Gemeente Oss
9/11/2005 - Hoe en wat rondom een bestemmingsplan
Het college van b&w maakte de afgelopen maanden, in het kader van
dorps- en wijkgericht werken, een rondgang langs alle wijken en dorpen
in de gemeente Oss. Tijdens deze bezoeken worden er veel vragen
gesteld aan het college. Er is één vraag die steeds weer terug komt:
`Waarom duurt het zo lang voordat een bestemmingsplan opgesteld of
gewijzigd is?' In dit artikel proberen we inzicht te geven in deze
procedure en het vele werk wat op dit moment `achter de schermen'
wordt verzet.
Het bestemmingsplan geeft aan welke bestemmingen [bijv.
woondoeleinden, bedrijven, kantoren, groenvoorziening, wegen] voor
bepaalde gebieden gelden. Een bestemmingsplan moet voldoen aan `een
goede ruimtelijke ordening' dat betekent dat alle functies goed moeten
worden afgewogen ten opzichte van elkaar zodat o.a. geen overlast
ontstaat van bijvoorbeeld wonen en werken. Een bestemmingsplan bestaat
uit 3 onderdelen: een toelichting, een plankaart en de voorschriften.
De toelichting geeft de bedoeling van het plan weer. Op de plankaart,
waarop ook de begrenzing van het plangebied is weergegeven, worden
deze bestemmingen aangegeven. Verder bevat het bestemmingsplan regels
voor bebouwing die er mag worden opgericht ,
voor het gebruik van de grond en gebouwen dat is toegestaan
en in sommige gevallen voor werkzaamheden die
er mogen worden verricht ; dit laatste komt vaak
voor in het landelijke gebied.
Het is ook een bijzonder ruimtelijk plan. Het is namelijk het enige
ruimtelijke plan dat juridisch bindend is. Het is bindend voor
iedereen, dus voor burgers, bedrijven, instellingen en overheden. De
juridische kracht van het bestemmingsplan wordt bepaald door de
voorschriften en de plankaart.
Maken van een bestemmingsplan
Omdat de bepalingen van een bestemmingsplan grote gevolgen kunnen
hebben, is er een zware procedure gekoppeld aan het maken/herzien van
bestemmingsplannen. De procedure is geregeld in de Wet op de
Ruimtelijke Ordening. Een gemeente kan een bestemmingsplan herzien
omdat het huidige plan verouderd is, of omdat de gemeente een nieuwe
ontwikkeling mogelijk wil maken die in het geldende plan niet mogelijk
is, bijvoorbeeld een nieuwe woonwijk of bedrijventerrein. Het mogelijk
maken van een bepaalde ontwikkeling kan gebeuren omdat de gemeente dat
zelf wil, maar ook omdat iemand daar om heeft gevraagd, en de gemeente
het een goed plan vindt.
De procedure
* Bij de voorbereiding van het bestemmingsplan zijn er veel
inventarisaties en onderzoeken nodig om te bekijken hoe het
gesteld is met bijvoorbeeld milieueisen zoals bodem, water,
geluid, lucht, met de verkeersafwikkeling, het
voorzieningenniveau, de flora en fauna, archeologie en dergelijke.
* Daarna peilt de gemeente de mening van de bevolking en andere
belanghebbenden. Dit is de inspraak.
* De gemeente stelt een ontwerpbestemmingsplan op. Dit ligt zes
weken ter inzage. Iedereen kan naar keuze schriftelijk of
mondeling zienswijzen kenbaar maken bij de gemeenteraad.
* Binnen acht weken, of als er zienswijzen zijn kenbaar gemaakt
binnen vier maanden, stelt de gemeenteraad het plan vast. Binnen
vier weken ligt het vastgestelde plan ter inzage. Er is dan zes
weken de tijd om naar keuze schriftelijk of mondeling bedenkingen
bij Gedeputeerde Staten in te brengen. Er wordt gelegenheid
geboden om bedenkingen mondeling toe te lichten.
* Binnen 13 weken of - als bedenkingen zijn ingebracht - binnen zes
maanden, volgt het besluit van GS inzake de goedkeuring. Het
besluit van GS ligt gedurende 6 weken met het bestemmingsplan ter
inzage bij de gemeente. Belanghebbenden kunnen beroep instellen
bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. De Raad
van State heeft 12 maanden de tijd voor de beslissing op het
beroep.
