voor een verrassing zorgen. Het team realiseerde zich dat het
âMazda Aliveâ systeem mogelijkheden bood om overal in het ontwerp te
worden toegepast, zowel in het interieur als het exterieur, in
combinatie met een uniek gebruik van diverse materialen.
Een goed voorbeeld daarvan zijn de lichtunits van de Mazda Sassou,
één van de meest bijzondere elementen van de conceptcar en tevens
één van de moeilijkste om te realiseren. Het ontwerpteam bouwde
allereerst een complete en functionele voorzijde, gebaseerd op de
designschetsen en de keuze van materialen. Deze voorzijde werd
binnenshuis getest onder showroomcondities, maar ook buiten bij
zonlicht. Er werden net zo lang veranderingen aangebracht totdat de
ideale combinatie was gevonden van de juiste kleur aan de buitenzijde,
in combinatie met de doorlatendheid van het materiaal en de
verlichtingstechnieken in de unit zelf. Toen dit eenmaal klaar was,
werden de units op dezelfde wijze behandeld als de plaatdelen en
vervolgens aan de voor- en achterzijde van het definitieve ontwerp
gemonteerd.
âDe voor- en achterlichten van de Sassou zijn uniek in de wijze waarop
ze de gebruikte materialen combineren met design en
verlichtingstechnieken. Het testen van de verschillende materialen,
soorten lak en diverse verlichtingstechnieken heeft dan ook veel tijd
gekost voordat we hadden wat we wildenâ, vertelt Birtwhistle. âHet
hele proces heeft niet alleen geleid tot een uniek verlichtingssysteem
maar de kennis die we daarbij hebben opgedaan zal ons in de toekomst
zeker van pas komenâ.
Design van het interieur
Het Mazda Alive verlichtingssysteem heeft ook een belangrijke rol
gespeeld bij het ontwerp van het interieur van de Sassou. Het
interieur-designteam, onder leiding van Mickael Loyer, ontwierp een
werkelijk uniek interieur met een aansprekende âlook & feelâ, met
comfortverhogende noviteiten als een door een USB-stick te
programmeren harde schijf, iets wat in de toekomst misschien wordt
toegepast in de nieuwe B-segment auto van Mazda. Het dashboard
onderging dezelfde stappen in het ontwerpproces als het exterieur, dus
van concept via schets tot het uiteindelijke ontwerp in epoxyhars.
Het designteam onderwierp alle materialen aan uitgebreide tests om
dezelfde emoties te krijgen bij de verborgen verlichtingselementen als
bij het exterieur, wat resulteerde in verrassende en aangename
ervaringen bij het inschakelen van de diverse interne elektrische
systemen.
De high-tech middenconsole, het instrumentenpaneel, de deurpanelen en
de stoelen werden volgens hetzelfde ontwerpproces ontworpen als het
exterieur.
âJe kunt aan de schetsen van het ontwerp van het dashboard zien hoe
moeilijk het uitwerken van een idee kan zijnâ vertelt Birtwhistle. âDe
design teams van Mazda in zowel Europa, Noord-Amerika als Japan
bestaan niet alleen uit artiesten en auto-ontwerpers, ze zijn ook zeer
bedreven in het vertalen van hun creativiteit naar tastbare en
realistische oplossingenâ.
Met zijn vooruitstrevende interpretatie van de Zoom-Zoom filosofie
communiceert de Mazda Sassou op zichtbare wijze het dynamisch
potentieel van het merk Mazda en combineert dit met een jeugdige
lichtvoetigheid en verrassende verborgen noviteiten, zoals deze nog
niet eerder zijn vertoond op een conceptcar van Mazda. De manier
waarop het Europese designteam van Mazda zijn ideeën heeft verwerkt
in deze meest interessante conceptcar van het jaar is een goed
voorbeeld van de manier waarop Mazda zich durft te begeven buiten de
gebaande wegen en van het bezit van de kennis en knowhow om zijn
ideeën om te zetten in realistische modellen.
AutoRai