Masterplan Doetinchemse Schil gepresenteerd
-9 november 2005-
Burgemeester en wethouders van Doetinchem stellen de gemeenteraad voor
akkoord te gaan met het Voorontwerp Masterplan Schil en het daarin
geformuleerde programma. Voor de verdere uitwerking en de onderhandelingen
met externe partijen dient het kaartmateriaal als uitgangspunt. Inspraak is
voorzien voor de maanden maart en april 2006 zodat vóór de zomervakantie de
gemeenteraad het Masterplan kan vaststellen.
Tevens wordt aan de gemeenteraad voorgesteld de komende twee jaren
prioriteit te geven aan de ontwikkeling van Keppelseweg (onderdeel
Heelweg), Connexxionterrein, Ruimzicht, Van Nispenstraat, Gaswal,
Veemarktterrein, Veentjes en Hamburgerbroek (deelgebieden
Stationsplein, Oude IJsseloevers en Brewinc).
De Schil is van groot belang voor het sociaal economisch en ruimtelijk
functioneren van Doetinchem. Het voorontwerp Masterplan Schil schetst
een inhoudelijk beleidsvisie op de betekenis van de Schil. Het
definieert de programmatische kaders, in het bijzonder voor
geprioriteerde ontwikkelingen, en formuleert een financieel haalbare
strategie om realisatie van deze ontwikkeling te bewerkstelligen.
De Doetinchemse Schil is een gebied dat direct grenst aan het ei van
de Doetinchemse binnenstad. De sociaalruimtelijke dynamiek binnen de
schil is groot. De vele ruimtelijke initiatieven in dit gebied
kenmerken zich door een sterke onderlinge ruimtelijk-functionele
samenhang en afhankelijkheid. Politiek-bestuurlijk en omwille van
economische structuurversterking is het van groot belang dat
ruimtelijke investeringsprojecten in de Schil daadwerkelijk
gerealiseerd worden. Centrale aansturing van deze projecten op basis
van een integraal samenhangend plan is daarvoor noodzakelijk.
Werkwijze
De opdracht voor het Projectbureau Schil luidt: Kan de gemeente
Doetinchem met de juiste aanpak van de gebiedsontwikkeling van de
Schil de ruimtelijke kwaliteit verbeteren, de centrumfunctie
versterken, voldoende verdienen om de eigen plankosten en een aantal
ambities (waaronder een nieuwe schouwburg) te financieren en binnen
3-4 jaren zichtbaar resultaat te boeken?
Om deze vraag te beantwoorden zijn voor verschillende gebieden in de
Schil die de komende jaren van functie veranderen de programmatische
mogelijkheden onderzocht voor een nieuwe invulling. Tevens is door het
eigen stedenbouwkundig atelier onder leiding van de gemeentelijke
stadsontwerper gewerkt aan stedenbouwkundige studies en plannen.
Daarnaast zijn voor een aantal deelgebieden externe stedenbouwkundigen
aangetrokken.
Ter voorbereiding van de werkzaamheden is in de periode mei-september
gebouwd aan het opzetten van de organisatie van projectbureau Schil.
Deze is inmiddels gehuisvest in de Gruitpoort. Intussen hebben vele
gesprekken plaats gevonden met bestuurders, partijen in het
maatschappelijk veld en ambtelijke collegae. Op basis daarvan en op
basis van uitkomsten van een aantal ateliersessies en het gewenste
inhoudelijke programma, zijn de eerste ideeën tot stand gekomen. Deze
ideeën zijn - met 3 deelgebieden als voorbeeld - tot slot getoetst in
de charrettesweek van 24 tot en met 27 oktober. Op 31 oktober is het
voorontwerp Masterplan gepresenteerd tijdens een informele bijeenkomst
van de gemeenteraad.
Samenhang Toekomstperspectief-Masterplan Schil
Het Toekomstperspectief 2020 is parallel en goed afgestemd ontwikkeld
met het Masterplan. Belangrijke ambities uit het Toekomstperspectief
als versterking van de centrumfunctie, de symbiose tussen stad en
landschap, de aanhechting tussen stad en Oude IJssel en historie als
inspiratiebron krijgen in het Masterplan een programmatische en
ruimtelijke vertaling. Daarbij zijn bereikbaarheid en het voorzien in
voldoende parkeergelegenheid in en rond de binnenstad zeer belangrijk.
