European Union



IP/05/1418

Brussel, 14 november 2005

De Commissie stemt in grote lijnen in met de conclusies van het verslag van de Rekenkamer over 2004 en neemt met genoegen kennis van de beoordeling van de bereikte vooruitgang

De Rekenkamer stelt twee belangrijke verbeteringen sinds vorig jaar vast: bij het gemeenschappelijk landbouwbeleid en bij de steun voor de kandidaat-lidstaten van de EU. De Rekenkamer heeft dan ook het percentage uitgaven waarvoor een redelijke zekerheid kan worden verschaft, verhoogd tot ongeveer 33%, vergeleken met de 6% van vorig jaar. De Rekenkamer is ook tevreden over de uitgaven voor ontwikkelingshulp, ongeveer 2,4 miljard euro buiten de begroting. Tenslotte herhaalt de Rekenkamer zijn beoordeling dat de "rekeningen" over het geheel betrouwbaar zijn en dat de enig overgebleven kwestie (dat voorfinanciering aan de begunstigden niet met de rekeningen op kasbasis als een schuld jegens de EU kan worden genoteerd) is opgelost sedert de invoering in januari 2005 van het boekhouden op transactiebasis.

Vice-voorzitter Siim Kallas, verantwoordelijk voor de betrekkingen met de Rekenkamer, verklaarde: "Dit verslag is eerlijk en evenwichtig: het meldt dat de Commissie tastbare verbeteringen in haar beheersystemen doorvoert. Ik ben er dit jaar bijzonder over verheugd dat de Rekenkamer de vooruitgang erkent die wij bij het tenuitvoerleggen van het gemeenschappelijk landbouwbeleid hebben geboekt. Natuurlijk zijn er op veel gebieden nog verbeteringen aan te brengen. Daarom heeft de Commissie de verschillen tussen onze huidige praktijk en de wensen van de Rekenkamer onderzocht, om te weten welke maatregelen er moeten worden getroffen. Hiertoe behoeven wij de bereidheid tot samenwerking van nationale en regionale bestuursdiensten waarmee de Commissie voor ongeveer 80% van de fondsen de beheersverantwoordelijkheid deelt. Ik heb er vertrouwen in dat wij vóór het einde van het jaar tot overeenstemming over een stappenplan kunnen komen."

De Rekenkamer spoort alle fouten op, van belang of niet, en met of zonder financiële gevolgen: onregelmatigheden kunnen zich hebben voorgedaan vanwege een te laat binnenkomende betaling, het ontbreken van de laatste controles op de volledigheid van het gefinancierde project of betaling van het verkeerde bedrag. De controles zijn dus veel grondiger dan die bij particuliere bedrijven waarbij alleen wordt gekeken naar het correct inbrengen van de boekhoudgegevens in de boekhouding. Ten aanzien van dit laatste is de Rekenkamer van mening dat rekeningen van de Commissie over het geheel genomen betrouwbaar zijn, waarbij nog maar één voorbehoud werd gemaakt, dat niet meer van toepassing is nu in 2005 het boekhouden op transactiebasis is ingevoerd. Dit betekent dat de rekeningen beantwoordden aan hun hoofddoelstelling, namelijk laten zien hoe het geld uit de EU-begroting in de loop van het jaar werd uitgegeven en wat aan het einde van het jaar de financiële positie was.

Volgens de Rekenkamer komen er teveel fouten bij het uitgeven van het geld voor. Veel vergissingen worden echter rechtgezet, vooral wanneer het aankomt op het terughalen van onverschuldigd betaalde bedragen. Op het gebied van het gemeenschappelijk landbouwbeleid worden elk jaar zo'n 400 miljoen euro teruggevorderd. Op dat van de structuurfondsen heeft de Commissie er dit jaar toe besloten de Griekse autoriteiten te verzoeken zo'n 518 miljoen euro terug te betalen in verband met onregelmatige aanbestedingen van overheidsopdrachten tussen 2000 en 2004 (zie IP/05/687). Aangezien de opdracht van de Rekenkamer is om betalingen te controleren op het moment dat zij worden gedaan, wordt bij de methoden die de Rekenkamer hanteert geen rekening gehouden met deze latere correcties. De Commissie zou natuurlijk liever zien dat dit meerjarenbeheer van de programma's de grondslag voor het oordeel van de Rekenkamer gaat vormen.