Arbodienst Remaz buiten spel gezet
10-11-2005
Recent heeft er wederom overleg plaatsgevonden tussen de directie van
Kruidvat en CNV Dienstenbond. Diverse onderwerpen die door u zijn
aangedragen hebben wij met uw werkgever kunnen bespreken. Hartelijk
dank voor al uw reacties en blijft u dit vooral doen!
Het goede nieuws uit het overleg is dat het contract met de arbodienst
Remaz is opgezegd. CNV Dienstenbond is erg tevreden dat er van
arbodienst wordt gewisseld. De wijze waarop Remaz zich heeft
opgesteld, met name naar medewerkers die met psychische klachten
uitvallen, is zeer onbehoorlijk te noemen om het maar eens voorzichtig
uit te drukken. U heeft ons, in het verleden maar ook zeer recent,
zeer veel voorbeelden kunnen geven van slecht functioneren van de
arbodienst. Diverse malen hebben we het functioneren van de arbodienst
met uw werkgever besproken. Wij kunnen ons niet aan de indruk
onttrekken dat uw klachten in de besluitvorming een rol hebben
gespeeld. Het feit dat deze arbodienst nu buiten de deur is gezet, is
in dat geval een mooi voorbeeld van hetgeen u kunt bereiken als er
meer mensen lid worden van CNV Dienstenbond (en de andere vakbonden).
Met uw signalen komen we verder.
Er is een contract afgesloten met een nieuwe arbodienst Verzuimpunt.
Dit contract gaat voor het gehele bedrijf in per december 2005. Aan
het door uw werkgever vastgestelde verzuimbeleid zal niet veel
veranderen maar wij hopen en verwachten dat de menselijke maat bij
deze arbodienst meer aanwezig zal zijn.
Het probleem van de compensatie-uren is tijdens ons overleg ook aan de
orde geweest. Nog even de regeling uit de CAO Drogisterijen (art.
6.1.5 B en C): Het negatieve saldo aan gewerkte uren mag nooit meer
bedragen dan het aantal contracturen per week, het positieve saldo mag
nooit meer zijn dan vier maal het aantal contracturen op weekbasis. Op
1 januari van elk jaar worden de saldi afgerekend. Als er een negatief
saldo is van meer dan 25 % van de contracturen op weekbasis, worden de
uren die boven de 25% uitkomen kwijtgescholden. Als er een positief
saldo is van meer dan 50% van de contracturen per week, worden de uren
die boven de 50% uitkomen in geld uitbetaald.
Wij krijgen veel klachten dat medewerkers behoorlijk onder druk worden
gezet om aan het eind van het jaar in de buurt van het gemiddeld
aantal uur te komen. Het stuwmeer aan compensatie-uren moet kennelijk
worden teruggebracht. Volgens uw werkgever kan van al te veel druk
geen sprake zijn. De manier van het oplossen van de compensatie-uren
zou in overleg met de werknemer gebeuren. Door het inzetten van meer
vulploegen en tijdelijke krachten zou het probleem van de
compensatie-uren zich in de toekomst redelijk kunnen oplossen. Omdat
wij de indruk hebben dat er nogal wat verschil bestaat tussen de
opvattingen van uw directie en de mensen op de werkvloer roepen wij u
op om ons situaties te melden waarbij van het tegendeel sprake is.
In dit kader wordt er in onze ogen een (te) groot beroep gedaan op uw
flexibiliteit bij de invulling van de roosters. Houdt daarom voor
uzelf goed bij hoeveel uren u maakt. Dit geldt vooral voor het
balansen en de pauzes. Als u de pauze niet ongestoord kunt nemen moet
die gewerkte tijd worden uitbetaald behalve als u daadwerkelijk in
staat bent (wordt gesteld) om later op de dag de pauze alsnog te
genieten.
Velen van u maken zich zorgen over uw veiligheid, zeker in de nieuwe
winkels met de hoge stellages. Doordat men elkaar als collega niet
meer ziet in de winkel voelt men zich snel onprettig. Met uw werkgever
is besproken wat de overwegingen zijn om beveiligingsbeambten in te
zetten. Volgens de directie heeft dit te maken met de ervaring met de
locatie waar de winkel zich bevindt en de dervingcijfers uit het
verleden. Het veiligheidsbeleid wordt voortdurend geëvalueerd en
aangepast. Overigens kan een slecht dervingcijfer niet leiden tot een
officiële waarschuwing voor u persoonlijk. Er wordt beoordeeld op
gedrag en niet op cijfers aldus uw werkgever. Laat het ons weten als
het anders is. Wij blijven ook hier de vinger aan de pols houden.
Tevens is de problematiek van de kleine filialen aan de orde geweest.
Vooralsnog hebben we uw signalen over de geringe taakroulatie
(bijvoorbeeld van 8 tot 6 kassawerk), geen pauzemogelijkheden,
werkdruk, combinatie verdelen pallets en helpen klanten in de winkel
slechts kunnen doorgeven. In onze ogen is hier sprake van een bewuste
besparingskeuze die ten koste gaat van uw werkplezier. Hopelijk kunnen
we in ons volgende overleg meer bereiken.
Omdat wij, zoals u kunt lezen, op diverse terreinen uw meldingen
doorkrijgen over vreemde en soms onterechte situaties hebben wij aan
uw werkgever gevraagd hoe dit mogelijk is en wat eraan gedaan wordt.
Uw werkgever geeft aan dat in een veranderende markt met een groeiende
organisatie fouten kunnen worden gemaakt. Met name op het gebied van
de communicatie naar de medewerkers kan volgens uw werkgever het
nodige verbeteren. De intentie van uw directie is om met name
districtmanagers in te zetten voor meer uitleg en hulp op de
werkvloer. Hopelijk zal dit voor u de komende tijd meer zichtbaar
zijn. Tot op dit moment hebben wij helaas nog weinig positieve
signalen gezien. Onze taak is om de fouten te signaleren en vervolgens
de mogelijke oplossingen te bespreken. Schroom daarom niet om aan ons
door te geven wat er in op uw werkplek gebeurt. De praktijk leert dat
sommige situaties door middel van onze bemiddeling op te lossen zijn.
In deze roerige tijden is het lidmaatschap van een vakbond zeker geen
overbodige luxe. Voor mensen met parttime banen (minder dan 30 uur per
week) gelden aangepaste contributietarieven. Laat zoveel mogelijk
collegas deze nieuwsflits lezen en attendeer ze op het nut van het
lidmaatschap. Bij voorbaat hartelijk dank.
Uw reactie kunt u sturen naar hilversum@cnvdibo.nl of bellen met uw
regiokantoor dan wel bestuurder, Marten Jukema (035-6460580).
Dienstenbond CNV