Gemeente Woudenberg
Milieujaarverslag 2004 en Milieujaarprogramma 2006
Woudenberg
1
1. Jaarprogramma 2006 Gemeente Woudenberg
In 2006 hoopt de sectie milieu weer volledig bezet te zijn met een juridisch
beleidsmedewerker milieu en een technische milieumedewerker. Door langdurige ziekte van
de juridisch beleidsmedewerker milieu vervult de technisch milieumedewerker (24 uur per
week) de taken / werkzaamheden van de juridische beleidsmedewerker vanwege het feit dat
deze werkzaamheden prioriteiten hebben, m.n. de wettelijke verplichte taken moeten
uitgevoerd worden.
In april 2005 is er versterking gekomen voor 36 uur door een gedetacheerde technische
milieumedewerker. Het ligt in de lijn der verwachting dat de in dienst van de gemeente zijnde
technisch milieumedewerker opschuift naar de functie juridisch beleidsmedewerker milieu en
dat de gedetacheerde technisch milieumedewerker in dienst komt van de gemeente.
Het jaarprogramma 2006 is gebaseerd op deze volledige bezetting.
In tegenstelling tot voorgaande jaren zal het programma milieu toegespitst worden op de
daadwerkelijke milieuwerkzaamheden. Werkzaamheden die bij andere beleidsvelden liggen
zijn niet in dit jaarprogramma opgenomen..2
2. Inleiding
De Wet Milieubeheer verplicht gemeenten tot het opstellen van een milieuprogramma. De
vaststelling dient door de raad te geschieden.
Het programma bevat tenminste:
a. een programma van de door het gemeentebestuur in de betrokken periode te verrichten
activiteiten ter uitvoering van de bij wettelijk voorschrift met het oog op de bescherming van
het milieu aan het gemeentebestuur opgedragen taken;
b. een overzicht van de financiële gevolgen van de onder a. bedoelde activiteiten.
Het ontwerp van het gemeentelijk programma, waarvan de voorbereiding bij het college van
burgemeester en wethouders berust, dient bij het ontwerp van de begroting aan de raad te
worden voorgelegd.
Verder is bepaald dat indien in de gemeente een gemeentelijk milieubeleidsplan geldt, de
gemeenteraad met dat plan rekening houdt bij de vaststelling van een gemeentelijk
milieuprogramma.
Het Milieubeleidsplan 2004-2007 (milieunota 2004) gemeente Woudenberg is in 2003 door
de raad vastgesteld. Het ontwerp-milieuprogramma 2006 is afgestemd op het vastgestelde
milieubeleidsplan.
3. Het programma 2006
In het milieujaarprogramma zijn de taken aangegeven welke in het betreffende jaar zullen
worden uitgevoerd. Het betreft de wettelijke taken en de taken welke in het kader van het
Milieubeleidsplan 2004-2007 moeten worden uitgevoerd ten aanzien van de thema's
vergunningverlening, energie, veiligheid, geluid&lucht, milieuzorg, afval,
milieucommunicatie en bodem.
De integrale thema's uit het milieubeleidsplan ruimtelijke ontwikkeling, duurzaam bouwen,
water, groen- en natuurbeleid zijn opgenomen in het meerjarenprogramma 2004-2007, omdat
deze thema's een langere periode beslaan waarbij meerdere afdelingen betrokken zijn.
Voor de benodigde uren voor de milieuactiviteiten in 2006 wordt u verwezen naar de bijlage.
Voor een overzicht van de financiële gevolgen van de milieuactiviteiten in 2006 wordt u
verwezen naar de begroting 2006.
3.1
Product: Milieubeheer
Programma: 07 Volksgezondheid en milieu Portefeuillehouder: E.P. Zandbergen
Productgroep: 0704 Milieu Budgethouder: Juridisch beleidsmedewerker milieu
Sector: Grondgebied Ontwikkeling
Omschrijving:.3
Het bevorderen van een milieuverantwoord gedrag door middel van diverse voorlichting- en
educatieve projecten en activiteiten, zowel lokaal als regionaal, met als doelgroep onder meer
scholen, burgers en bedrijven.
De voorbereiding en uitvoering van het milieubeleid in de ruimste zin van het woord door
middel van:
* het voorbereiden, onderbouwen en evalueren van beleidsvoorstellen en - voornemens
m.b.t. milieuonderwerpen;
* het programmeren van de uitvoering van de milieutaken, met inachtneming van het
verplichte, onvermijdelijke of bestuurlijk gekozen karakter van deze taken en het
frequent rapporteren over deze uitvoering;
* het adviseren over milieuaspecten op andere beleidsterreinen;
* het in regionaal verband gestalte geven aan het milieubeleid (zie RAAM-projecten).
Kwaliteitseisen:
De uitvoering dient plaats te vinden conform wettelijke voorschriften als vastgelegd in de
Wet milieubeheer, vastgesteld gemeentelijk beleid en volgens de in de organisatie geldende
rapportagevoorwaarden.
De uitvoering van de milieuvoorlichting blijft structureel plaatsvinden op het niveau dat
binnen de VOGM-periode voor deze taak bereikt dient te worden.
Prestaties 2006:
* Opstellen milieujaarverslag 2005 op grond van Artikel 21.1 van de Wet milieubeheer;
* Opstellen (bijstellen en evalueren) milieujaarprogramma 2007 op grond van Artikel
4.20 van de Wet milieubeheer;
* Uitvoeren natuur- en milieu-educatieve projecten voor scholen en bevolking; Actie
Zomerschoon; inventarisatie maken van een mogelijke samenwerking met Stichting
Nederland Schoon, waarbij ook het plan van aanpak zwerfvuil, beschreven door
Lokale Agenda 21, meegenomen wordt;
* In het schooljaar 2005/2006 is er een overeenkomst afgesloten tussen NMC Zeist en
de basisscholen in Woudenberg voor NME-ondersteuning. De Gemeente
Woudenberg fungeert als tussenpersoon en zal het komende jaar de evaluatie en
voortgang van de overeenkomst monitoren;
* Opstarten energiebesparingproject bij bedrijven. De ambitie van de gemeente is
tweeledig, nl het ondersteunen van het bedrijfsleven bij het behalen van extra
kostenreductie en het reduceren van CO2 emissies. Deze campagne energiebesparing
onder het bedrijfsleven zal met ondersteuning van de provincie in
samenwerkingsverband met verschillende gemeenten worden uitgevoerd. De
doorgang van dit project is afhankelijk van de subsidieregeling SAM (2005).
3.2
Product: Milieuvergunningverlening en handhaving
Programma: 07 Volksgezondheid en milieu Portefeuillehouder: E.P. Zandbergen
Productgroep: 0702 Milieu Budgethouder: Juridisch beleidsmedewerker milieu
Sector: Grondgebied Ontwikkeling
Omschrijving:
Het planmatig behandelen van vergunningaanvragen en kennisgevingen inzake de uitvoering.4
van de Wet milieubeheer inclusief het uitvoeren van (integrale) controles.
Het adviseren over handhavingzaken die voortvloeien uit (regionale) bedrijfscontroles.
Kwaliteitseisen:
Bedrijven die onder de Wet milieubeheer vallen, dienen tijdig te worden voorzien van een
milieuvergunning en ook tijdig te worden gecontroleerd op de naleving van de
milieuwetgeving. Voor de berekening van de te leveren productie wordt het
inrichtingenbestand van de Gemeente Woudenberg vermenigvuldigd met de landelijke
gehanteerde frequentiegetallen. Deze getallen zijn een maat voor het aantal keren dat een
bedrijf een vergunning moet aanvragen dan wel een melding moet indienen. Met betrekking
tot de handhavingfrequentie is het getal een maat voor het aantal controles dat per
milieucategorie wenselijk geacht wordt. Ook deze zijn gebaseerd op landelijke ervaringen.
Bij de vergunningverlenende en handhavende taken moet voldaan worden aan de verruimde
reikwijdte van de Wet milieubeheer en dient derhalve extra aandacht besteed te worden aan
energiebesparing, interne milieuzorg en afvalscheiding, vervoersbewegingen,
milieugevaarlijke stoffen en de lozing van afvalwater door bedrijven.
Prestaties 2006:
De Gemeente Woudenberg heeft de activiteiten met betrekking tot het verlenen van
vergunningen en het toezicht hierop in het kader van de Wet milieubeheer, uitbesteed aan het
samenwerkingsverband Gewest Eemland. Daarnaast voert het Gewest op beperkte schaal
taken uit voor de gemeente in het kader van het Bouwstoffenbesluit. Het Gewest opereert op
basis van verlengd lokaal bestuur. Dit wil zeggen dat de gemeente haar autonome
bevoegdheid behoudt, ook al worden bepaalde werkzaamheden uitgevoerd door het Gewest.
