PERSBERICHT - 2005-11-09
'Turkijegangers willen een Rus-vrije vakantie'
Eerste Nieuwskrant Reisrevue scoort met Russen-scoop
Nederlanders die op vakantie gaan naar Turkije klagen steen en been
over de Russische invasie op de stranden daar. De landgenoten van
president Poetin zijn inmiddels zo berucht, dat een enkele
reisorganisatie zelfs hotels aanbiedt met de garantie dat er géén
Russen zijn. Dat blijkt uit een rondgang door het ANP langs een aantal
reisondernemingen.
Het persbureau deed dat naar
aanleiding van een 'Russen-scoop' in het eerste nummer van de
Nieuwskrant van Reisrevue, die vandaag in een oplage van bijna 10.000
exemplaren verscheen.
Fellere nieuwsredactie
Hoofdredacteur Jan Lokhoff belooft zijn lezers in zijn introductie van
de nieuwskrant een 'fellere nieuwsredactie met brutale vragen, een
kijkje in de achterkamertjes en wandelgangen van de reisbranche en
heel veel reisaanbiedingen voor de balie'.
Tabloid
De Nieuwskrant verschijnt als 'tabloid' om en om met het magazine,
waardoor Reisrevue nu weer wekelijks bij de abonnees op de mat ligt.
Uitgever en hoofdredactie hadden een aantal maanden geleden tot een
tweewekelijkse verschijning besloten, maar dat was tegen het zere been
van heel veel abonnees. Zij wensten elke week hun blad met het nieuws
uit de reissector. Hoewel: "Het woord 'eisen' drukt hun wensen beter
uit', aldus Lokhoff.
Bronvermelding
Met de Turkse Russen-scoop scoort de Reisrevue Nieuwskrant meteen al
goed. Het bericht werd door ANP, overigens zonder bronvermelding,
opgepikt en nagetrokken en haalde intussen tal van andere media.
Hieronder, ter informatie, het ANP-bericht:
'"Ik weet uit jarenlange ervaring dat klanten van reisbureaus vaak
klagen over het gedrag van toeristen uit de vroegere Oostbloklanden,
en dan met name Rusland", zegt A. Thijssen van Annasol Vliegvakanties.
"Russen hebben op vakantie een hele andere mentaliteit dan
Nederlanders. Wij passen ons aan en zijn vriendelijk tegen het
personeel, Russen hebben een attitude. Zij doen alsof het hotel van
hen is en zijn vaak erg onvriendelijk tegen het personeel en andere
gasten."
Het reisbureau van Thijssen biedt samen met het Turkse bedrijf Ten
Tours zogeheten all-inclusive reizen aan onder het 'Club
Orange'-label. Wie een dergelijke reis boekt, krijgt de garantie dat
zijn 4- of 5-sterrenhotel in Turkije alleen West-Europese gasten
herbergt.
Irritatie
Algemeen directeur A. Uslu van 'Turkijespecialist' Corendon
onderschrijft het verhaal van Thijssen. "Onze klanten klagen ook veel
over asociale Russen. Zij hebben wat dat betreft de rol van de
Duitsers overgenomen. Het buffetgedrag is irritatie nummer 1. Ze laden
hun bord overvol, waardoor het buffet snel op is. Ze dringen voor en
staan extra vroeg op om met handdoeken ligstoelen te bezetten. Ze zijn
grof, ook qua uiterlijk. In het algemeen vinden onze klanten dat
Russen veel geld, maar geen manieren hebben."
Beter gedrag
Volgens Uslu gedragen burgers uit andere Oost-Europese landen zich een
stuk beter dan de Russen. "Over Polen en Roemenen krijgen we
nauwelijks klachten." Corendon houdt overigens al enige tijd rekening
met de behoeften van de Nederlandse klant als het gaat om de
hotelbevolking. "Wij sluiten contracten met hotels waarvan we weten
dat er niet te veel Russen zitten."
Advies
Uslu heeft ook nog wel een advies voor mensen die op eigen houtje
willen genieten van een vakantie zonder Russen. "Je kunt Kemer en
Belek dan het beste mijden, want die badplaatsen zijn favoriet bij de
Russen. In Alanya komen bijna geen Russen, dus dat is een goede keus."
Bijna discriminatie
Bestuursvoorzitter S. van der Heijden van TUI erkent eveneens dat de
Russen geen goede reputatie hebben. Hij vindt het echter te ver gaan
om een garantie te bieden dat er geen Russen in een hotel zitten. "Ik
vind dat bijna discriminatoir", aldus Van der Heijden. Hij pleit voor
een verstandige mix van de hotelbevolking, waardoor dominantie van een
groep wordt voorkomen en de sfeer prettig blijft.