Traject Deventer-Olst completeert fietspaden
De fietsverbinding en het inlaatwerk langs de provinciale weg (N 337)
tussen Deventer en Olst zijn klaar en worden woensdag 16 november op
spectaculaire wijze geopend door gedeputeerde Jan Kristen,
portefeuillehouder voor Grote steden en Welzijn in Overijssel. Met de
afronding van de werkzaamheden heeft de provincie ook een punt gezet
achter de aanleg van fietspaden. Het fietspadennet langs provinciale
wegen is compleet. In de afgelopen 25 jaar is ruim 600 kilometer aan
fietspaden aangelegd.
Naast het fietspad is ook de rijbaan vernieuwd en voorzien van een
nieuwe deklaag en een duurzaam veilige wegmarkering. In samenwerking
met de Stichting IJssellinie is daarnaast een inlaatwerk uit de tijd
van de âkoude oorlogâ weer zichtbaar gemaakt.
Veilig gevoel
Gedeputeerde Job Klaasen, portefeuillehouder voor Bereikbaarheid in
Overijssel is blij met de prestatie die is bereikt. âWe hebben vele
miljoenen geïnvesteerd, maar het is het waard geweest. De fietser kan
nu met een veilig gevoel langs alle provinciale wegen fietsen.â Nu de
aanleg van fietspaden erop zit, wil de provincie zich extra gaan
richten op veiligheidsverbeterende maatregelen. Hierbij gaat het onder
andere om het voorkomen van ongevallen tussen een fietser of een
bromfietser met afslaand autoverkeer. âOp dit punt kan de
verkeersveiligheid nog aanzienlijk worden verbeterdâ, meent
gedeputeerde Klaasen. âIn 2006 beginnen we met attentie verhogende
maatregelen. Het fietspad wordt ter plaatse van een zijweg iets
verhoogd en van een rode laag voorzien.â
Fietspad
Om het fietspad tussen Deventer en Olst aan te leggen, is bij de Rode
Kolk en bij de Haere ruimte gecreëerd. In beide gevallen is de dijk
over een lengte van 450 meter verlegd richting de IJssel. Voordat met
het fietspad is begonnen is zeldzame vegetatie verwijderd en tijdelijk
ergens anders neer gezet om later teruggeplaatst te worden. Ook zijn
de taluds van de dijk zoveel mogelijk weer met gebiedseigen grond
afgedekt. Zodat dezelfde vegetatie weer op de taluds kan groeien. De
breedte van het fietspad is 2,75 meter, de lengte is 4,7 kilometer.
Het fietspad en de weg hebben ongeveer 2 miljoen euro gekost.
Door de aanleg van het fietspad werd het mogelijk om een deel van de
IJssellinie weer zichtbaar te maken. De Stichting IJssellinie heeft
met behulp van Europese subsidies deze erfenis uit de tijd van de
Koude Oorlog weer boven de grond gekregen. Het inlaatwerk was bedoeld
om het gebied tussen Nijmegen en Kampen onderwater te zetten om zo de
opmars van de âvijandâ (oostblok) te vertragen.
Rijbaan
De duurzaam veilige wegmarkering op de nieuwe rijbaan tussen Deventer
en Olst bestaat uit een dubbele onderbroken asstreep. Inhalen is wel
toegestaan, uitgezonderd in bochten, maar de provincie wil dit zoveel
mogelijk ontmoedigen. Deze wegmarkering past bij een weg waar een
snelheidslimiet geldt van 80 kilometer per uur.
In 2006 start de provincie met het aanbrengen van een Duurzaam Veilige
wegmarkering op alle provinciale wegen met een snelheidslimiet van 80
km per uur. âIedere weggebruiker kan dan aan de weg zien welke
snelheidslimiet op een dergelijke weg geldtâ, meent gedeputeerde
Klaasen. âLandelijk is afgesproken dat alle wegbeheerders in Nederland
op termijn een dergelijke asmarkering gaan aanbrengen. We vinden deze
herkenbaarheid van de weg echter zo belangrijk dat we hier geen lange
termijn werk van willen maken en beginnen er volgend jaar mee.â
Provincie Overijssel