De gemeente heeft enkele taken gemandateerd op het gebied van vergunningverlening en
handhaving. De gemeente heeft in een overeenkomst met het Gewest het aantal te verlenen
vergunningen en het aantal te controleren bedrijven op jaarbasis contractueel vastgelegd.
Daarnaast heeft de gemeente recht op een vastgelegd aantal uren die op verzoek van de
gemeente door het Gewest besteed kunnen worden aan activiteiten die zijn gerelateerd aan
vergunningverlening en handhaving.
Tevens voert het Gewest de werkzaamheden uit in het kader van het BRZO bij de bedrijven
Primagaz en Van Appeldoorn.
* De sectie milieu verricht met name coördinatie-, technisch administratieve-,
adviserende- en beleidsmatige werkzaamheden uit t.b.v. de bedrijfsgerichte
milieutaak.
3.3
Product: Inzameling en afvoer afvalstoffen eigen inwoners
Programma: 07 Volksgezondheid en milieu Portefeuillehouder: E.P. Zandbergen
Productgroep: 0702 Afvalverwijdering en -verwerking Budgethouder: Juridisch beleidsmedewerker milieu
Sector: Grondgebied Ontwikkeling
Omschrijving:
Het gescheiden (doen) inzamelen, overslaan, afvoeren, verwerken en registreren van
huishoudelijk afval, grof huishoudelijk afval en gemeentelijk afval..5
Kwaliteitseisen:
*
Het alternerend inzamelen van huisvuil en GFT-afval bij alle particuliere
huishoudens;
*
Het beschikbaar stellen en onderhouden van (tot nu toe) 15 ondergrondse
verzamelcontainers;
*
Het op kleur gescheiden inzamelen van glas middels 6 ondergrondse glasbakken en 5
bovengrondse glasbakken op verschillende locaties;
* Het op afroep laten inzamelen van grof huisafval en kringloopgoederen door
Kringloopcentrum Leusden;
* Het gescheiden inzamelen en (doen) afvoeren van particulier(e) grof vuil, grof
tuinafval, klein chemisch afval, papier, glas, autobanden, glas, kringloopspullen en
kleine hoeveelheden puin, hout en asbest op de gemeentelijke milieustraat op
vrijdagmiddag van 13:00 tot 16:00 en op zaterdagmorgen van 9:00 tot 12:00;
* Het beheren, registreren en verstrekken van restafval-minicontainers, GFT-minicontainers
en compostvaten;
* Het registreren en (doen) afvoeren van alle op de milieustraat aangeboden
afvalstromen, conform de wettelijke voorschriften uit de Provinciale
Milieuverordening;
*
Het registreren en (doen) afvoeren van het in de gemeente ingezamelde huishoudelijk
afval en GFT-afval conform wettelijke voorschriften uit de Provinciale
Milieuverordening;
*
Het verstrekken van informatie en behandelen van klachten over de afval-inzameling;
* Het afzonderlijk inzamelen van wit- en bruingoed.
Prestaties:
Het in de gemeente inzamelen en doen verwerken van:
* circa 1700 ton huisvuil in minicontainers en ondergrondse verzamelcontainers bij alle
particuliere huishoudens (circa 4.160) en 41 bedrijven;
* circa 1700 ton GFT-afval;
* circa 750 ton oud papier door scholen en verenigingen (ondersteuning inzameling);
* circa 500 ton glas.
Het via de milieustraat inzamelen en doen verwerken van :
* circa 23 ton klein chemisch afval;
* circa 660 ton grof huisvuil;
* circa 435 ton tuingroen (waarvan 51 ton plantsoenafval);
* circa 275 ton schoon hout;
* circa 250 ton schoon puin;
* circa 23 ton autobanden;
* circa 8 ton asbest;
* circa 2000 stuks wit- en bruingoed
* circa 63 ton oud ijzer.
Het herschrijven van de Afvalstoffenverordening heeft zijn start gevonden in 2005. Naar
verwachting verschijnt eind 2005 een geactualiseerde versie van de model-afvalstoffenverordening.
In 2006 zal de afvalstoffenverordening aangepast worden aan de actualisatie..6
In 2004 is het nieuwe afvalbeleid beschreven en de uitvoering ervan heeft plaatsgevonden in
2005. In 2006 vindt vooral monitoring plaats van het ingevoerde afvalbeleid.
3.4
Product: RAAM-projecten
Omschrijving:
Leefbaarheid en duurzaamheid zijn sleutelbegrippen in het provinciale milieubeleid. Bij
leefbaarheid en duurzaamheid staan de veiligheid, de gezondheid van mensen en de
biodiversiteit centraal. Om te werken aan meer duurzaamheid en een betere leefbaarheid
moeten milieuknelpunten aangepakt worden. Veel van deze milieuknelpunten vragen om
samenwerking en een regionale aanpak, zowel vanuit de schaalgrootte van de knelpunten als
om de efficiëntie van de aanpak zelf. Dit is de aanleiding voor het opstellen van de Regionale
Activiteiten Agenda Milieu (RAAM).
RAAM is een geheel van samenwerkingsprojecten tussen provincie en gemeenten binnen een
bepaalde regio, met als doel het op effectieve en efficiënte wijze bereiken van
milieudoelstellingen.
De RAAM voor de regio Eemland past binnen de doelstellingen van het nieuwe provinciale
milieubeleidsplan (2004-2008) en sluit aan bij ( de prioriteiten van) het gemeentelijk
milieubeleid. De RAAM heeft een sterke regionale insteek, d.w.z. meerwaarde voor de
samenwerkende gemeenten. De RAAM is een flexibel instrument. Projecten worden
(/kunnen worden) jaarlijks toegevoegd, aangepast en/of uitgewerkt. Het is ook mogelijk dat
de samenwerking tussen de partijen geïntensiveerd wordt waarbij de aandacht verschuift van
'wat mogelijk is' naar 'wat wenselijk is'.
In 2006 e.v. draagt de Gemeente Woudenberg bij aan de volgende RAAM-projecten:
* Aanschaf Bodeminformatiesysteem (BIS)
De provincie heeft de wens uitgesproken dat alle Utrechtse gemeenten uiterlijk 2004
een BIS aanschaffen waarin alle bodemonderzoeksgegevens digitaal worden
opgeslagen bij voorkeur op een digitale ondergrond. Dit BIS dient daarnaast
zogenaamd 'LDBU-proof' te zijn, dat wil zeggen dat alle gegevens over het
Landsdekkend Beeld in het systeem zitten en kunnen worden uitgewisseld met het
BIS Globis van de provincie.
De Gemeente Woudenberg heeft haar bodemgegevens tot nu toe opgeslagen in een
Excel-bestand van eigen ontwerp en houdt daarnaast een bodemarchief bij. De
gemeente wil meegaan in het digitale tijdperk door de aanschaf van een BIS, zodat er
een actueel en opvraagbaar beeld van de kwaliteit van de bodem gerealiseerd wordt
en tevens om effectief en inzichtelijk de bodemgegevens te kunnen verstrekken.
De gemeenten Leusden en Eemnes haken aan bij dit RAAM-project.
* Milieuaspecten in ruimtelijke ordening; toetsen Leidraad Water & milieu in
ruimtelijke plannen.
In dit RAAM-project worden de milieumedewerkers o.a. getraind om milieu- en
watervraagstukken te vertalen naar ruimtelijke maatregelen en integraal te adviseren
over milieu- en wateraspecten in ruimtelijke plannen.
Deelnemende Eemland gemeenten zijn Amersfoort, Eemnes, Soest, Bunschoten,
Leusden en Woudenberg..7
* Gezondheid
De provincie Utrecht heeft voor regionale bronnen in beeld gebracht wat de
gezondheidseffecten zijn van de belasting van mensen in de woonomgeving. Dit is
gebeurd met behulp van de GSE- en DALYs-methode. Er is aandacht besteed aan:
luchtverontreiniging (PM10 en NO2), geluid, externe veiligheid en stank.
Doel van het project is inzicht verkrijgen in de locaties in de gemeenten waar sprake
is van (mogelijke) gezondheidseffecten als gevolg van een of meerdere vormen van
milieubelasting. Tevens is het de bedoeling dat hieruit een kaartbeeld verkregen
wordt. Daarnaast willen we per locatie weten om hoeveel mensen het ongeveer gaat,
die blootgesteld worden aan verschillende belastingen. Indien mogelijk willen we
ook kwantitatief een beeld hebben van de omvang van het gezondheidsverlies op de
verschillende locaties.
Deelnemende Eemland gemeenten zijn Amersfoort, Eemnes, Soest, Bunschoten,
Leusden en Woudenberg.
