1. Informatieavond vrijwilligers (week 43)
2. Koninklijke onderscheiding uitgereikt (week 41)
3. Aantal bezoeken chemokar in 2006 (week 40)
4. Open dag bij de brandweer (week 38)
5. Nieuwe gemeentesecretaris (week 38)
6. Wijziging inzameling oud papier (week 37)
7. Informatieochtend peuterspeelplaats (week 37)
8. 18 september: Moordrecht autovrij! (week 37)
9. 8 september bijeenkomst Toekomst Moordrecht (week 33)
10. Verkoop aan de deur (week 32)
11. Meldpunt zorg en overlast (week 31)
12. Informatie over zwemwater (week 30)
---
Informatieavonden voor vrijwilligersorganisaties
Moordrecht verzekert haar vrijwilligers.
Op 14 en 21 november 2005 zullen ten behoeve van de
vrijwilligersorganisaties uit de gemeente informatieavonden over de
collectieve vrijwilligersverzekeringen gehouden worden.
Data en plaatsen:
- Maandag 14 november in de Zespunt, kleine zaal, Molenlaan 1a,
Moordrecht
- Maandag 21 november in de Zespunt, kleine zaal, Molenlaan 1a,
Moordrecht
Aanvang: 20.00 uur. Zaal open: 19.30 uur. De informatieavonden zijn
toegankelijk voor alle vrijwilligers-organisaties uit de gemeente
Moordrecht.
De gemeente Moordrecht heeft besloten een
collectieve Vrijwilligersverzekering aan te bieden aan alle
vrijwilligers-organisaties en hun vrijwilligers. Daarnaast zijn ook
professionele organisaties die met vrijwilligers werken uitgenodigd
hun vrijwilligers te verzekeren.
Met het afsluiten van een collectieve vrijwilligersverzekering wordt
beoogd om zoveel mogelijk de risico's die vrijwilligers tijdens het
uitvoeren van hun vrijwilligerswerk lopen te ondervangen. Deze
verzekeringen worden de vrijwilligers-organisaties gratis aangeboden
door de gemeente Moordrecht.
Voor de vrijwilligers-verzekeringen sluit de gemeente aan bij het
collectieve
verzekeringen-pakket dat al geldt voor andere gemeenten zoals
bijvoorbeeld Eindhoven:
de Vrijwilligerspolis.
Vrijwilligers
De verzekering heeft betrekking op alle vrijwilligers van
vrijwilligers-organisaties ongeacht de sector waarin zij werkzaam
zijn.
Verzekeringen
Het verzekeringspakket van de Vrijwilligerspolis bestaat uit de
volgende onderdelen:
1. Aansprakelijkheidsverzekering
2. Ongevallen verzekering
3. Ongevallen Inzittenden verzekering
4. Persoonlijke eigendommen verzekering
De aansprakelijkheidsverzekering biedt een dekking voor schade
veroorzaakt door bestuur en vrijwilligers tijdens werkzaamheden voor
de organisatie.
De ongevallenverzekering biedt een uitkering in geval van blijvende
invaliditeit na ongevallen overkomen tijdens activiteiten van de
vrijwilligers-organisatie inclusief het komen van en gaan naar
activiteiten.
Ook geldt de ongevallenverzekering als vrijwilligers tijdens
vrijwilligerswerk inzittenden zijn van auto's; de verzekering heet dan
ongevallen-inzittendenverzekering.
Tenslotte voorziet de Vrijwilligerspolis in een aanvullende
verzekering in geval persoonlijke eigendommen van vrijwilligers
tijdens vrijwilligerswerk beschadigd raken.
Start
De collectieve verzekeringen zijn vanaf 1 oktober 2005 beschikbaar.
De werkzaamheden ten behoeve van de collectieve verzekeringen zullen
door de welzijnsorganisatie Loket W in Eindhoven worden uitgevoerd,
daar dient ook de
schade-melding te worden gedaan.
Bij het Steunpunt Financiën van Loket W kan rechtstreeks informatie
worden ingewonnen over de Vrijwilligerspolis en kunnen organisaties
zich aanmelden voor deelname aan de collectieve verzekeringen. E-mail
de.vrijwilligerspolis@loketw.nl, w.smith@loketw.nl , fax.
