Provincie en Parkstad Limburg ondertekenen overeenkomst Buitenring
Afspraken over tijd, geld en kwaliteit vastgelegd in bestuursconvenant
Het dagelijks bestuur van Parkstad Limburg en de Provincie Limburg
ondertekenden gisteravond het bestuursconvenant waarin de aanleg van
de Binnen- en Buitenring Parkstad is geregeld. De gemeente Nuth
ondertekent het convenant op een later tijdstip. Daarmee zetten de
gezamenlijke partners de eerste belangrijke stap in deze 163 miljoen
euro kostende infrastructurele projecten. Gelijk met de ondertekening
is de website www.buitenringparkstad.nl on line. Dit is een belangrijk
communicatiemiddel waarmee geïnteresseerden voortdurend op de hoogte
blijven van de laatste vorderingen.
De Regio Parkstad is een bijzonder stukje Nederland. De voormalige
mijnindustrie heeft de regio haar heel eigen karakter gegeven, waarop
veel inwoners terecht trots zijn. Tegelijkertijd is de regio door dat
mijnverleden versnipperd geraakt en is er geen goed, samenhangend
wegennet. Gevolg: het verkeer wordt niet goed afgewikkeld. En een
goede inrichting van de ruimte wordt belemmerd.
Door de aanleg van de Buitenring Parkstad Limburg gaat dat veranderen.
Deze 26 kilometer lange, deels nieuwe weg zal de bereikbaarheid en de
leefbaarheid van de regio enorm verbeteren. De Buitenring zorgt ervoor
dat:
* inwoners van de regio een optimale aansluiting krijgen op het
Limburgse, Nederlandse wegennet;
* dezelfde inwoners dankzij de aansluitingen van het Duitse wegennet
op de Buitenring betere toegang krijgen tot het Europese wegennet;
* bedrijven beter bereikbaar zijn, waardoor ze kunnen groeien en
banen kunnen scheppen;
* de Regio Parkstad aantrekkelijker wordt voor nieuwe bedrijven;
* burgers en bezoekers sneller thuis, bij vrienden of familie, op
hun werk of bij hun vereniging zijn;
* inwoners en dagjesmensen makkelijker en sneller bij de
toeristische trekpleisters kunnen komen.
Kortom: als de Buitenring Parkstad Limburg op 1 januari 2015 opengaat,
betekent dat een grote impuls voor het woon-, werk- en leefklimaat van
de regio.
De Provincie Limburg heeft samen met de Parkstad Limburggemeenten
Brunssum, Heerlen, Landgraaf, Kerkrade, Onderbanken en de gemeente
Nuth besloten tot de aanleg van de weg. Samen delen zij de
aanlegkosten: gemeenten en Provincie betalen ieder de helft. De aanleg
van de Binnen- en de Buitenring kost ongeveer 163 miljoen euro.
Daarmee is dit het grootste verkeersproject dat ooit door de Provincie
Limburg ter hand is genomen.
Het tracé
Het tracé van de Buitenring Parkstad Limburg loopt vanaf de
aansluiting van de N298 op de A76 tot aan de aansluiting van de N300
op de N281. Het tracé heeft een totale lengte van ca. 26 kilometer.
Het gaat om 14 kilometer over bestaande wegen die worden aangepast of
verbreed en 12 kilometer nieuw aan te leggen wegen. Het tracé ligt nog
niet definitief vast. De keuze voor het definitieve tracé gebeurt pas
nadat een diepgaande studie naar met name de milieueffecten is
verricht.
De Buitenring Parkstad Limburg sluit in Nuth aan op de A76. Deze
aansluiting moet worden aangepast. Rijkswaterstaat Directie Limburg
heeft hiervoor maatregelen voorgesteld. De aanpassing van de
aansluiting ter hoogte van Nuth moet voor 2010 zijn gerealiseerd. Dit
project wordt uitgevoerd door Rijkswaterstaat.
De gemeente Kerkrade heeft gevraagd om twee alternatieven mee te nemen
in de tracé/mer-studie. Deze alternatieven liggen buiten de zone die
in het Provinciaal Omgevingsplan Limburg voor het tracé van de
Buitenring gereserveerd is. Dat betekent dat bij een keuze voor een
van deze alternatieven het POL moet worden herzien. Zon herziening
moet dan wel gemotiveerd kunnen worden. In verband met de
verkeersafwikkeling in Nordraum Aachen wil Duitsland met prioriteit de
B258n doortrekken naar de Buitenring Parkstad Limburg. Duitsland
bepleit in dat verband voor een doortrekking van de Dentgenbachweg. De
exacte aansluiting van de B258n moet echter nog worden onderzocht.
De besluitvorming
We staan nog aan het begin van het proces. Het allereerste wat er gaat
gebeuren is een tracé/mer-studie. Voor de Buitenring Parkstad Limburg
worden twee tracé/mer-studies verricht. Een onderzoek is voor het
noordelijk deel dat vanaf de aansluiting van de N298/A76 tot aan de
Torenstraat in Eygelshoven loopt. Er komt een aparte studie voor het
zuidelijk deel dat vanaf de Torenstraat loopt tot de aansluiting van
de N300 op de N281. Daarvoor is gekozen om praktische redenen. In het
zuiden krijgt de Buitenring een internationale aansluiting op de
Duitse B258. Om die reden is besloten voor dit deel van de weg
gezamenlijk met de Duitse buren een tracé/mer-rapport op te stellen
In een tracé/mer-rapport wordt geen keuze voor een definitief tracé
gemaakt. Het rapport zet enkel de alternatieven op een rij. De keuze
voor een tracé wordt na bestuurlijk overleg met de regio Parkstad
gemaakt door het college van Gedeputeerde Staten van de Provincie
Limburg. Dat voorkeurstracé moet vervolgens worden ingepast in het
Provinciaal Omgevingsplan Limburg (POL). Provinciale Staten zullen het
tracé en de aanpassing van het POL uiteindelijk moeten vaststellen.
16-11-2005 09:49
Provincie Limburg