IP/05/1418
Brussel, 14 november 2005
De Commissie stemt in grote lijnen in met de conclusies van het verslag van
de Rekenkamer over 2004 en neemt met genoegen kennis van de beoordeling van
de bereikte vooruitgang
De Rekenkamer stelt twee belangrijke verbeteringen sinds vorig jaar
vast: bij het gemeenschappelijk landbouwbeleid en bij de steun voor de
kandidaat-lidstaten van de EU. De Rekenkamer heeft dan ook het
percentage uitgaven waarvoor een redelijke zekerheid kan worden
verschaft, verhoogd tot ongeveer 33%, vergeleken met de 6% van vorig
jaar. De Rekenkamer is ook tevreden over de uitgaven voor
ontwikkelingshulp, ongeveer 2,4 miljard euro buiten de begroting.
Tenslotte herhaalt de Rekenkamer zijn beoordeling dat de "rekeningen"
over het geheel betrouwbaar zijn en dat de enig overgebleven kwestie
(dat voorfinanciering aan de begunstigden niet met de rekeningen op
kasbasis als een schuld jegens de EU kan worden genoteerd) is opgelost
sedert de invoering in januari 2005 van het boekhouden op
transactiebasis.
Vice-voorzitter Siim Kallas, verantwoordelijk voor de betrekkingen met
de Rekenkamer, verklaarde: "Dit verslag is eerlijk en evenwichtig: het
meldt dat de Commissie tastbare verbeteringen in haar beheersystemen
doorvoert. Ik ben er dit jaar bijzonder over verheugd dat de
Rekenkamer de vooruitgang erkent die wij bij het tenuitvoerleggen van
het gemeenschappelijk landbouwbeleid hebben geboekt. Natuurlijk zijn
er op veel gebieden nog verbeteringen aan te brengen. Daarom heeft de
Commissie de verschillen tussen onze huidige praktijk en de wensen van
de Rekenkamer onderzocht, om te weten welke maatregelen er moeten
worden getroffen. Hiertoe behoeven wij de bereidheid tot samenwerking
van nationale en regionale bestuursdiensten waarmee de Commissie voor
ongeveer 80% van de fondsen de beheersverantwoordelijkheid deelt. Ik
heb er vertrouwen in dat wij vóór het einde van het jaar tot
overeenstemming over een stappenplan kunnen komen."
De Rekenkamer spoort alle fouten op, van belang of niet, en met of
zonder financiële gevolgen: onregelmatigheden kunnen zich hebben
voorgedaan vanwege een te laat binnenkomende betaling, het ontbreken
van de laatste controles op de volledigheid van het gefinancierde
project of betaling van het verkeerde bedrag. De controles zijn dus
veel grondiger dan die bij particuliere bedrijven waarbij alleen wordt
gekeken naar het correct inbrengen van de boekhoudgegevens in de
boekhouding. Ten aanzien van dit laatste is de Rekenkamer van mening
dat rekeningen van de Commissie over het geheel genomen betrouwbaar
zijn, waarbij nog maar één voorbehoud werd gemaakt, dat niet meer van
toepassing is nu in 2005 het boekhouden op transactiebasis is
ingevoerd. Dit betekent dat de rekeningen beantwoordden aan hun
hoofddoelstelling, namelijk laten zien hoe het geld uit de
EU-begroting in de loop van het jaar werd uitgegeven en wat aan het
einde van het jaar de financiële positie was.
Volgens de Rekenkamer komen er teveel fouten bij het uitgeven van het
geld voor. Veel vergissingen worden echter rechtgezet, vooral wanneer
het aankomt op het terughalen van onverschuldigd betaalde bedragen. Op
het gebied van het gemeenschappelijk landbouwbeleid worden elk jaar
zo'n 400 miljoen euro teruggevorderd. Op dat van de structuurfondsen
heeft de Commissie er dit jaar toe besloten de Griekse autoriteiten te
verzoeken zo'n 518 miljoen euro terug te betalen in verband met
onregelmatige aanbestedingen van overheidsopdrachten tussen 2000 en
2004 (zie IP/05/687). Aangezien de opdracht van de Rekenkamer is om
betalingen te controleren op het moment dat zij worden gedaan, wordt
bij de methoden die de Rekenkamer hanteert geen rekening gehouden met
deze latere correcties. De Commissie zou natuurlijk liever zien dat
dit meerjarenbeheer van de programma's de grondslag voor het oordeel
van de Rekenkamer gaat vormen.
European Union