040-233.58.02 of tel.nr.040-233.58.16/040-233.58.01
---
Koninklijke onderscheiding voor de heer G.C. Hofman
Op vrijdag 7 oktober jongstleden heeft de waarnemend burgemeester van
Moordrecht, de heer P. Neeb, een Koninklijke onderscheiding uitgereikt
aan de heer G.C. Hofman uit Moordrecht. Hij is benoemd tot Lid in de
Orde van Oranje-Nassau.
Na 19 jaar dienst neemt de heer Hofman afscheid van de vrijwillige
Brandweer van Moordrecht.
Op 1 november 1986 is de heer Hofman aangesteld als aspirant
brandwacht. Hij heeft snel de benodigde diploma's behaald en
uiteindelijk als brandweerchauffeur een grote bijdrage geleverd aan
het Moordrechtse brandweerkorps.
In 2003 heeft de heer Hofman een ernstig ongeluk gehad tijdens een
uitruk van de brandweer. Hierbij is na een langdurige operatie een
onderbeen geamputeerd. Na een lange revalidatie periode is gebleken
dat het verrichten van werkzaamheden bij de brandweer niet langer
mogelijk is.
---
Aantal `bezoeken' chemokar vanaf 2006 naar 2 keer per jaar
Chemisch afval wordt vaker ergens anders gebracht dan naar de chemokar
door de Moordrechtse burger. Het aantal kilo's Klein Chemisch Afval
(KCA) dat via de chemokar wordt aangeboden daalt daardoor licht.
Cyclus adviseert de gemeente Moordrecht om de chemokar in plaats van
vier keer, twee keer te laten rijden. Het college heeft dit advies
overgenomen.
Er zijn inmiddels veel alternatieven om KCA, waaronder batterijen, aan
te bieden. Moordrechtse burgers kunnen hun batterijen en ander
chemisch afval bij het afvalbrengstation in Gouda brengen. Daarnaast
kunnen zij met batterijen bijvoorbeeld terecht bij de drogist, de
fotowinkel, de supermarkt en het gemeentehuis.
---
Open dag brandweer 8 oktober
Op zaterdag 8 oktober a.s. houdt de vrijwillige brandweer van
Moordrecht een open dag. Afgelopen zomer is de brandweer naar een
nieuw onderkomen aan de Ambachtweg 28 A verhuisd. U bent van harte
welkom om de nieuwe kazerne te komen bezichtigen.
Vanaf 10.00 uur tot ongeveer 15.00 uur staan de deuren open. D.m.v.
demonstratie's laat de brandweer verschillende werkzaamheden aan u
zien.
Kom kijken naar:
o vlam in de pan
o knippen van voertuigen
o ladderwagen van brandweer Gouda
o stand van de brandwondenstichting
o stand van de brandweerwinkel
o en natuurlijk blussen voor de kleintjes.
---
Nieuwe gemeentesecretaris Moordrecht
Mevrouw drs. L. Bolk treedt op 12 september aan als gemeentesecretaris
van de gemeente Moordrecht. De aanstelling volgt na een tijdelijke
invulling door een interim-secretaris.
Bestuurskundige Bolk (1962) was Hoofd Operationeel Centrum bij het
Nationaal Coordinatiecentrum en als zodanig enkele jaren lid van de
crisisstaf van de minister van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties. Daarvoor was zij 7 jaar één van de direct naaste
medewerkers van de Commissaris van de Koningin in de provincie
Zuid-Holland nadat zij 10 jaar diverse functies bekleedde bij de
gemeente Rotterdam.
---
Wijziging inzameling oud papier
De inzameling van oud papier wordt in Moordrecht verzorgd door de
Gereformeerde kerk (1e dinsdag van de maand) en door de Bethelkerk.
