KPMG
Populariteit golfsport in Oost-Europa neemt snel toe
14 november 2005
De populariteit van de golfsport in landen als Tsjechië, Polen en
Hongarije neemt snel toe. In deze landen worden in hoog tempo en in
korte tijd golfbanen aangelegd tegen relatief lage kosten om de
achterstand ten opzichte van landen als Groot-Brittannië, Spanje,
Frankrijk en Duitsland enigszins in te halen.
In Oost-Europa vergt de aanleg van een golfbaan gemiddeld zon 48
maanden, terwijl in Groot-Brittannië en Ierland de aanleg bijna 60
maanden duurt. In Oost-Europa bedragen de kosten per aangelegde hole
gemiddeld 94.000 euro. In Scandinavië is dit 157.000 euro en in
Groot-Brittannië en 168.000 euro. In het gebied rond de Middellandse
Zee bedragen de kosten per hole gemiddeld 231.000 euro. Dat blijkt uit
onderzoek van KPMG naar de Europese en mondiale ontwikkeling van
nieuwe golfbanen.
Uit het onderzoek blijkt voorts dat de kosten van de aanleg van een
18-hole golfbaan in Europa gemiddeld 3,56 miljoen euro bedragen,
terwijl een 9-hole baan bijna drie keer minder kost, 1,23 miljoen
euro. De kosten van de aanleg van een 18-hole baan variëren
aanzienlijk. In Oost-Europa kost een dergelijke baan gemiddeld 1,25
miljoen euro, in het Midden-Oosten kost de duurste baan 6,14 miljoen
euro. Bij het ontwikkelen van nieuwe banen ligt het accent vooral op
18-hole banen. Ruim 60% van de banen bestaat uit 18 holes, 34% is
9-hole banen en 6% van de banen heeft 27 holes. Bij het ontwikkelen
gaat de aandacht vooral uit naar banen van een gemiddelde kwaliteit.
Ruim 40% van de banen ontstijgt het gemiddelde niet. Slechts 8% kan
bestempeld worden als een signature golf course, een baan van de
hoogste kwaliteit. Daarnaast is 18% een high end golf course en 31%
een lower end golf course.
Waar de aanleg van golfbanen in Oost-Europa vooral gericht is op het
aantrekken van een nieuwe groep toeristen, speelt in West Europa de
winstgevendheid van dit soort projecten de belangrijkste rol,
constateert Boudewijn Tinge van KPMG. Tinge: De ontwikkeling van een
golfbaan in bijvoorbeeld Groot-Brittannië, Spanje, Frankrijk of
Duitsland maakt doorgaans deel uit van een omvangrijk onroerend
goed-project met veel aandacht voor de hotel- en restaurantfunctie en
andere vormen van vrije tijds-besteding. In landen als Tjechie, Polen,
Slovenie en Hongarije willen de initiatiefnemers vooral meer
bekendheid geven aan het feit dat de sport ook in deze landen bedreven
kan worden. In deze landen is de aanleg van nieuwe banen ook veelal
een gevolg van de persoonlijke interesse van rijke particulieren en
luxe hotelketens die meer toeristen willen aantrekken. Dat het in
Oost-Europa overigens niet gemakkelijk is een nieuwe baan aan te
leggen, blijkt wel uit het feit dat het verkrijgen van de
noodzakelijke vergunningen een groot probleem vormt en dat ook de
tegenstand van de omgeving en het rond krijgen van de noodzakelijke
financiering vaak een obstakel is.
Bij de ontwikkeling van nieuwe banen blijkt dat de keuze van een
architect veelal informeel tot stand komt. Tinge: Slechts in een enkel
geval vindt een openbare aanbesteding plaats. Maar het komt ook voor
dat de ontwikkelaar zelf een ontwerp maakt. Het inschakelen van
bekende architecten heeft echter flinke gevolgen voor de uiteindelijke
kosten van de nieuwe baan. Een 18-hole golfbaan met de handtekening
van een bekende ontwerper vergt gemiddeld 1,2 miljoen euro extra aan
ontwerpkosten. Dat is bijna vijf keer zoveel als de kosten van het
ontwerp door een architect die niet wordt aangemerkt als een signature
designer.
Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039
© 2005 KPMG Holding N.V., member of KPMG International, a Swiss
cooperative. All rights reserved.