Contactpersoon
Datum
11 november 2005
Ons kenmerk
IVW/TER/KAB-TC/05.M10.008.181
Doorkiesnummer
Bijlage(n)
1
Uw kenmerk
VW-05-686/692
Onderwerp
Beantwoording brieven PoRail
Geachte voorzitter,
Bijgaand vindt u mijn antwoord op de brieven van ROVER d.d. 16 en 20
september 2005 gericht aan de griffier van de vaste commissie voor Verkeer
en Waterstaat, inzake vermeende misstanden bij ProRail en de rapporten van
de Inspectie Verkeer en Waterstaat over de ontsporingen op Amsterdam CS in
juni 2005.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Karla Peijs
Contactpersoon
-
Datum
11 november 2005
Ons kenmerk
IVW-TER/KAB-TC/05/M10.008.181
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
-
Uw kenmerken
050916 MvdVl/WESP/050921 MvdVl/WESP2
Onderwerp
Handelswijze ProRail ontsporing Amsterdam CS
Geachte heer Van der Vlis,
Naar aanleiding van uw brieven van 16 en 20 september 2005 met
bovengenoemde kenmerken over de handelswijze van ProRail bij de ontsporing
op emplacement Amsterdam CS op 10 juni 2005, bericht ik u het volgende.
Ik deel uw opvatting dat er fouten zijn gemaakt in de nasleep van genoemde
ontsporingen van 6 en 10 juni 2005. Het overstroppen van een in
dienstzijnde treinbeveiligingsinstallatie, op de wijze zoals dat op 10 juni
jl. in Amsterdam het geval was, is niet toegestaan. Ook het verwijderen van
die overstropping na een ongeval en zonder medeweten van de Inspectie
Verkeer en Waterstaat is niet toegestaan. De wijze waarop ProRail heeft
gefunctioneerd in de nasleep van de ontsporingen is onderwerp van een
intern onderzoek van ProRail, die hierover rapporteert aan de Inspectie. Op
basis van de resultaten hiervan zal de Inspectie bepalen in hoeverre
maatregelen noodzakelijk zijn. Ik ben er echter van overtuigd dat er geen
sprake was van kwaad opzet.
U geeft in uw brief ook aan dat de veiligheidscultuur binnen ProRail
onvoldoende is. Ik hecht sterk aan een goede veiligheidscultuur. Ook
ProRail erkent het belang daarvan. Daarom heb ik in de beheerconcessie
opgenomen dat ProRail dient te beschikken over een adequaat
veiligheidszorgsysteem. Door middel van dit zorgsysteem borgt ProRail de
veiligheid zodat fouten als in Amsterdam CS zijn gebeurd structureel worden
voorkomen. Binnenkort zal de Inspectie dit veiligheidszorgsysteem
controleren. We erkennen echter dat (menselijke) fouten nooit volledig zijn
uit te sluiten.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Karla Peijs
Ministerie van Verkeer en Waterstaat