ProRail
Persbericht
09-11-2005
Proef in Zuid-Limburg tegen gladheid op spoor
Vanaf maandag 14 november rijdt in Zuid-Limburg een stoptrein met een
sproei-installatie tegen gladde sporen. De machinist brengt ter hoogte
van stations sandite aan, een mengsel van gel met zand en
metaaldeeltjes. Sandite maakt het spoor stroever, waardoor treinen
meer grip krijgen en er ook geen âvierkante wielenâ ontstaan. De trein
wordt ingezet in de reguliere dienstregeling tussen Sittard, Heerlen
en Maastricht.
Het voordeel van deze nieuwe techniek is dat er sandite kan worden
aangebracht zonder daarbij het treinverkeer te hinderen. De reizigers
in de trein merken niets van het aanbrengen van de sandite. Als de
sproei-installatie op de stoptrein goed functioneert, kunnen volgend
jaar meer treinen van sproei-installaties worden voorzien. De sandite
wordt twee keer per dag aangebracht.
Achtergrond problematiek
Gladheid op het spoor ontstaat door de combinatie van bladeren met
vocht. Ook roestvorming en neerslag van chemische substanties kunnen
gladheid veroorzaken. Treinen verliezen grip op de rails en bij het
optrekken en remmen kunnen de wielen slippen. Machinisten rijden uit
voorzorg langzamer, remmen eerder en trekken voorzichtiger op. Dit
vertraagt de dienstregeling. Als sandite is aangebracht, kunnen
machinisten op de normale snelheid rijden.
Iedere herfst rijden er over het Nederlandse spoor vier speciale
sanditetreinen die risicoplekken besproeien. Ook wordt bij stations
waar veel gladheid voorkomt een algen- en wierendodend middel
aangebracht. In Limburg betreft het de stations van Nuth, Hoensbroek
en Valkenburg. ProRail doet dit najaar ook een proef met het opruwen
van de rails met een slijptrein, tussen Nijmegen en Den Bosch.