* Lucht
Luchtkwaliteit is een actueel milieuthema. De media besteedt veel aandacht aan dit
onderwerp. In menig "journalistieke" bijdrage wordt melding gemaakt van
duizenden vroegtijdige sterfte en grote aantallen mensen (vooral kinderen) met
chronische luchtweginfecties (vooral astma) die worden toegeschreven aan de
slechte luchtkwaliteit. Een andere "bron" die geregeld voor nieuwsfeiten zorgt, is de
Raad van State. De Raad van State vernietigt met enige regelmaat vergunningen,
bestemmingsplannen en andere overheidsbesluiten met als argument dat de
luchtkwaliteit onvoldoende is om de plannen doorgang te kunnen laten vinden. De
Raad van State toetst dergelijke plannen aan het Besluit luchtkwaliteit waarin
normen zijn opgenomen waaraan de kwaliteit van de buitenlucht moet voldoen. De
behoefte aan heldere informatie over het thema luchtkwaliteit neemt daardoor toe.
Om in deze behoefte te voorzien wordt in dit projectvoorstel voorgesteld om te
komen tot een handreiking luchtkwaliteit in de provincie Utrecht. De handreiking
kan een schriftelijk document worden of een internetsite waarin het thema
luchtkwaliteit in de provincie Utrecht wordt beschreven.
Deelnemende Eemland gemeenten zijn Amersfoort, Eemnes, Bunschoten, Leusden
en Woudenberg.
* Haalbaarheidsstudie biomassa
Gemeenten en provincie hebben zich geconformeerd aan het Kyoto-verdrag, hetgeen
een CO2 emissiereductie nastreeft.Gemeenten hebben dit geconcretiseerd in
klimaatbeleid, energiedoelstellingen of door middel van een BANS-aanvraag te doen
i.h.k.v. het klimaatconvenant. Energie uit biomassa is een mogelijkheid om te
voldoen aan de doelstelling de CO2 emissie te reduceren.
Sinds 23 mei 2003 verbiedt de Wet milieubeheer inrichtingen om zich door
verbranding van afvalstoffen te ontdoen. Voor het stoken van snoeihout is in de Wm
wel een ontheffingsmogelijkheid van dat verbod gecreëerd. Het bevoegd gezag moet
hiervoor een beschikking nemen in het kader van van de Wm. Daarnaast blijft ook
nog steeds een ontheffing op grond van de APV nodig. Wijzigingen in de wetgeving
voor het verlenen van ontheffingen van stookverbod zijn de aanleiding voor een
haalbaarheidsstudie naar het inzamelen en verwerken van snoei- en dunningshout uit
het landelijke gebied ten behoeve van duurzame energieopwekking. Met
haalbaarheid wordt niet alleen de financiële haalbaarheid bedoeld, maar ook de
beschikking van biomassa en de bereidheid van partijen om samen te werken..8
Deelnemende Eemland gemeenten zijn Soest, Bunschoten, Leusden en Woudenberg.
4. Samenvatting
In onderliggend document vindt u het milieujaarprogramma voor 2006, waarin de
milieuactiviteiten beschreven zijn die tot uitvoering zullen komen in 2006.
In de bijlage vindt u een schematisch overzicht van de milieuactiviteiten gegroepeerd per
milieuthema voor 2006. Tevens wordt er per activiteit de benodigde uren aangegeven.
Voor een overzicht van de financiële gevolgen van de milieuactiviteiten in 2006 wordt u
verwezen naar de begroting 2006.
1
MILIEUJAARVERSLAG 2004 GEMEENTE WOUDENBERG
1. Inleiding
In de huidige milieunota van de Gemeente Woudenberg zijn de hoofdlijnen weergegeven
van het te voeren gemeentelijk milieubeleid voor de periode 2004 tot en met 2007.
De gemeente heeft de milieunota 2004 juridisch gelijk gesteld met een milieubeleidsplan
en daarmee als een plan in de zin van de Wet milieubeheer.
Naast de gemeentelijke milieunota zijn het gemeentelijke milieuverslag en het
gemeentelijke milieuprogramma relevant en nauw met elkaar verbonden. In de milieunota
2004 staat in hoofdlijnen welke milieutaken de gemeente de komende jaren zal gaan
uitvoeren. Het gemeentelijke milieuprogramma is in feite de uitwerking van de milieunota
voor een specifiek jaar. In het gemeentelijke milieuverslag staat vervolgens in hoeverre de
geprogrammeerde activiteiten het afgelopen jaar daadwerkelijk zijn uitgevoerd.
Artikel 4.20 van de Wet milieubeheer verplicht iedere gemeente om jaarlijks een
milieuprogramma vast te stellen en op grond van artikel 4.21 van de Wet milieubeheer is
de gemeente tevens verplicht jaarlijks verslag te doen over het gevoerde milieubeleid met
betrekking tot de uitvoering van de wettelijke taken. In onderliggend Milieujaarverslag
2004 wordt het uitgevoerde milieubeleid in 2004 geëvalueerd, waarbij naast wettelijke
taken, tevens de activiteiten voortkomend uit het milieujaarprogramma 2004 worden
behandeld. Het doel van het jaarverslag is om te bezien in welke mate het
milieuprogramma is uitgevoerd, zodat inzicht kan worden gegeven in het gevoerde
milieubeleid en waar nodig het beleid kan worden bijgesteld. Door het opstellen van
beleid, het uitvoeren hiervan en het evalueren van de uitgevoerde activiteiten kan, indien
nodig, tijdig het beleid bijgesteld worden. Toepassing van onderstaand beleidscyclus
model maakt het mogelijk het milieubeleid continue te verbeteren c.q. aan te passen.
Implementatie en
uitvoering
Controle en corrigerende
maatregelen (monitoring)
Milieujaarverslag
Beleidscyclus
Milieunota.2
Om het inzicht in de uitvoering van het milieujaarprogramma 2004 te vergroten, is bij de
indeling van het milieujaarverslag 2004 zoveel mogelijk aangesloten bij de indeling van
het milieuprogramma 2004.
2. Externe Veiligheid
Acties sectie Milieu
Actie Verplicht Periode Gewenst resultaat
Uitvoering geven aan het Besluit
milieukwaliteitseisen externe veiligheid
inrichtingen.
Ja 2004 Situatie in overeenstemming brengen
met wettelijke eisen.
Uitvoering geven aan het Besluit risico's
zware ongevallen.
Ja 2004 e.v. Bedrijven voldoen aan wettelijke eisen.
Bij externe veiligheid gaat het met name om het voorkomen of het reduceren van de kans
op en het effect van een ernstig ongeval vanwege activiteiten met gevaarlijke stoffen.
De gemeente speelt op het gebied van externe veiligheid een belangrijke rol door de taken
die zij heeft in het kader van vergunningverlening, toezicht en handhaving, de inrichting
van de rampenbestrijdingsorganisatie en de ruimtelijke ordening. Hierdoor is een integrale
aanpak noodzakelijk.
* Besluit externe veiligheid inrichtingen
Het Besluit externe veiligheid inrichtingen is 27 oktober 2004 in werking getreden.
In het BEVI zijn de risiconormen voor externe veiligheid met betrekking tot bedrijven met
gevaarlijke stoffen wettelijk vastgelegd. Hierbij kan gedacht worden aan LPG tankstations,
Primagaz en Van Appeldoorn. Het Besluit heeft als doel zowel individuele als groepen
burgers een minimum beschermingsniveau te garanderen tegen een ongeval met gevaarlijke
stoffen. Om dit doel te bereiken verplicht het Besluit de bevoegd gezagen Wet milieubeheer
(Wm) en Wet op de Ruimtelijke Ordening - in deze de gemeenten en provincies - afstand te
houden tussen gevoelige objecten en risicovolle bedrijven. Tevens beperkt het Besluit het
totale aantal aanwezige personen in de directe omgeving van een risicovol bedrijf.
Hiertoe hanteert het BEVI de begrippen plaatsgebonden risico en groepsrisico. Deze normen
hebben de status van grenswaarde voor kwetsbare objecten en de status van richtwaarde voor
beperkt kwetsbare objecten.
Daarnaast wordt de motiveringsplicht voor het bevoegd gezag ten aanzien van de acceptatie
van het groepsrisico vanwege inrichtingen wettelijk geregeld.
Plaatsgebonden risico
Het BEVI stelt een norm voor het plaatsgebonden risico die bedrijven voor hun omgeving
mogen veroorzaken. Er mogen geen kwetsbare objecten worden gebouwd binnen de afstand
waar de kans om te overlijden door een ongeval met gevaarlijke stoffen groter is dan 1 op de
miljoen (10-6) per jaar. Wanneer een bedrijf een risico vormt voor de directe omgeving
dienen er maatregelen genomen te worden waarmee aan deze "10-6 norm" wordt voldaan.
Gemeenten zijn verplicht binnen 3 jaar de situaties te saneren waar het plaatsgebonden risico.3
groter is dan 1 op de honderdduizend (10-5) per jaar voor kwetsbare objecten die in de
omgeving liggen van een risicovolle inrichting. Situaties die niet voldoen aan de 10-6 norm
dienen voor 2010 gesaneerd te zijn.