LET OP: de inzameling door de Gereformeerde kerk gaat veranderen.
o Op dinsdag 4 oktober 2005 zal nog één keer papier worden opgehaald
op de twee gebruikelijke plekken: bij de apotheek in de Vlietstraat en
bij de Gereformeerde kerk aan de Molenlaan.
o Met ingang van dinsdag 1 november 2005 zal er géén container meer
staan bij de apotheek in de Vlietstraat en kan het papier dus alleen
nog worden gebracht naar de container bij de Gereformeerde kerk aan de
Molenlaan op de 1e dinsdag van de maand.
o Met ingang van dinsdag 1 november 2005 zal tevens huis-aan-huis
papier worden opgehaald op de 1e dinsdag van de maand na 9.00 uur 's
morgens. De inzameling vindt plaats in de volgende straten: Oost
Waalstraat, Drost IJsermansingel, Gr. Willemstraat, Sluislaan,
Schielandstraat, Vlietstraat, De Smidse (nieuwbouw). Wij verzoeken u
het papier gebundeld aan de kant van de weg neer te zetten.
Voor meer informatie over de inzameling van oud papier kunt u terecht
bij het bureau Openbare werken op het gemeentehuis (tel. 346161)
Informatieochtend peuterspeelzaal "'t Kwetternest"
De peuterspeelzaal 't Kwetternest houdt een informatiebijeenkomst
voor ouders met een peuter die nog geen peuterspeelzaal of
kinderdagverblijf bezoeken en wel op:
Datum: Dinsdag 20 september
Tijd: 9.00 - 10.30 uur
Plaats: Gebouw de Kraal, Beatrixstaat 15a, Moordrecht
Op deze informatie ochtend wordt het belang van de peuterspeelzaal
uitgelegd en wat de kosten zijn voor de peuterspeelzaal.
Kinderen leren spelenderwijs!
Peuters die spelen leren voor later! Elke ouder wil het beste voor
zijn of haar kind. School is belangrijk voor de toekomst van alle
kinderen. Als kinderen goed voorbereid zijn is de stap naar school
kleiner en de kans dat het goed gaat groter. Een minder goede start
kun je niet overdoen en het blijkt moeilijk om een eenmaal gelopen
achterstand weer in te lopen.
Programma Ik ben Bas
Op de peuterspeelzaal wordt gewerkt met het programma `Ik ben Bas'. In
dit programma is er extra aandacht voor de Nederlandse taal. Bas is de
hoofdpersoon en gaat zijn eigen omgeving verkennen. Je ziet hem
bijvoorbeeld in de winkel, keuken, ziekenhuis of op het strand. Iedere
4-6 weken komt er een ander thema aan de beurt. De kinderen die een
extra steuntje in de rug nodig hebben, omdat ze thuis een andere taal
spreken dan het Nederlands, of als de ouder, consultatiebureau of
logopediste denkt dat uw kind extra ondersteuning goed kan gebruiken,
kunnen als ze drie jaar zijn een extra dagdeel komen. U hoeft hier
geen extra kosten voor te betalen. We vragen wel om een verwijzing van
het consultatiebureau. Ook vragen we aan u, als ouder, om één keer per
2-3 maanden een dagdeel mee te draaien op deze groep. Deze groep heet
de vve-groep.Dit betekent voor- en vroegschoolse educatie.
Op dit dagdeel wordt er gewerkt met een kleinere groep peuters. Er
wordt veel herhaald en we spelen extra activiteiten uit Bas. De groep
wordt begeleid door twee leidsters.
Interesse gekregen en wilt u meer weten?
Kom dan naar de informatieochtend met uw kind(eren). Wij vertellen u
er graag meer over.
---
14 tot en met 18 september: Week van de Vooruitgang
zondag 18 september autovrije dag
Kan de auto één dag zonder u?
Van 14 tot en met 18 september organiseren diverse organisaties samen
de Week van de Vooruitgang. De Week van de Vooruitgang telt vijf dagen
waarin duurzame mobiliteit centraal staat.
Een week lang willen de organisaties groen licht geven voor fietsen,
lopen, openbaar vervoer en autodaten. Op deze manier willen zij graag
iedereen bewuster maken van de mogelijkheden die er zijn om zich op
een meer milieubewuste, veilige en gezonde manier te verplaatsen.