De totale proceduretijd van de eerste voorbereiding totdat het plan
onherroepelijk is duurt dus ongeveer tweeenhalf tot vijf jaar. Maar
deze procedure is noodzakelijk om u als burger te beschermen en de
mogelijkheid te geven om eventueel bezwaar te maken.
Zelfstandige project procedure
Als een bepaald plan of project niet past in het geldende
bestemmingsplan, dan kan vrijstelling gegeven worden van de bepalingen
van het geldende bestemmingsplan met artikel 19 lid 1. Het kunnen
kleine plannetjes zijn, maar het kunnen ook erg grote projecten zijn.
Daarom is de procedure een lange met veel waarborg voor
belanghebbenden. Deze procedure komt dan ook sterk overeen met de
procedure voor het herzien van het bestemmingsplan, alleen is hij iets
korter: van de eerste voorbereiding totdat de vrijstelling is verleend
duurt de procedure ongeveer één tot anderhalf jaar. Dit gaat dus
veelal sneller dan een bestemmingsplan en tot enkele
jaren geleden werd er dan ook heel veel toepassing gegeven aan deze
procedure, in de gemeente Oss en ook in de voormalige gemeente
Ravenstein. Het nadeel van de ZPP is dat er heel veel losse projecten
tot stand komen en dat er nauwelijks zicht is op de samenhang tussen
al die projecten en de stadsstructuur of de samenhang in de wijk.
Bovendien: een ZPP procedure geeft de mogelijkheid om een bouwplan
sneller te realiseren, maar vervolgens zijn er geen nieuwe
bestemmingsplanregels vastgesteld. Wil je dan later iets veranderen of
bijbouwen, dan moet opnieuw de hele procedure worden doorlopen,
terwijl een bestemmingsplan voorziet in een aan- en bijgebouwen
regeling en het gebruik goed is omschreven.
In 2003 werd ingezien dat het beter zou zijn om terughoudend om te
gaan met ZPP's en in te zetten op het actualiseren van alle
gemeentelijke bestemmingsplannen ouder dan 10 jaar. De gemeenteraad
besloot tot een terughoudend beleid. Dat betekent dat de gemeente
alleen meewerkt aan een ZPP als er een zwaarwegend maatschappelijk
belang mee is gediend of als er sprake is van reeds vastgelegde
toezeggingen uit het verleden. Individuele aanvragen, buiten het
algemeen belang om, zullen dus de eerst komende tijd niet behandeld
kunnen worden, zodat de actualisatie van de bestemmingsplannen nog
sneller kan verlopen.
Actualisatie
De kaart van de gemeente met het overzicht van alle geldende plannen
is op dit moment een lappendeken van kleine stukjes nieuwe, oude en
heel oude plannen die in de loop der tijd zijn gemaakt; in totaal meer
dan 150! Dat moeten er uiteindelijk een stuk
of 20 worden. Daarom is de gemeente inmiddels begonnen met de
actualisering van de volgende bestemmingsplangebieden: Centrum Oss,
Schadewijk, Berghem- dorp, Stadje Ravenstein, Vossehol,
Bedrijventerreinen Moleneind, Landweer en Danenhoef en Oss
Zuid.
Deze kaart laat zien dat Berghem op dit moment bestaat uit vele kleine
bestemmingsplannen en ZPP's.
Na actualisatie blijven er slechts een paar bestemmingsplannen over Na
actualisatie blijven er slechts een paar bestemmingsplannen over
Voor nieuwe ontwikkelingsgebieden in de gemeente Oss zijn onder meer
de volgende plannen in procedure: Piekenhoef , Kantsingel, Horzak
Noord, 't Reut, Sluisbuurt Macharen en Megen-zuid. Achter de schermen
wordt dus hard gewerkt om al die bestaande, van piepkleine tot grote
bestemmingsplannen en ZZP's te ordenen en opnieuw te benoemen zodat er
uiteindelijk een stuk of 20 bestemmingsplannen liggen waarmee wij als
gemeente maar ook u als burger jaren vooruit kunnen. Voor algemene
informatie over bestemmingsplannen en dergelijke kunt u ook de website
van het ministerie van VROM raadplegen.