Groepsrisico
Het BEVI voorziet in een oriënterende waarde voor het zogenaamde groeprisico en een
verantwoordingsplicht. Met het groeprisico dient het bevoegd gezag een afweging te maken in
het toestaan van activiteiten die ongelukken kunnen veroorzaken met gevolgen voor grote
groepen mensen. Een voorbeeld is een bestemmingsplan dat veel woningen toestaat in de
buurt van een risicoveroorzakend bedrijf. Het bevoegd gezag mag, als er grote belangen in het
geding zijn, afwijken van de oriënterende waarde voor het groepsrisico maar moet dat wel
goed motiveren. De brandweer heeft hierbij een adviesbevoegdheid.
Teneinde na te gaan in hoeverre er aan de grens- en oriënterende waarden uit het BEVI
voldaan kan worden zijn voor een categorie bedrijven (de categoriale inrichtingen) in de
Regeling externe veiligheid inrichtingen afstandstabellen opgenomen.
De handleiding plus ministeriële regeling met de grens- en richtwaarden met betrekking tot
het plaatsgebonden risico is inmiddels verschenen. De handreiking over het groepsrisico is
echter nog niet verschenen (wel in conceptvorm). Het ministerie werkt momenteel aan een
aanpak voor de communicatie en voorlichting over het nieuwe Besluit. Er zullen
handreikingen in staan over de rol van saneringsplannen, de verantwoordingsplicht van het
groepsrisico en over de inhoud van het besluit. Tevens is de provincie Utrecht het project
externe veiligheid gestart, waaruit provinciale handreikingen voort zullen komen.
Het ministerie van VROM heeft Tebodin Consultants & Engineers opdracht gegeven te
inventariseren welke inrichtingen installaties hebben die vallen onder CPR 15-2/CPR 15-3 en
waar zich ammoniakinstallaties bevinden. Dit in verband met het Besluit Externe Veiligheid.
Het Gewest heeft een 7-tal gemeentelijke inrichtingen doorgegeven en een 4-tal provinciale
inrichtingen die binnen het Gewest zijn gelegen. Recentelijk zijn de gegevens door Tebodin
verwerkt en is aan de bevoegde gezagen gevraagd om aanvullende gegevens. Op verzoek van
sommige gemeenten heeft het Gewest deze gegevens inmiddels aangeleverd
(Amersfoort/Baarn/ Bunschoten/Woudenberg (Transportbedrijf Van Appeldoorn)).
Het Gewest is in 2004 bezig geweest met de herziening van de LPG-inventarisatie uit 2003
a.h.v. de verschenen afstandstabellen uit eerdergenoemde regeling. Het Gewest heeft het
voornemen om de gemeenten in de komende periode in de werkgroep milieu nog nader te
informeren over de meest recente ontwikkelingen op het gebied van de externe veiligheid
(EV).
De start van werkzaamheden op het gebied van externe veiligheid door het Gewest voor de
gemeente Woudenberg heeft plaatsgevonden in 2004 en zullen de komende jaren doorlopen.
Deze werkzaamheden zullen gecombineerd plaatsvinden met de werkzaamheden die verricht
moeten worden in het kader van Besluit risico's zware ongevallen (BRZO)..4
* Besluit risico's zware ongevallen
BRZO 2004
Het Besluit Risico Zware Ongevallen, afgekort tot BRZO, is medio 1999 in vernieuwde vorm
van kracht geworden. Dit besluit heeft zijn grondslag in 4 verschillende wetten, namelijk: de
Wet milieubeheer, de Arbeidsomstandighedenwet, de Wet rampen en zware ongevallen en de
Brandweerwet 1985.
Voor de gemeente Woudenberg betekent dit dat er twee bedrijven zijn waarop het BRZO van
toepassing is, het opslagdepot van Primagaz aan de Parallelweg 7 en Transportbedrijf van
Van Appeldoorn aan de Parallelweg 6.
Primagaz is een zogenaamd PBZO bedrijf en moet in het kort het volgende doen om aan het
BRZO te voldoen.
- er dient een Preventiebeleid Zware Ongevallen (PBZO) opgesteld te worden;
- er dient een veiligheidsbeheerssysteem (VBS) ontwikkeld en geïmplementeerd te worden;
- er dient een kennisgeving aan de overheid gedaan te worden;
- er moet informatie met de overheid uitgewisseld worden over het domino-effect.
Tevens dient in dit kader met betrekking tot het veiligheidsbeheerssysteem ook een noodplan
opgesteld te worden.
Van Appeldoorn is een zogenaamd VR bedrijf en dient naast de bovengenoemde actiepunten
tevens een veiligheidsrapportage (VR) op te stellen waarin de gegevens vervat zijn van de
voormalige externe veiligheidsrapporten, arbeidsveiligheidsrapporten en de rapporten inzake
de bedrijfsbrandweer.
Het BRZO stelt dat het bevoegd gezag inzake de milieuwetgeving een coördinerende rol
heeft.
Dit betekent onder andere dat zij er zorg voor draagt dat binnengekomen stukken in het kader
van het BRZO over de deelnemende leden van het inspectieteam verdeeld wordt. Daarnaast
stelt zij de rapportage van de bevindingen van de BRZO inspecties samen en verzendt deze
naar het bedrijf en plant bijeenkomsten van het inspectieteam en BRZO inspecties bij de
bedrijven.
De partijen die bij het overleg tussen het BRZO bedrijf en de overheid aanwezig zijn, zijn:
- Het bevoegd gezag in het kader van de Wet milieubeheer
- De Arbeidsinspectie;
- Gemeentelijke/regionale brandweer
- Externe adviseur die specifieke deskundigheid of ervaring heeft met risicomodellen en -berekeningen.
De gemeente Woudenberg heeft besloten de werkzaamheden die het BRZO met zich
meebrengt uit te besteden aan het Gewest Eemland.
In 2004 zijn er inspecties uitgevoerd bij zowel van Appeldoorn als Primagaz. De inspectie bij
van Appeldoorn had betrekking op het PBZO document en het VBS systeem en was een vervolg
op eerdere inspecties in 2003 en 2002. Deze inspectie is uitgevoerd op 22 en 24 juni met een
uitloop op 18 augustus. Samengevat luidde de conclusie dat er een duidelijke verbetering in het
VBS en het PBZO document geconstateerd is ten opzichte van eerdere inspecties. Het bedrijf is
inmiddels van de resultaten van deze inspectie op de hoogte gebracht..5
Op 7 september 2004 is een PBZO/VBS inspectie uitgevoerd bij Primagaz. De bevindingen
van deze inspectie zijn in 2005 aan het bedrijf gezonden. De afdeling milieu van het Gewest
Eemland verwacht de rapportages van de inspectieleden in 2005 te ontvangen. Afgezien van
een aantal op- en aanmerkingen is de verwachting dat de uitkomst van deze inspectie geen
consequenties heeft voor het bedrijf.
Op 13 december 2004 zal het inspectieteam een VR inspectie uitvoeren bij van Appeldoorn.
Hierbij zal een beoordeling op juistheid van het veiligheidsrapport van van Appeldoorn
worden uitgevoerd. Het veiligheidsrapport is in gewijzigde vorm in april 2004 ingediend. Een
globale beoordeling op volledigheid en het bijgevoegde kwantitatieve risico analyse (QRA)
heeft reeds plaatsgevonden. Wat betreft het VR en het QRA is de verwachting dat hier door
het bedrijf nog de nodige aandacht aan besteed zal moeten worden.
De VROM inspectie heeft in maart 2004 een onderzoek uitgevoerd naar de uitvoering van de
taken die het bevoegd gezag ex WM heeft in het kader van het BRZO bij PBZO bedrijven.
Uit recentelijk onderzoeken van het BRZO door de inspectie (o.a. in Amersfoort en
Woudenberg) valt op dat de beoordeling nogal formeel is (brief te laat; verslag te laat) en
weinig oog heeft voor de concrete uitkomsten en gemaakte afspraken vanuit de nogal
complexe samenwerking bij de veiligheidsinspecties tussen regionale brandweer,
arbeidsinspectie en bevoegd gezag. Overigens is de inspectie tevreden over de wijze waarop
het Gewest zijn veiligheidsinspecties uitvoeren. Inmiddels heeft het gewest op verzoek van
beide gemeenten schriftelijk gereageerd op de kritiekpunten van de inspectie-rapportages.
Gezien de ligging van Primagaz en van Appeldoorn is het niet denkbeeldig dat een calamiteit
bij Primagaz effect heeft op van Appeldoorn. Volgens het BRZO dienen met in acht neming
van het instrument domino-effecten beide bedrijven aangewezen te worden als 'domino
bedrijf'. Hiertoe is begin 2004 een besluit opgesteld.
