Productschap Margarine
14.11.2005
Verantwoord Frituren wint aanmoedigingsprijs van Voedingscentrum
De Campagne Verantwoord Frituren heeft de aanmoedigingsprijs gewonnen
van de 'Jaarprijs Voedingscentrum 2005'. Dit heeft het Voedingscentrum
bekend gemaakt. De jury spreekt haar waardering uit over de campagne,
die een belangrijke bijdrage kan leveren aan het verminderen van de
consumptie van verzadigd vet en transvet.
De Jaarprijs Voedingscentrum 2005 wordt jaarlijks uitgereikt aan een
product of initiatief dat een gezond voedingspatroon gemakkelijker
maakt voor de consument. Onder het motto: 'maak de gezonde keuze, de
gemakkelijke keuze' nomineerde de jury 4 inzendingen voor het winnen
van de prijs en kende 1 aanmoedigingsprijs toe. In de beoordeling
weegt dit jaar het aspect van innovativiteit minder zwaar, maar wordt
vooral gelet op de effectiviteit van de inzending met betrekking tot
het stimuleren van een gezond voedingspatroon.
Met de toekenning van de aanmoedigingsprijs aan de campagne
Verantwoord Frituren geeft het Voedingscentrum aan dat zij een
voortzetting van de campagne aanmoedigt en dat zij de boodschap van de
campagne ondersteunt.
De 4 inzendingen die door de jury zijn genomineerd voor de Jaarprijs
Voedingscentrum 2005 zijn:
* Balance Food, verantwoorde schoolcatering van Cormet
Schoolcatering
Balance Food is een innovatieve schoolcateringformule die zorgt
voor een gezond en gevarieerd aanbod op middelbare scholen. Door
middel van een uniek systeem maakt zij de gezonde keuze
gemakkelijker voor de jeugd.
* Basiq, eten met gezond verstand van DekaMarkt
Basiq is een uitgebreide voorlichtingscampagne over gezonde
voeding in de supermarkten van de DekaMarkt. Een goed initiatief
om de klant te helpen bij het maken van een bewuste keuze in de
supermarkt.
* Frico Halfvoller van Friesland Foods Cheese Benelux
Frico Halfvoller heeft een verrassend en creatief
marketingconcept, waarbij halfvol wordt neergezet als de norm. Dit
stimuleert de keuze voor een minder vette kaassoort.
* Iglo Stoomvis van Unilever Nederland
Iglo Stoomvis kan een belangrijke bijdrage leveren aan het
verhogen van de visconsumptie, waarbij tevens voldoende groente
wordt aangeboden. Het product is innovatief, makkelijk te bereiden
en gezond.
De prijsuitreiking van de jaarprijs en de aanmoedigingsprijs vindt
plaats op 30 november door minister Hoogervorst van het ministerie van
Volksgezondheid, Welzijn en Sport. De campagne Verantwoord Frituren en
de winnaar van de Jaarprijs mogen een jaar lang exclusief gebruikmaken
van het beeldmerk 'Aanmoedigingsprijs Jaarprijs Voedingscentrum 2005'
respectievelijk 'Winnaar Jaarprijs Voedingscentrum 2005'.