Opel Antara GTC is 'Concept of the Year' volgens Autocar
(11/16/2005)
De Opel Antara GTC (Gran Turismo Crossover) wint dit jaar de
prestigieuze titel 'Concept of the Year' van Autocar. De jaarlijkse
verkiezing van het oudste automagazine van Groot-Brittannië beloont
de beste concepten uit de mondiale autosector.
Rob Aherne, uitgever van Autocar, prijst de dynamische designtaal van
Opel: "Opel is terug op de goede weg wat design betreft. Geen 'New
Edge'-design, geen 'Flame Surfacing' in de Opel-designstudioâs, maar
gewoon een groep professionals die één van de meest aantrekkelijke
gezinsautoâs van het moment ontwerpt.â
Bryan Nesbitt, Executive Director of Design bij GM Europe, nam de
prijs in ontvangst. "Het is een hele eer om deze prijs te mogen
ontvangen van zoân prestigieus en gevestigd autotijdschrift. We zijn
trots op de dynamische stijl van onze huidige en toekomstige modellen.
Deze prijs bewijst dat het harde werk, de creativiteit en de kwaliteit
van ons designteam erkenning geniet op een erg invloedrijk niveau.â
Van het zelfverzekerde, V-vormige radiatorrooster tot de machtige
20â-velgen van gepolijst aluminium. De Opel Antara GTC symboliseert
een dynamiek die de klassieke grenzen resoluut doorbreekt. Hij
verenigt ook de op het eerst gezicht tegenstrijdige designconcepten
van een sportieve coupé en een krachtige SUV.
Typische details zoals de vouw in de motorkap, de dakmodule die
inspiratie vond in de nieuwe Zafira en de vorm van de lichten,
bewijzen dat ook de Antara GTC onmiskenbaar deel uitmaakt van de
Opel-familie.
Met enkele optische en technische details en de typische
interieurflexibiliteit wil de stijlstudie ook aan de hoogste
praktische eisen voldoen. Zo heeft de achterklep een pantografische
scharnier. Dankzij dit innovatieve ontwerp beweegt de achterklep bij
het openen tegelijk naar boven en naar voren, zodat de persoon die de
klep opent geen stap achteruit hoeft te zetten. Het vereenvoudigt
bovendien de toegang tot de bagageruimte. De twee achterstoelen kunnen
volledig worden neergeklapt, waardoor er een vlakke laadvloer van
2.400 liter laadruimte ontstaat. De voorstoelen zijn verankerd op
monorails en lijken te zweven. Met het âEasyEntryâ-systeem schuiven ze
met een druk op de knop naar het dashboard toe, zodat passagiers
gemakkelijker op de achterste zitplaatsen kunnen plaatsnemen.
Onder de motorkap van de vierwielaangedreven Antara GTC ligt een 212
pk sterke âtwin-turboâ-versie van de 1.9 CDTi-dieselmotor van Opel.
De Opel Antara GTC maakte twee maanden geleden zijn werelddebuut op de
Internationale Automobil-Ausstellung (IAA) in Frankfurt. De
productieversie van de cross-over zal nog voor het einde van 2006
geïntroduceerd worden onder de naam Antara.
Het is de tweede keer in korte tijd dat Opel een prijs ontvangt. Zo
won Opel met de nieuwe Zafira vorige week het âGouden Stuurwielâ voor
de beste compacte MPV van 2005. Elf miljoen lezers van het Duitse
weekblad Bild am Sonntag verkozen de Opel Zafira boven vier andere
modellen.
AutoRai