3. Groen- en natuurbeleid
De uitvoering van de activiteiten om de doelstellingen (beschreven in de milieunota 2004) te
bereiken is vastgelegd in het Groenbeleidsplan. Uitvoering van de activiteiten ligt bij het
Taakveld Beheer en Buitendienst. Groen- en natuurbeleid zijn geen wettelijke milieutaken en
verslaglegging zal geen onderdeel zijn van dit milieujaarverslag.
4. Afval
Acties sectie Milieu
Actie Verplicht Periode Gewenst resultaat
Opstellen startdocument in
samenwerking met de AVU:
- scheidingsmogelijkheden afval
- inzameling bij winkeliers en agrariërs
- evaluatie Milieustraat.
Nee 2004
Verbeterde scheiding van afval.
Opstellen voorwaarden nieuwe aanbesteding
inzameling huishoudelijk afval.
Nee 2004 Doelmatige en doeltreffende inzameling van
huishoudelijk afval tegen aanvaardbare
kosten..6
De Gemeente Woudenberg kent een systeem van gescheiden inzameling van huishoudelijk
afval. De fracties groente-, fruit en tuinafval (GFT) en restafval wordt periodiek huis aan huis
opgehaald. Het papier en karton wordt in de gemeente opgehaald door scholen en
verenigingen. Voor de fractie glas en textiel zijn in de gemeente containers geplaatst die
periodiek worden geleegd. Textiel wordt tevens ingezameld t.b.v. charitatieve doelen.
In de milieunota 2004 heeft de Gemeente Woudenberg aangegeven om de landelijke
doelstellingen t.a.v. het scheiden van afval te bereiken.
De Gemeente Woudenberg valt onder de stedelijkheidsklasse 4, hetgeen betekent dat 60% van
het huishoudelijk afval aan de bron gescheiden moet worden. Uit de cijfers van 2004 blijkt dat
de gemeente in de meeste gevallen aan deze doelstelling voldoet. (m.u.v. grof huisvuil). In
onderstaand tabel worden de resultaten van de Gemeente Woudenberg over het jaar 2004
weergegeven met daarachter tussen haakjes de landelijke doelstelling.
Richtlijnen voor bronscheiding per component (in kg per inwoner)
Gft-afval Papier Glas Textiel Klein chemisch
afval
153 (125) 67 (90) 46 (23) 2 (5) 2 (2)
De resultaten van het gescheiden inzamelen zijn als volgt te beoordelen:
* GFT-afval
De gescheiden ingezamelde hoeveelheid GFT-afval voldoet ruimschoots aan de
nieuwe landelijke richtlijnen van het AOO (Afval Overleg Orgaan). Uit de
sorteeranalyses 2004 is gebleken dat de niet gescheiden hoeveelheid GFT-afval in het
restafval laag is. Dat betekent dat er weinig ruimte is voor verbetering. Door middel
van voorlichting en goede service wil de Gemeente Woudenberg het huidige
inzamelniveau handhaven.
* Papier en karton
De ingezamelde hoeveelheid in 2004 en 2003 is lager dan in voorgaande jaren. Dat
hangt samen met de overgang naar de AVU oud papier regeling: papier en karton van
bedrijven wordt bij deze regeling om financiële redenen geweerd. Het resultaat van het
gescheiden inzamelen van papier en karton (67 kg per inwoner) ligt nu onder de
nieuwe richtlijn voor 2006 (90 kg per inwoner). Uit de sorteeranalyse 2004 blijkt
echter dat de hoeveelheid papier in het restafval zo laag is, dat het niet mogelijk is om
de doelstelling te halen. Het lijkt erop dat in Woudenberg minder papier vrijkomt dan
landelijk gebruikelijk.
* Glas
De ingezamelde hoeveelheid glas is met circa 46 kg per inwoner duidelijk meer dan de
landelijke richtlijn van 23 kg. Dit grote aanbod hangt samen met de weidewinkel
Hoogvliet. Daar wordt het grootste gedeelte van het glas ingezameld. De bezoekers
zijn voor een groot deel (80%) afkomstig uit andere gemeenten. Volgens de
sorteeranalyse is maar weinig glas in het restafval aanwezig. Verbetering is niet nodig..7
De Gemeente Woudenberg heeft in 2004 de gouden glasbak gewonnen in
stedelijksheidsklasse 4. Daarmee heeft de gemeente een geldbedrag gewonnen
van ¤ 2.500,- .
* Textiel
De ingezamelde hoeveelheid textiel is minder dan de landelijke richtlijn. Het is in het
algemeen echter de vraag of al het hergebruikte textiel ook als zodanig wordt
geregistreerd. Uit de sorteeranalyses blijkt dat de hoeveelheid textiel in het restafval
hoog is. Het beeld is dus dat de resultaten van het gescheiden inzamelen niet
voldoende zijn. Door middel van voorlichting wil de Gemeente Woudenberg het
huidige inzamelniveau verbeteren.
* Klein chemisch afval
De inzamelresultaten in Woudenberg voldoet aan de landelijke doelstellingen. Bij de
sorteeranalyses is weinig kca in het restafval gevonden. De indruk is dat de huidige
inzamelmethode voldoet. Voorlichting blijft noodzakelijk om dit niveau te handhaven.
* Algeheel beeld
Het gescheiden inzamelen van fijn huishoudelijk afval voldoet al bijna aan de
richtlijnen voor 2006. Voor papier is de gescheiden ingezamelde hoeveelheid duidelijk
minder dan de doelstelling voor 2006. Het restafval bevat echter zo weinig papier dat
de doelstelling niet realiseerbaar is.
Ook het ingezamelde textiel voldoet volgens onze cijfers niet aan de landelijke
doelstellingen. Wij houden hier wel in ons achterhoofd dat de cijfers die bij de
gemeente bekend zijn een vertekend beeld kunnen geven, aangezien er ook andere
inzamelmethodes in de gemeente actief zijn dan alleen de geplaatste
kledingcontainers. Wij denken hier aan de huis-aan-huis acties t.b.v. charitatieve
doelen. Tevens brengen burgers hun textiel naar een kringloop.
De hoeveelheid restafval in Woudenberg is bijzonder laag.
* Grof huisvuil
Het beoogde bronscheidingspercentage voor grof huisvuil van 75% wordt nog niet
gehaald. Er is in 2004 dan ook meer aandacht geschonken aan bronscheiding (hierover
later meer).
In de volgende tabel zijn de ingezamelde hoeveelheden en de scheidingsresultaten
voor het totaal aan huishoudelijk afval weergegeven..8
Tabel: Scheidingsresultaten voor het totaal aan huishoudelijk afval in 2004
Afvalstroom Restafval Gescheiden
ingezameld
Totaal Scheidings-percentage Doelstelling
Fijn huisvuil 154 270 424 64 % -
Grof huisvuil 60 92 152 61 % 75 %
Totaal 214 362 576 63 % 60 %
In totaal wordt dus in Woudenberg van het ingezamelde afval circa 63% gescheiden voor
hergebruik. Landelijk wordt gestreefd naar een scheidingspercentage van 60% in 2006.
Woudenberg voldoet daar dus al aan. Er is bij een gelijkblijvende totale hoeveelheid geen
verbetering meer nodig voor fijn afval. Voor grof huisvuil is een verbetering nodig van
+ 22 kg per inwoner om de beoogde 75 % te halen.
Europees aanbesteden nieuw contract inzameling en natransport huishoudelijk afval
Voor de Gemeente Woudenberg eindigt op 31 maart 2005 het contract met de firma
Wolfswinkel voor het inzamelen van huishoudelijk afval. Voor het afsluiten van een nieuw
contract moet de procedure van een Europese aanbesteding worden gevolgd.
Dit was ook een mooi moment om het afvalbeleid van de gemeente Woudenberg
onder de loep te nemen.
De gemeente heeft begin dit jaar een afvalbeleidskeuzedocument laten opstellen.
Voortvloeiend is er een raadsvoorstel afvalbeleid (raadsbesluit 24 juni 2004) opgesteld.
Kort samengevat bevat het nieuwe afvalbeleid de volgende voorstellen:
* Voor het inzamelen van restafval over te gaan op minicontainers en ondergrondse
verzamelcontainers bij hoogbouw
* Voor het inzamelen van glas over te gaan op ondergrondse glascontainers
* Akkoord te gaan met het afsluiten van een contract met een kringloopbedrijf die de
inzameling van grof huishoudelijk afval voor zijn rekening neemt.
* Actiever toezicht houden bij de milieustraat, invoeren van een strippenkaart (10
strippen) i.p.v. een stortpas.
* Het inzamelen van afval van kleine bedrijven door de gemeente voort te zetten.
