Persbericht
TNT en Cosco vormen strategisch partnerschap om samen de markt voor
logistiek in China en Asia/Pacific verder te ontwikkelen
14 November 2005 - Hoofddorp/Beijing - Cosco Group, het op een na
grootste vervoersbedrijf ter wereld (en het grootste van China), en
TNT N.V., de leverancier van wereldwijde logistieke, express en
postdiensten, kondigen vandaag een strategisch partnerschap en de
oprichting van een Joint Venture (JV) aan.. Dit werd gezamenlijk
bekendgemaakt door Wei Jiafu, voorzitter van de Cosco Group en Peter
Bakker, CEO van TNT. Het partnerschap biedt Cosco de mogelijkheid
dieper door te dringen in de logistieke markt in Asia/Pacific. Het
stelt TNT in staat haar aanwezigheid in China en haar aan China
gerelateerde logistieke activiteiten verder uit te breiden. Als eerste
stap in deze strategische samenwerking hebben beide topmannen vandaag
de intentieverklaring ondertekend voor de oprichting van een
logistieke JV. De JV, moet de onbetwiste leider worden op het gebied
van supply chain management in de regio Asia/Pacific. Voor klanten
betekent deze krachtenbundeling een uitbreiding van zowel het
dienstenaanbod als het geografisch bereik.
Beide ondernemingen hebben een aandeel van 50% in de nieuwe JV, die
naar verwachting in 2006 van start zal gaan. Aanvankelijk zal de JV de
logistiek voor huishoudelijke apparatuur in China overnemen een
activiteit van Cosco en de goederenafhandeling voor de pallecon
logistieke activiteiten van TNT in Australië. De JV krijgt hiertoe de
beschikking over een gecombineerde opslagcapaciteit van circa 1
miljoen vierkante meter en een personeelsbestand van ongeveer 1000
medewerkers. De doelstellingen voor de korte termijn zijn de verdere
ontwikkeling van de logistiek voor huishoudelijke apparatuur, en de
lancering van pallecon-activiteiten in China. Daarnaast is het de
bedoeling dat de JV bijdraagt tot verdere groei van pallecon en
bevordering van de aan China gerelateerde logistieke activiteiten in
Australië.
In de nieuwe JV wordt de kennis van Cosco van de logistieke markt voor
huishoudelijke apparatuur, haar klantenbestand en binnenlandse netwerk
gecombineerd met het wereldwijde netwerk, de hoogwaardige IT-platforms
en de expertise van TNT op het gebied van logistiek met toegevoegde
waarde. Hiermee krijgt de klant toegang tot gestroomlijnde, naadloze
en end-to-end oplossingen voor de toeleveringsketen.
Dit partnerschap met Cosco is belangrijke en wezenlijke stap in onze
strategie voor China, aldus Peter Bakker, CEO van TNT. Onze eigen
kennis en wereldwijde positie in de logistiek, en de
vervoerscapaciteit en logistieke toppositie van Cosco in China vormen
een ideale combinatie die alles in zich heeft om snel uit te groeien
tot een toonaangevende speler, zowel op de Chinese binnenlandse markt
als in de logistieke business van en naar China.
Wei Jiafu, voorzitter van de Cosco Group, benadrukte dat Cosco deze
strategische alliantie is aangegaan met TNT, een van de 500 grootste
ondernemingen ter wereld, om optimaal gebruik te kunnen maken van
enerzijds de technologie en geavanceerde managementcapaciteiten van
TNT en anderzijds het netwerk, het klantenbestand en de ervaring van
Cosco op de Chinese markt. Zo biedt de samenwerking beide partijen
maximale voordelen en profiteert elk van de kracht van de ander om
zijn aanwezigheid in China en Asia/Pacific te versterken. Dit is een
partnerschap tussen twee sterke spelers. Het vormt een mijlpaal in de
internationale expansie van Cosco, als belangrijk onderdeel van Coscos
strategische transformatie van wereldwijde vervoerder in wereldwijde
logistieke onderneming. Dankzij de oprechte goodwill en wederzijdse
ondersteuning van beide partijen lijkt niets het succes van deze JV in
de weg te staan.
TNT N.V. verleent wereldwijd, onder de twee merknamen TNT en
Koninklijke TPG Post, een breed scala aan post-, express en
logistieke diensten. De onderneming heeft ruim 161.000 medewerkers in
63 landen en is in meer dan 200 landen actief. De omzet in 2004
bedroeg 12,6 miljard. TNT N.V. is genoteerd aan de beurzen van
Amsterdam, New York, Londen en Frankfurt.
TNT China is de Chinese tak van de TNT-groep en biedt geïntegreerde
zakelijke oplossingen via haar drie voornaamste divisies direct
marketing, logistiek en express. De dienstverlening omvat direct
marketing, deur-tot-deur express diensten en supply chain management.
TNT China heeft momenteel 4.500 geschoolde professionals binnen een
distributienetwerk van ruim 100 vestigingen waarmee meer dan 600
steden in China worden bediend, en beschikt momenteel over zeven
internationale gateways in China, waaronder Beijing, Sjanghai,
Guangzhou, Dalian, Hangzhou, Xiamen en Shenzhen.
Sinds de oprichting van Anji-TNT Automotive Logistics Co. Ltd, het
partnerschap tussen TNT China en Shanghai Automotive Logistics, is TNT
China de grootste leverancier van logistieke diensten voor de
automobielindustrie in China.
TNT Pallecon Logistics biedt industriële klanten een unieke en
innovatieve reeks oplossingen voor de logistieke afhandeling van
middelgrote volumes bulkgoederen. Het gaat hierbij om de opslag,
distributie en handling van grondstoffen, ingrediënten en
eindproducten. Met een binnenlandse en wereldwijde verhuurdienst voor
Intermediate Bulk Containers (IBCs ) biedt TNT een efficiënte,
kostenbesparende en innovatieve oplossing voor het opslaan,
distribueren en afhandelen van producten vloeibare of viskeuze
stoffen, korrels, poeders of halfvaste stoffen via een binnenlands en
internationale netwerk van verhuurdepots.
TNT Group