Gek genoeg is het rondom scholen vaak voor kinderen niet veilig
genoeg. Onveilige loop- en fietsroutes, teveel autoverkeer rondom
basisscholen, auto's die op de stoep geparkeerd staan,
onoverzichtelijke oversteekplaatsen, en nog meer problemen. Dit zijn
geen nieuwe, maar wel dringende problemen. Problemen die ervoor zorgen
dat kinderen steeds meer met de auto naar school worden gebracht,
waardoor het nog onveiliger wordt. 3VO vindt dat kinderen veilig en
zelfstandig naar school moeten kunnen gaan. Want op die manier leren
ze om te gaan met verkeer. 3VO voert actie voor de rechten van
kinderen in het verkeer.
Op zondag 18 september organiseert Milieudefensie, net als voorgaande
jaren, de Autovrije Dag. De gemeenteraad van Moordrecht ondersteunt
van harte de autovrije dag. De Week van de Vooruitgang wordt
georganiseerd door Milieudefensie, 3VO, Reizigersvereniging ROVER, de
Stichting voor gedeeld autogebruik en het samenwerkingsverband tussen
Fietsersbond, COS Nederland en NIGZ.
Wilt u meer informatie over alle acties in de Week van de Vooruitgang,
kijk dan op www.weekvandevooruitgang.nl of bel met de servicelijn van
milieudefensie 020 6262620.
---
8 september bijeenkomst toekomst Moordrecht
Op 8 september aanstaande vindt er een bijeenkomst plaats over de
toekomst van Moordrecht. Tijdens de avond worden de resultaten van de
huiskamergesprekken die in juni en juli gehouden werden besproken. Met
stemkastjes kunnen deelnemers direct laten zien wat zij van bepaalde
stellingen vinden. De avond start om 19.30 uur in De Zespunt
(binnenlopen vanaf 19.00 uur)
---
Waar moet ik op letten bij verkoop aan de deur?
Als u een product of dienst koopt aan de deur (colportage), moet u op
de volgende zaken letten:
Wettelijke verplichting
Bij de verkoop van een product is de colporteur wettelijk verplicht
zijn klanten te vertellen dat hij een product komt verkopen of een
dienst komt aanbieden. Smoesjes zijn verboden zoals "ik kom voor een
enquête", of "het is voor gehandicapten". U hoeft als koper niet
meteen te betalen. Na ontvangst van het product heeft u acht dagen de
tijd om zonder opgave van redenen de overeenkomst te ontbinden en het
product te retourneren of te ruilen. Dit heet de zogenaamde
'afkoelingsperiode'. De colporteur hoeft het product pas na de
afkoelingsperiode te leveren.
Handtekeningen en koopakte
Juridisch is het van belang dat direct onder de handtekeningen de
melding is opgenomen dat de koop ongedaan gemaakt kan worden. Dit kan
alleen bij bedragen vanaf EUR 37,50. Bij bedragen vanaf EUR 37,50 moet
een koopakte worden opgesteld.
Ongevraagde levering
Op het moment dat spullen ontvangen worden die niet besteld zijn,
hoeft hiervoor niet betaald te worden. U hoeft deze spullen zelfs niet
terug te zenden. Als er echt sprake is van een misverstand (bij
voorbeeld verkeerd bezorgd) is het wel netjes om de spullen aan de
afzender retour te zenden.
Fraude
Bij de politie komen regelmatig meldingen binnen over babbeltrucs aan
de deur, waarbij portemonnees worden gestolen of niet geldige
abonnementen worden verkocht. Wees alert! Geef ook nooit aan de deur
of via de telefoon gegevens over uw creditcard of pinpas, zelfs als
men beweert dat u een vakantie heeft gewonnen.
Klachten
Klachten over colporteurs kunt u schriftelijk indienen bij de
Economische Controledienst (FIOD-ECD, Tel: 010 244 21 21).
---
Meldpunt zorg en overlast
Sinds dit voorjaar heeft de GGD Midden-Holland een meldpunt voor zorg
en overlast geopend. Mensen die zich zorgen maken om anderen of die
overlast ondervinden van anderen, kunnen dit melden. Het meldpunt
biedt advies en ondersteuning.
Als u zich zorgen maakt om iemand
U kunt bellen voor mensen waar van u vindt dat zij zorg nodig hebben
maar die daar zelf niet omvragen. Dit kunnen zowel volwassenen als
kinderen zijn.