Tarieven:
*
Extra minicontainer restafval: ¤ 92
* Extra minicontainer GFT-afval: ¤ 71
* Ophalen grof huisvuil door kringloopbedrijf: ¤ 10
De tarieven voor afvalstoffenheffing te verhogen met ¤ 10. De tarieven voor 2005 worden;
* Eenpersoonshuishouden: ¤ 171,10
* Meerpersoonshuishouden: ¤ 224,80.9
Stand van zaken in 2004
In 2004 is er een start gemaakt aan de Europese aanbesteding voor de inzameling en
natransport van huishoudelijk afval, in samenwerking met de AVU. In februari 2005 is er een
voorlopig gunningbesluit genomen door de gemeente. De definitieve gunning is in maart 2005
genomen.
Voor de ondergrondse containers voor restafval en glas zijn we in 2004 gestart met offerte
aanvragen van diverse leveranciers. Vervolgens is door de gemeente besloten aan welke
opdrachtnemer de opdracht gegund.
De gesprekken rondom een contract met een kringloopbedrijf voor de inzameling van grof
huishoudelijk afval zijn in 2004 gestart. In 2005 is de opdracht gegund aan De Stichting
Kringloopcentrum Leusden.
Voor de aanschaf en verspreiding van de minicontainers is de gemeente Woudenberg in zee
gegaan met de firma Kliko, met name om het feit dat ze ook de levering van de bruine GFT-minicontainers
verzorgd hebben.
Bij de milieustraat zal de toegangspoort voorzien worden van slagbomen. Dit om te zorgen
voor gedoseerde toelating tot de milieustraat. Hierdoor kan het toezicht verscherpt worden
zodat de afvalstromen in de juiste containers worden geplaatst en er minder verontreinigde
afvalstromen ontstaan en daarmee lagere verwerkingskosten.
Tevens is er i.p.v. de huidige stortpas een elektronisch stortpas aangeschaft voor elke inwoner
van Woudenberg. Hiermee kan elke inwoner 10 X gratis gebruik maken van de milieustraat.
Hierna kan de kaart opgewaardeerd (10 X) worden na betaling van ¤ 10.
Door invoering van de strippenkaart hoopt de Gemeente Woudenberg dat het aanbieden van
afval door bedrijven en afval uit naburige gemeenten gereduceerd wordt.
In het milieujaarverslag 2005 zal uitgebreid verslag worden gedaan over het ingevoerde
afvalbeleid en de daarin voorgestelde doelstellingen.
5. Water
De uitvoering van de activiteiten om de doelstellingen, beschreven in de Milieunota 2004, te
bereiken is vastgelegd in de Watervisie 2003-2015.
Evaluatie ligt bij het Taakveld Beheer en Buitendienst. Verslaglegging is geen onderdeel van
het milieujaarverslag..10
6. Milieucommunicatie
Acties sectie Milieu
Actie Verplicht Periode Gewenst resultaat
Continueren afspraken met centrum voor
natuur en milieu De Schoolsteeg.
Nee 2004 Vergroten milieubewustzijn bij
schoolkinderen.
Mogelijk onderzoek naar de economische
haalbaarheid laten uitvoeren voor realisatie
centrum voor natuur en milieu.
Nee 2004 Inzicht in economische mogelijkheden
realisatie centrum voor natuur en milieu in
de gemeente.
Plaatsen van Milieunota en milieujaarverslag
op internet.
Nee 2004 Burgers informeren over gemeentelijk
milieubeleid.
Inventarisatie maken van mogelijke
samenwerking met Stichting Nederland
Schoon.
Nee 2004 Beperken zwerfvuil / vergroten
milieubewustzijn
In samenwerking met Lokale Agenda 21
ontwikkelen van zwerfvuilactie.
Nee 2004 Beperken hoeveelheid zwerfvuil en hiermee
gepaard gaande overlast.
Centrum voor natuur- en milieueducatie de Schoolsteeg
Het natuur- en milieueducatiecentrum De Schoolsteeg te Leusden verleent al een groot aantal
jaren diensten aan de scholen in Woudenberg. De lesmaterialen zijn inmiddels aangepast aan
de lesmethoden die op de scholen gehanteerd wordt.
Met de ondersteuning van scholen in het onderwijs voor natuur en milieu wordt een bijdrage
geleverd aan het duurzaamheidprincipe en het besef van jongeren ten aanzien van onze
leefomgeving.
Door de gestegen kosten van het NME centrum de Schoolsteeg is in 2004 een ambtelijk
advies uitgebracht om de samenwerking met het NME centrum De Schoolsteeg op te zeggen.
Dit heeft voor enige onrust gezorgd bij de Woudenbergse basisscholen als bij het NME
centrum De Schoolsteeg.
Desondanks heeft de gemeente Woudenberg besloten om het contract met het NME centrum
Leusden niet te verlengen vanwege de hoge kosten.
Als alternatief heeft de Gemeente Woudenberg contact gezocht met regionaal centrum voor
natuur- en milieucommunicatie Zeist. NMC Zeist werkt op dit moment voor 7 gemeenten en
120 scholen in de regio Zuidoost Utrecht. De kosten van een dienstverleningsovereenkomst
voor NME-ondersteuning aan de scholen in Woudenberg is aanzienlijk lager.
De scholen in Woudenberg zijn positief gestemd over het NMC Zeist en zijn momenteel met
elkaar en met NMC Zeist in overleg over de inhoud van NME-ondersteuning. Aan de hand
van de uitkomsten van dit overleg zal er door NMC Zeist een offerte uitgebracht worden.
Samenwerking met NMC Zeist zal alleen doorgang vinden, als de gemeente en de scholen
ieder 50% van de kosten voor hun rekening nemen, waarbij de gemeente een maximum van ¤
10.000,- hanteert.
Realisatie centrum voor natuur en milieu in de Gemeente Woudenberg
De Stuurgroep lokale Agenda 21 heeft in 2004 een onderzoek ingesteld naar de
mogelijkheden om een natuur- en milieueducatiecentrum, eventueel in combinatie met een
kinderboerderij binnen de gemeente te realiseren. Uit het onderzoek is gebleken dat de
behoefte bij de inwoners en basisscholen van de Gemeente Woudenberg voor een natuur en.11
milieu centrum in Woudenberg laag is. Er worden dan ook geen verdere activiteiten
ontwikkeld voor de daadwerkelijke realisatie van een NME centrum, al dan niet in combinatie
met een kinderboerderij.
Beperken zwerfvuil
De Stuurgroep Lokale Agenda 21 heeft in 2004 een project opgestart in het kader van de
aanpak van zwerfvuil. Er is door de Stuurgroep in 2004 een plan van aanpak tot het beperken
van de hoeveelheid zwerfvuil en de hiermee gepaard gaande overlast voorgesteld.
Echter door de opheffing van Lokale Agenda 21 in mei 2004 is er geen verdere gevolg
gegeven aan dit plan van aanpak door de gemeente Woudenberg.
Dit betekent overigens niet dat de aandachtspunten, beschreven door Lokale Agenda 21, in de
kast worden gelegd. Er zal elk jaar bekeken worden of er ruimte is in de reguliere
werkzaamheden om deze aandachtspunten mee te nemen.
Actie Zomerschoon.
In tegenstelling tot het voorgaande jaar is er in 2004 actief bijgedragen door de Gemeente
Woudenberg aan de actie Zomerschoon.
De Zomerschoon actie is gehouden op vrijdag 14 mei 2004
Dit jaar was het thema van Zomerschoon "Hart voor je buurt", samenwerken, samen vieren!
De aftrap van Zomerschoon is genomen op 27 maart, waar Wethouder Zandbergen samen met
buurtbewoners de sloten en bermen van de Ekris hebben schoongemaakt.
De actie heeft zich vooral op de basisscholen in de gemeente Woudenberg gericht. Ondanks
grootschalige mailing is de animo onder de inwoners van de Gemeente Woudenberg
bijzonder laag.
Inhoud Zomerschoon actie vrijdag 14 mei 2004
De Gemeente Woudenberg had het idee gelanceerd om een verhalenbundel (met ook
gedichten en tekeningen) samen te stellen waar elke school aan kon bijdragen. Het onderwerp
voor deze bundel was: Laat alle leerlingen in een verhaal, gedicht of met een tekening
duidelijk maken waaraan ze denken als het gaat om een prettige woon- en leefomgeving (dus
schoon, fleurig, zonder zwerfvuil en veilig voor iedereen). Tevens is aan het schoolbestuur
gevraagd om een naam / titel te bedenken voor de verhalenbundel en een stukje te schrijven
met hierin de visie van de school op een schone, gezellige en veilige leefomgeving.