Bereikbaarheid
Het Masterplan Schil voorziet in een omvangrijk programma om de
bereikbaarheid van de Doetinchemse binnenstad (`ei' plus de Schil) te
verbeteren:
· het vanaf de A18 en de provinciale hoofdstructuur verdelen van het
verkeer via inprikkers naar een binnenring rond de Schil;
· het inzetten van de Bedrijvenweg/Missetstraat met de in aanbouw
zijnde nieuwe brug over de Oude IJssel als derde ontsluiting vanaf de
zuidzijde, met een goede verdeling van het verkeer over deze drie
aansluitingen;
· het direct opvangen van auto bezoekers bij een aantal grote en
betaalde parkeervoorzieningen aan de belangrijkste inprikkers,
dichtbij het ei;
· het vrijmaken van de Kennedylaan van fietsverkeer en de doorstroming
op dit deel van de binnenring verbeteren door herinrichting en
uitbreiding van de opstelstroken bij de belangrijkste kruispunten;
· het verlengen van de Kennedylaan langs het spoor tot aan de
Europaweg (als eerste fase van deze ingreep wordt de Kennedylaan langs
de noordzijde van het spoor verlengd tot aan de kruising
Havenstraat/Missetweg);
· het aanleggen van een derde Loolaan (`medische bypass') tussen
Kennedylaan en Keppelseweg en het nader onderzoeken van een
eenrichtingscircuit aan de westzijde van de binnenstad en op de
Gaswal;
· het onderzoeken van de mogelijkheden het spoorstation in westelijke
richting op te schuiven;
· het verbeteren van het fietsnetwerk, van de overteken op de
Kennedylaan en het bieden van een alternatieve fietsroute ten zuiden
van de Kennedylaan;
· het afwaarderen van de toegangswegen binnen de ring voor het
autoverkeer zodat daar een aansluitend 30km-gebied ontstaat.
Deze benadering is globaal getoetst en gaf een eerste positieve
indicatie van de gevolgen van deze maatregelen voor de bereikbaarheid
van de binnenstad. Om die reden zal gedurende de komende maanden de
uitwerking van het Masterplan en de opstelling van de "Visie op
mobiliteit, bereikbaarheid en leefbaarheid" parallel en optimaal op
elkaar afgestemd plaatsvinden.
Prioritaire projecten
Als prioritaire ontwikkelingen voor de komende 2 à 3 jaren zijn een
aantal locaties benoemd:
Keppelseweg (onderdeel Heelweg), Connexxionterrein, Ruimzicht,
Veentjes, Van Nispenstraat, Veemarkt, delen van Hamburgerbroek en een
prijsvraag voor de Gaswal.
Een passief grondbeleid (bieden van programmatische en ruimtelijke
randvoorwaarden waarbij de ontwikkeling aan de markt wordt
overgelaten) is uitgangspunt voor de volgende locaties:
Terborgseweg blok IV, Vredesteinterrein, TPG/KPN locatie en tweede
fase Veentjes, diverse projecten rond de Kennedylaan (m.u.v.
voormalige terrein bowling), Gaswal en Heelweg.
Nieuwe inzichten
In afwijking van het Koersdocument maar op goede inhoudelijke gronden
bestempelt het Masterplan Schil de Varkensweide als (groen)
parkeergebied en kiest voor het verstedelijken van de noordoever van
de Oude IJssel en het overwegend groen laten van de zuidzijde. Dit
biedt kansen voor een hoogwaardige verstedelijking aan de Oude IJssel
in Hamburgerbroek, sluit het beste aan bij de symbiose stad-landschap
uit de Toekomstperspectief, houdt een goede en makkelijk
toegankelijke sportvoorziening voor alle burgers midden in de stad in
stand met een aantal gewenste ruimtelijke en functionele verbeteringen
(waaronder het drijvend wonen), sluit aan bij de ecologische waarde
van de zuidoever en past naar verwachting binnen de nieuwe inzichten
over de windcontour voor de molen.
Financiële aspecten
Uitgangspunt voor de gehele organisatie van de Doetinchemse Schil is
dat deze zichzelf minimaal terug verdient. De aanpak betekent op dit
moment wel een aanmerkelijke intensivering van de inzet van ambtelijke
capaciteit en middelen. De kosten hiervan zijn aan te merken als
voorbereidingskosten voor de projecten in het plangebied. Voor diverse
deelprojecten binnen dit gebied zijn door de raad al eerder
voorbereidingskredieten en/of bestemmingskredieten gevoteerd.
Aanvullend wordt de gemeenteraad voorgesteld ruim 5 miljoen euro als
voorbereidingskrediet ter beschikking te stellen voor 2006 en 2007.
Dit is inclusief de externe onderzoek- en ontwerpkosten.
Vervolg
Op 6 juli 2006 wordt het Masterplan ter besluitvorming aan de
Gemeenteraad voorgelegd. Daartoe wordt het nu voorliggende voorontwerp
Masterplan uitgewerkt tot een definitieve versie. Daaraan voorafgaand
wordt in april/mei de inspraak mogelijk gemaakt en verwerkt. De
verdere planning is erop gericht na de zomer van 2006 te kunnen
starten met bouwplanontwikkeling. Rekening houdend met 1 à 1,5 jaar
bouwplanontwikkeling en 1 jaar bouwtijd kunnen de eerste bouwprojecten
die het gevolg zijn van deze nieuwe aanpak in de tweede helft van 2008
worden opgeleverd.
Gemeente Doetinchem