Denk hier bij aan bijvoorbeeld vereenzaming, psychische problemen of
een vermoeden van verwaarlozing of mishandeling.
Als u (extreme) overlast heeft
Iedereen heeft weleens last van een ander. Vaak is dit van
voorbijgaande aard en komt u er samen wel uit. Maar in sommige
gevallen is de overlast (te) langdurig om zelf een oplossing te
vinden.
Als u advies wilt
Ook voor advies of informatie kunt u het meldpunt bellen. Tijdig
handelen kan erger leed voorkomen.
Het meldpunt is niet voor alles!
Wanneer de buren een keer een luidruchtig feestje hebben, dan moet u
niet het meldpunt bellen maar de politie. Voor klachten over
bijvoorbeeld riolering of onveilige verkeerssituaties moet u bij de
gemeente zijn.
Melding per telefoon: 0182 54 56 46
De medewerker zal u een aantal vragen stellen om helder te krijgen wat
de overlast inhoud. Het gaat om vragen als:
- waar bestaat de overlast uit?
- hoelang ervaart u de overlast?
- wanneer ondervindt u overlast?
- door wie wordt de overlast bezorgd?
- heeft u zelf geprobeerd contact op te nemen met betrokken of andere
instanties?
Verdere verloop melding
De medewerker van het meldpunt kijkt samen met een team welke acties
ondernomen moeten worden en welke instanties daar bij betrokken
worden.
Niet anoniem, wel geheim
U kunt het Meldpunt niet anoniem bellen of e-mailen. Uiteraard worden
uw gegevens niet bekend gemaakt aan de persoon of personen over wie u
belt of e-mailt tenzij u daar toestemming voor geeft. Uw privacy wordt
gewaarborgd. Ook wordt misbruik van het Meldpunt Overlast hierdoor
voorkomen.
Bereikbaarheid
De medewerkers van het Meldpunt ZO! zijn op dinsdag en donderdag van
10.00 tot 12.00 uur bereikbaar. Buiten deze uren kunt u een boodschap
doorgeven, u wordt dan binnen twee werkdagen teruggebeld. U kunt uw
melding ook e-mailen naar: meldpuntZO@ismh.nl Natuurlijk kunt u ook
eerst bellen met de veiligheidscoordinator van de gemeente Moordrecht:
dhr. mr. M. Vink (0182-346104) of kijken op Meldpunt Overlast
Moordrecht
Het Meldpunt ZO! is een onderdeel van een samenwerkingsverband van de
Openbare Geestelijke Gezondheidszorg. Direct betrokken instellingen
zijn: GGD Midden-Holland; GGZ Midden-Holland (psychiatrie);
Straathoekwerk (REAKT) en Parnassia (verslavingszorg).
---
Informatie over zwemwater
Is zwemmen gezond?
Zwemmen is gezond....tenminste als het water schoon genoeg is. Er zijn
nogal wat ziektekiemen die ook van warm water houden. De provincie
houdt daarom toezicht op de kwaliteit van het zwemwater van alle
plaatsen waar regelmatig gezwommen wordt. Als er bij een
zwemgelegenheid mogelijk een probleem is met de zwemkwaliteit dan
meldt de provincie dit aan de GGD. Klachten die bij de GGD binnenkomen
worden ook aan de provincie gemeld. In overleg met de provincie kan
worden besloten tot (nader) onderzoek van het water en het plaatsen
van eventuele waarschuwingsborden. Op de website van de provincie
Zuid-Holland (www.zuid-holland.nl) kunt u zien of er bij een bepaalde
zwemgelegenheid iets bijzonders aan de hand is. Als er nieuws is,
vindt u dit op de homepage en anders kunt u doorklikken via milieu,
natuur & water/water.
Zwemwatertelefoon
Wanneer u gezondheidsklachten heeft na het zwemmen in
oppervlaktewater, verzoeken wij u vriendelijk dit ons te melden. Dan
kunnen wij verder onderzoek laten uitvoeren. Het nummer van de
zwemwatertelefoon is: 070 441 75 50. Ook kunt u via dit nummer
informatie krijgen.
---
Gemeente Moordrecht