Op vrijdag 14 mei zijn de verhalen en tekeningen opgehaald. Hieraan was een act gekoppeld
welke aangeboden werd door de Gemeente Woudenberg. Een kleurrijk persoon (troubadour)
kwam letterlijk 'verhaal halen' bij de scholen. Deze "verhalenhaler"heeft een leuk lied
gezongen en een kleine act gespeeld die aansloot bij de actie..12
Na afloop werden de kinderen verrast met een krentenbol (gesponsord door AH) en een
schriftje met het logo van de Gemeente Woudenberg en Zomerschoon waarin ze nog meer
verhalen, gedichten of tekeningen kunnen schrijven / tekenen.
Alle verzamelde teksten zouden gebundeld worden in een boekwerkje. De jury heeft een
selectie gemaakt van de leukste, grappigste of aandoenlijkste verhalen, gedichten of
tekeningen. Dit boekje zou aangeboden worden aan alle scholen, de makers van de gekozen
verhalen, gedichten of tekeningen, de sponsors en aan nieuwe bewoners, zodat zij op een
fleurige manier kennis kunnen maken met alle scholen en met de actie Zomerschoon. Het was
de bedoeling dat het aanbieden van het boekje een officieel tintje krijgt.
Helaas door verregaande bezuinigingen van de Gemeente Woudenberg is besloten om het
boekwerkje te schrappen. Als alternatief zijn de uitgekozen verhalen, gedichten en / of
tekeningen gepubliceerd op de informatiepagina van de Woudenberger.
De rest van de "Zomerschoon"-dag hebben de scholen zelf hun Zomerschoon-activiteiten
ingevuld. De meeste scholen hebben het schoolplein schoongemaakt en de directe omgeving
ontdaan van zwerfvuil. Er waren ook kinderen die onder leiding van de buitendienst en ouders
de bloembakken bij het zorgcentrum Groenewoude van fleurige planten hebben voorzien.
Het verzamelde afval werd gratis opgehaald bij de scholen door de firma Wolfwinkel, die zich
heeft aangemeld voor deze Zomerschoon-actie.
Voor 2005 is er geen budget voor de actie Zomerschoon vanwege de bezuinigingen.
Belangrijk is toch om elk jaar de scholen te benaderen voor deelname aan de actie
Zomerschoon omdat anders de scholen zullen afhaken.
7. Bedrijfsgerichte milieutaak
Acties sectie Milieu
Actie Verplicht Periode Gewenst resultaat.13
Op basis van geactualiseerd
inrichtingenbestand eventueel contract met
Gewest aanpassen.
Nee 2004 Op basis van het contract kan een adequaat
niveau van vergunningverlening en
handhaving worden bereikt.
Volgen en waar nodig uitvoering geven aan
project Professionalisering van de
milieuhandhaving.
Ja* 2004 Uitvoering van de taken conform de
gestelde kwaliteitscriteria.
* De gemeente is als bevoegd gezag verplicht om per 1 januari 2005 te voldoen aan de gestelde kwaliteitseisen.
In de Gemeente Woudenberg zijn per januari 2004 ongeveer 316 bedrijven gevestigd in de zin
van de Wet milieubeheer. De Gemeente Woudenberg heeft de activiteiten met betrekking tot
het verlenen van vergunningen en het toezicht hierop in het kader van de Wet milieubeheer,
uitbesteed aan het samenwerkingsverband Gewest Eemland. Daarnaast voert het Gewest op
beperkte schaal taken uit voor de gemeente in het kader van het Bouwstoffenbesluit. Het
Gewest opereert op basis van verlengd lokaal bestuur. Dit wil zeggen dat de gemeente haar
autonome bevoegdheid behoudt, ook al worden bepaalde werkzaamheden uitgevoerd door het
Gewest. De gemeente heeft enkele taken gemandateerd op het gebied van
vergunningverlening en handhaving. De gemeente heeft in een overeenkomst met het Gewest
het aantal te verlenen vergunningen en het aantal te controleren bedrijven op jaarbasis
contractueel vastgelegd.
Daarnaast heeft de gemeente recht op een vastgelegd aantal, dat op verzoek van de gemeente
door het Gewest besteed kunnen worden aan activiteiten die zijn gerelateerd aan
vergunningverlening en handhaving.
Vergunningverlening
Vergunningen (contract) 17
-verleende vergunningen 17
-vergunningen in procedure eind 2004 8
Variabele capaciteit (contract) 191
-bestede uren 212
-aantal procedures 8.23, etc. 1
Meldingen (contract) 12
-binnengehaalde AMvb-meldingen 12
-binnengehaalde 8.19-meldingen 6
Totaal Meldingen 18
Neventaken
Klachten (contractaantal) Geen
-totaal in behandeling genomen 4
Overige neventaken (contracturen) Geen
Bestede uren Geen
Beroepszaken
Contractaantal 1,7
Werkelijk aantal beroepszaken 0
Naast bovengenoemde activiteiten is er dit jaar 220 uur beschikbaar voor de te verrichten
werkzaamheden in het kader van het BRZO bij de bedrijven Primagaz en Van Appeldoorn..14
De evaluatie in het kader van BRZO staat beschreven onder het kopje BRZO 2004.
In totaal is 200 uur besteed aan BRZO-werkzaamheden.
De beschikbare variabele capaciteit is onder andere ingezet voor de ondersteuning vanuit
vergunningverlening van de gemeente o.a. in het kader van de beoordeling van een aantal
bouwzaken. Daarnaast is de variabele capaciteit besteed aan het adviseren in het kader van
bestemmingsplannen en is o.a. geadviseerd met betrekking tot opslag van grond.
Tenslotte moet worden opgemerkt dat in verband met de aansluiting van percelen in het
buitengebied op de drukriolering aanvragen voor agrarische bedrijven om wijzigingen van
hun vergunning worden ingediend. Met die aansluiting zijn kosten voor de agrariër gemoeid
die mede afhangen van de veebezetting. Zo dient een rundveebedrijf meer af te dragen dan
een bedrijf zonder rundvee. Het verschil in kosten is van dien aard dat agrariërs er voor kiezen
om de vergunning te laten aanpassen.
Toezicht en Handhaving
Jaarcontract 2004
Controles (aantallen) 60
Variabele capaciteit (uren) 150
Productie 2004
Controles (aantallen) 70 (*)
Variabele capaciteit (uren) 150
(*) meer controles door lichtere bedrijven
Het Gewest Eemland werkt, met betrekking tot de handhaving, volgens een
handhavingsprogramma en voldoet hiermee reeds aan een deel van de kwaliteitscriteria
genoemd in het project Professionalisering van de milieuhandhaving. Daarnaast werkt het
Gewest volgens een vastgestelde handhavingsstrategie. Hierin is de werkwijze bij het toezicht
en handhaving van milieuwetten vastgelegd.
In het kader van het project Professionalisering van de milieuhandhaving heeft het Gewest
een verbeterplan opgesteld dat er toe moet leiden dat uiterlijk 1 januari 2005 voldaan wordt
aan de kwaliteitseisen. Door het uitbesteden van de gemeentelijke handhavingsactiviteiten aan
het Gewest, voldoet de gemeente Woudenberg hiermee automatisch aan de gestelde
kwaliteitseisen.
Het regionale inrichtingenbestand (RIB)
Door het Gewest is en wordt nog heel hard gewerkt aan de totstandkoming van het RIB. In
overleg met de betrokken gemeenten, Centric en het Gewest's eigen automatiseringsbureau Q
en R zijn conversieplannen voorbereid. De proefconversies zijn inmiddels succesvol
uitgevoerd. Problemen met de automatisering zijn grotendeels verholpen. De gebruiksregels
zijn ter beoordeling aan de verschillende betrokken partijen voorgelegd. Een gebruikerscursus
is in 2004 voorbereid en reeds uitgevoerd.
8. Geluid
Acties sectie Milieu.15
Actie Verplicht Period
e
Gewenst resultaat
Volgen van ontwikkelingen op gebied van
vrijkomende gelden die bestemd zijn voor
sanering.
Nee 2004 e.v. Sanering van de woningen op A-lijst.
Saneren van aantal woningen op A-lijst Nee 2004 Sanering van de woningen op A-lijst.
Inventarisatie woningen voor plaatsing op
Raillijst
Nee 2004 Saneren van woningen op Raillijst.
Bijhouden literatuur en provinciale en
regionale initiatieven volgen op gebied van
Wet geluidhinder.
Nee 2004 e.v. Goede voorbereiding op opstellen
gemeentelijk geluidbeleid.
In contact treden met Gewest Eemland
omtrent opstellen gemeentelijk geluidbeleid.
Nee 2004 Inzicht krijgen wat de mogelijkheden zijn om
samen met Gewest Eemland te komen tot een
gemeentelijk geluidbeleid.
De Gemeente Woudenberg heeft geluidwerkzaamheden ondergebracht bij het Gewest
Eemland.
