AutoRai

Peugeot sluit zes succesvolle rallyjaren af in mineur

(11/15/2005)
Peugeot Total had zich het afscheid van de rallysport anders voorgesteld. Op de eerste dag van de finalewedstrijd van 2005, de Rally van Australië, verloor het team beide autoâs. Daniel Carlsson sloeg op de derde klassementsproef over de kop en Marcus Grönholm werd na KP7 uit de strijd genomen nadat hij de wielophanging van zijn 307 WRC ernstig had beschadigd.
Zijn snelste tijd op proef 2 was het laatste succes van het Peugeot rallyteam, dat in zes jaar tijds drie wereldtitels en twee tweede plaatsen bij de constructeurs vergaarde, en dat (met Grönholm) twee keer âs werelds beste rallyrijder leverde. De Peugeots 206 WRC en 307 WRC waren gezamenlijk goed voor liefst 27 rally-overwinningen op het hoogste niveau van de sport. Beide modellen zullen ook in 2006 nog in rallyâs worden ingezet, maar dan in handen van privéteams. Peugeot continueert het âRallye Jeunesâ ontwikkelingsprogramma voor jong rallytalent en prepareert voor 2007 een nieuwe auto voor de Super 2000-categorie. Maar het zwaartepunt van de autosportieve activiteiten wordt verlegd naar de lange-afstandsracerij, met name de 24-Uursrace van Le Mans. In deze Franse klassieker, die Peugeot in 1992 en â93 op zijn naam schreef, zal het merk in 2007 met innovatieve dieseltechnologie aantreden.

Daniel Carlsson, die de tweede 307 WRC in Australië kreeg toevertrouwd, maakte een slechte beurt. Door een beoordelingsfout bij de samenstelling van de pace notes tijdens de wedstrijdverkenning raakte de Zweed op KP3 van de weg. Na enkele rollen kwam de auto weer op de wielen terecht, maar vatte vervolgens vlam. Carlsson en bijrijder Andersson bleven ongedeerd, maar slaagden er niet in de brand te blussen. Marcus Grönholm, die zich meteen in de top-3 nestelde en KP2 won, toucheerde op de zesde proef een rotsblok, met op het eerste gezicht geen vervelende gevolgen. Maar na 12 km op de volgende proef bezweek plotseling de rechtervoorwielophanging. Grönholm: âOnderweg naar het servicepark in Perth repareerden we de ophanging provisorisch, maar het wiel bleef aanlopen. De daardoor veroorzaakte rook trok de aandacht van de politie en die was onverbiddelijk. We werden van de weg gehaald en mochten niet verder.â

Op een presenteerblaadje
De kans om nog een keer te schitteren met de Peugeot 307 WRC ging dus letterlijk in rook op. De Australische druiven werden nog zuurder, toen ook Citroëns wereldkampioen Sébastien Loeb van de weg (tegen een boom) raakte, Australiër Chris Atkinson (Subaru) tijd verloor en koploper Petter Solberg (Subaru) moest opgeven na een aanrijding met een kangoeroe. De winst had Grönholm dus op een presenteerblaadje kunnen worden aangereikt. âZeer teleurstellend inderdaad,â beaamde teamleider Jean-Pierre Nicolas, âwant het hele team was voor deze laatste gelegenheid extra gemotiveerd.â

Schrale troost
Een schrale troost voor Grönholm was dat ook Solberg geen punten scoorde, zodat de Fin en de Noor het seizoen afsloten met hetzelfde puntentotaal. Eerder al had Peugeot zich verzekerd van de tweede plaats in het wereldkampioenschap voor constructeurs, dat werd opgeëist door PSA-zustermerk Citroën, tevens winnaar van de Rally van Australië dankzij de Belg François Duval.