Contactpersoon
-
Datum
11 november 2005
Ons kenmerk
DGTL.05.008238
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
1 (apart verzonden)
Uw kenmerk
-
Onderwerp
nota Vervoer gevaarlijke stoffen
Geachte voorzitter,
Hierbij bied ik u mede namens de staatssecretaris van Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer de nota Vervoer gevaarlijke stoffen
aan.
Aanleiding
De toenemende spanning tussen ruimte, vervoer en veiligheid, de
veranderende rol van de overheid, de maatschappelijke zorg over veiligheid
en de beperkingen van het huidige beleidsinstrumentarium vragen om
beleidsvernieuwing op het thema vervoer van gevaarlijke stoffen. In de
voorliggende nota wordt deze beleidsvernieuwing zoals aangekondigd in de
Nota Mobiliteit, verder uitgewerkt.
Doel
Met de maatregelen die in de nota Vervoer gevaarlijke stoffen worden
voorgesteld, willen we bereiken dat het vervoer van gevaarlijke stoffen
duurzaam mogelijk blijft. Daarbij wordt een balans gezocht tussen belangen
op het gebied van vervoer, veiligheid en ruimtelijke ontwikkeling.
Inzet
De nota Vervoer gevaarlijke stoffen is een agenderende nota. Om de belangen
van vervoer, ruimtelijke ontwikkeling en veiligheid meer met elkaar in
evenwicht te brengen, én om de veiligheid van het vervoer van gevaarlijke
stoffen te verbeteren zetten we in op twee sporen die elkaar aanvullen. Het
eerste spoor richt zich op het beheersen van de spanning tussen de
verschillende belangen. Het tweede spoor richt zich op het waar mogelijk
verder verbeteren van de veiligheid. In de voorliggende nota staat hoe we
die sporen verder gaan uitwerken en wat we de komende 5 jaar gaan doen om
het nieuwe beleid te realiseren.
Het belangrijkste onderdeel van spoor 1 is een wettelijk vastgelegd
Basisnet voor het vervoer van gevaarlijke stoffen met gebruiksruimtes voor
het vervoer, veiligheidszones voor de ruimtelijke ordening en een
basisnettoets (verruimde reikwijdte) waarmee voorkomen wordt dat het
vervoer van gevaarlijke stoffen uit de gebruiksruimte groeit. Daarmee wordt
een duurzaam evenwicht gecreëerd tussen de belangen van vervoer, ruimte en
veiligheid. Het is de bedoeling bij het Basisnet uit te gaan van drie
hoofdcategorieën:
Het vervoer van gevaarlijke stoffen krijgt geen beperkingen opgelegd, maar
er gelden wel ruimtelijke beperkingen
Er gelden beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen en voor de
ruimtelijke ordening
Er gelden alleen beperkingen voor het vervoer, niet voor de ruimtelijke
ordening
Spoor 2 zet in op een verbreding van het huidige beleidsinstrumentarium om
de veiligheid van het vervoer van gevaarlijke stoffen verder te kunnen
verbeteren. Wet- en regelgeving worden niet langer gezien als het enige
instrument voor het verbeteren van de veiligheid. Wet- en regelgeving
moeten samen met andere beleidsinstrumenten, zoals zorgsystemen en
incidentenregistratie, zorgen voor verdere verbetering van de veiligheid.
Planning
In de nota Vervoer gevaarlijke stoffen is een beleidsagenda opgenomen met
de belangrijkste acties die uit de nota voortvloeien voor de periode 2006-
2011. Het streven is vanaf 2007 werkende basisnetten te hebben.
Vooruitlopend op het Basisnet spoor treedt, met de ingebruikname van de
Betuweroute, de Regulering vervoer gevaarlijke stoffen per spoor in
werking. De basisnetten water en weg volgen zo spoedig mogelijk daarna.
Betrokkenheid partijen
De nota Vervoer gevaarlijke stoffen is na overleg met provincies,
gemeenten, bedrijfsleven, infrastructuurbeheerders en hulpverlenings- en
rampenbestrijdingsinstanties totstandgekomen. Deze partijen zullen ook
actief bij de uitwerking van de nota worden betrokken. De komende periode
zullen wij afspraken hierover met hen maken. U wordt hierover in een
separate brief geïnformeerd.
Consequenties nota
De nota Vervoer gevaarlijke stoffen is een agenderende nota. De omvang van
de effecten van de nota is sterk afhankelijk van de wijze waarop het
voorgestelde beleid wordt uitgewerkt. Daarom zijn de effecten van de
voorgestelde beleidswijzigingen op het budgettair beslag op de V&W
begroting, de uitvoering van het MIT, de juridische consequenties en de
administratieve en bestuurslasten voor de provincies, gemeenten en het
bedrijfsleven nog niet bekend. Na bespreking met uw Kamer zullen deze nader
worden uitgezocht waarbij de maatschappelijke kosten en baten inzichtelijk
zullen worden gemaakt. Mogelijke consequenties voor concrete uitwerking
worden voor de zomer van 2006 aan u voorgelegd. Hierbij zullen de
beleidsambities worden geconcretiseerd binnen de in de in de nota Vervoer
gevaarlijke stoffen genoemde budgettaire kaders.
Een belangrijk aandachtspunt zijn de kosten van het saneringsbeleid.
Hiervoor is momenteel taakstellend 33,7 mln euro beschikbaar uit de
rijksbrede externe-veiligheidsmiddelen. Bij de concretisering van deze
beleidslijn zullen de beleidsambities hieraan aangepast moeten worden.
De komende periode zullen we in kaart brengen wat de kosten zijn van de
ambitie uit het NMP4 om een minimum beschermingsniveau van PR 10-6 in de
veiligheidszones te realiseren. Hierbij gaat het met name om een onderzoek
naar de haalbaarheid en betaalbaarheid van de beleidslijn om het verschil
tussen bestaande en nieuwe situaties op te heffen. Hierbij zullen zoals
gezegd de beleidsambities worden geconcretiseerd binnen de in de in de nota
Vervoer gevaarlijke stoffen genoemde budgettaire kaders.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Karla Peijs
Ministerie van Verkeer en Waterstaat