Geluidwerkzaamheden (in uren)
Aantal contracturen
Isolatiemetingen 24
Referentiemetingen 0
Handhavingmetingen 0
Zonebeheer 0
Beoordelen akoestische rapporten 0
Geluidwerkzaamheden (in uren) 8
Taken niet inrichtinggebonden 8
MIG 12
Totaal 52
Aantal uitgevoerde uren
Isolatie metingen 0
Referentie metingen 0
Zonebeheer 0
SVL / ISV (Algemeen) 8
MIG algemeen 8
Overige geluidtaken 22
Totaal 38
Werkzaamheden zijn o.a. verricht in het kader van de sanering verkeerslawaai (SVL/ISV) bij
de Traverse in Woudenberg.
In september 2004 heeft er een geluidronde plaatsgevonden. Het Gewest Eemland heeft
samen met de politie Regio Utrecht, Eemland-Zuid in de horecaronde de volgende bedrijven
gecontroleerd:
*
Texas Ribhouse (Stationsweg 33): bedrijf was gesloten
* Café Moestas (Dorpsstraat 49b): geen muziek hoorbaar
* Herry's Bar (Dorpsstraat 23): nabij de woning aan de Dorpsstraat 19 is een
geluidniveau gemeten van 51,1 dB(A).
* Sporthal en Cultureelcentrum De Camp (Bosrand 15-17): muziek zwak hoorbaar, er
kon geen geluidmeting worden verricht.
Conclusie.16
Eén bedrijf ( Herry's Bar) heeft de geluidnormen overschreden. Het bedrijf is aangeschreven
met het verzoek om maatregelen te nemen om het geluidniveau te verlagen.
Dit jaar is er geen aandacht besteed aan het opstellen van gemeentelijk geluidbeleid. De
intentie bestaat om in 2006 het opstellen van een gemeentelijk geluidbeleid regionaal op te
pakken in het kader van RAAM (Regionale Activiteiten Agenda Milieu).
9. Bodem
Acties sectie Milieu
Actie Verplicht Periode Gewenst resultaat
Samen met provincie mogelijkheden
onderzoeken aanschaffen
Bodeminformatie-systeem.
Nee 2004 Eventuele aanschaf
bodeminformatiesysteem om
bodemkwaliteit in kaart te brengen.
Bodemtoets bij elke aanvraag
bouwvergunning.
Ja 2004 e.v. Voorkomen bouwen op verontreinigde
grond.
Uitvoering Bouwstoffenbesluit voor
gemeentelijke en overige werken.
Ja 2004 e.v. Actieve uitvoering Bouwstoffenbesluit.
In 2004 heeft de sectie milieu bijgedragen aan de vorming van het landsdekkend beeld.
Het landsdekkend beeld is een project van het Rijk, provincies en gemeenten om alle -
mogelijke- bodemverontreiniging in Nederland in kaart te brengen. Dit project komt voort uit
het derde Nationaal Milieubeleidsplan (NMP3). In 2004 zijn door provincies en
gemeenten alle (mogelijk) verontreinigde locaties geïnventariseerd. Vanaf 2005 wordt dit
beeld aangevuld met gegevens om de totale bodemkwaliteit van Nederland in kaart te
brengen.
De aanschaf van een bodeminformatiesysteem (BIS) is opgeschort vanwege beperkte
personele capaciteit. In 2005 wordt er samen met de gemeenten Leusden en Eemnes een
projectvoorstel BIS ingediend bij de provincie in het kader van RAAM (Regionale
Activiteiten Agenda Milieu). Hierdoor komen we ook in aanmerking voor RAAM-middelen
en is er ¤ 20.000 in 2005 beschikbaar gesteld door de provincie om dit project tot uitvoering
te brengen. De gemeente Woudenberg is de trekker van het RAAM-project aanschaf
Bodeminformatiesysteem (BIS).
10. Meldingen
Acties sectie Milieu
Actie Verplicht Periode Gewenst resultaat
Afhandelen van meldingen conform
meldingensysteem
Nee 2004 Afhandeling meldingen conform de
bestaande procedures.
In 2004 zijn 4 meldingen / klachten bij de gemeente binnengekomen over milieuhinder als
gevolg van activiteiten van inrichtingen.
3 van deze meldingen gingen over geluidshinder. Deze meldingen zijn door het Gewest in
behandeling genomen en afgehandeld..17
1 klacht had betrekking over de uitvoering van een milieucontrole door het Gewest. De sectie
milieu is hierbij als bemiddelaar opgetreden en de zaak is naar genoegen van de melder
afgehandeld.
11. Gemeentelijk interne milieuzorg en energiebeleid
Acties sectie Milieu
Actie Verplicht Period
e
Gewenst resultaat
In samenwerking met de Novem
uitvoeren van een klimaatscan.
Nee 2004 Inzicht in de mogelijkheden om een
gemeentelijk klimaatbeleid te voeren.
Er is in 2004 geen uitvoering gegeven aan deze actie. Door beperkte personele capaciteit is
deze actie vervallen.
In 2006 zal er een energiebesparingproject bij bedrijven worden opgestart, waarbij de ambitie
van de gemeente tweeledig is, nl het ondersteunen van het bedrijfsleven bij het behalen van
extra kostenreductie en CO2 emissies te reduceren.
Deze campagne energiebesparing onder het bedrijfsleven zal met ondersteuning van de
provincie in samenwerkingsverband met verschillende gemeenten worden uitgevoerd.
Doorgang van dit project is afhankelijk van het binnenhalen van de subsidieregeling SAM
(2005).
12. Ruimtelijke ordening
Acties sectie Milieu
Actie Verplicht Periode Gewenst resultaat
Ondersteuning bieden bij
milieugerelateerde activiteiten op gebied
van ruimtelijke ordening
Nee 2004 Inbrengen duurzaamheids- en milieu-aspecten
in ruimtelijke ontwikkelingen.
De sectie Milieu heeft ondersteuning geboden bij het inbrengen van duurzaamheids- en
milieuaspecten in (nieuwbouw)projecten (Groene Woud, Nijverheidsweg, Nico Bergsteijn
weg, bedrijventerrein).
13. Bouwen
Binnen het Taakveld Beheer en Buitendienst is in 2004 een notitie opgesteld over de
mogelijkheden om duurzaam bouwen toe te passen t.a.v. het project Zeeland (fase IV).
Hierin zijn onderdelen meegenomen uit het Nationaal pakket Duurzaam Bouwen (editie
2002). Verslaglegging is geen onderdeel van het milieujaarverslag 2004..18
14. Begroting en uitgaven 2004
Post Begroot ( ¤ ) Besteed ( ¤ ) Verschil (¤ )
Bijdrage aan Gewest Eemland 176. 072 , 00 180 . 586 , 89 4 .514 , 89-
Voorlichting, Adviezen 5 . 050 , 00 1 . 980 , 00 3 . 069 , 45
Lokale Agenda 21 7. 362 , 00 7.362,50 0,50-
Bodemonderzoeken 1 . 010 , 00 23 , 00 987 , 00
Natuur- en milieueducatie 20 . 443, 00 22 . 562 , 64 2 . 119 , 64-
Totaal 209 . 937 , 00 212 . 515 , 03 2 . 578 , 58-
Afval:
Lasten 742 . 393 , 00 746 . 266 , 21 3 . 873 , 21-
Baten 843 . 651 , 00 825 . 133 , 67 18 . 517 , 33-
Door personele ondercapaciteit zijn er in 2004 meer werkzaamheden uitbesteedt aan het
Gewest Eemland, waardoor er een overschrijding van het begrootte budget is ontstaan.
Door de gestegen kosten van het NME centrum de Schoolsteeg dit jaar is er meer besteed dan
begroot.
Afval is qua budget de grootste kostensoort. Hieronder vallen alle kosten verbonden aan de
diverse afvalstromen, huur containers, voorlichting afval etc. Door kleine overschrijdingen
van diverse budgetten is een overschrijding ontstaan van het begrootte afvalbudget.
Afval heeft niet alleen te maken met lasten, maar ook met baten (opbrengst
afvalstoffenheffing, reinigingsrechten en papier, glas, oud ijzer en kleding). De opbrengsten
zijn in 2004 minder dan beraamd. De verminderde opbrengst heeft met name te maken met
afvalstoffenheffing en reinigingsrechten. Het beeld van het aantal aansluitingen, eenpersoons-
en meerpersoonshuishouden is niet geheel juist. Dit heeft o.a. te maken met de 'verwachte'
mutaties in het aantal aansluitingen, een- en meerpersoonshuishouden in het komende jaar.
De tekorten die ontstaan zijn, zijn verwerkt in het jaarresultaat (zie financieel jaarverslag
2004).
15. Samenvatting
In onderliggend gemeentelijk milieujaarverslag 2004 wordt het uitgevoerde milieubeleid in
2004 geëvalueerd, waarbij naast de wettelijke taken, tevens de activiteiten voortkomend uit
het milieujaarprogramma 2004 worden behandeld. Tevens wordt er verslaglegging gedaan
over de begroting en uitgaven in 2004.