09/11/2005 Creativiteit is de motor van de exonomie in de 21 eeuw
De VEA biedt u de unieke mogelijkheid een van de meest visionaire
denkers van onze tijd te ontmoeten. De spraakmakende Amerikaanse
econoom en schrijver van de bestseller The Rise of the Creative Class,
Richard Florida, komt naar Nederland. In het kader van de HAN Creative
Masterclasses houdt Richard Florida op 9 november 2005 in Arnhem de
HAN/NRC Publiekslezing Towards a Creative Age.
Marx heeft toch gelijk gekregen. De mens heeft eindelijk het bezit
over de belangrijkste economische productiefactor van de 21e eeuw, en
dat zijn zn eigen hersens. Creativiteit is de motor van economische
groei, aldus de Amerikaanse econoom en sociaal geograaf Richard
Florida. In de creatieve economie volgt kapitaal arbeid, volgen
bedrijven het talent en het talent kiest zelf waar het wonen en werken
wil. En dat is een bruisende, stimulerende en ook open en tolerante,
stedelijke omgeving. Wie Talent, Technologie en Tolerantie laat
bloeien, heeft de toekomst.
Florida beschrijft de opkomst van een nieuwe economische klasse, de
Creative Class, die de voorhoede vormt van deze nieuwe economie. En
creatieve beroepen vormen de kern van die voorhoede. Schrijvers,
mediamensen, ontwerpers en kunstenaars, maar ook wetenschappers en
innovatieve ondernemers zij verdienen hun brood uiteindelijk met hun
creativiteit. Op deze creatieve klasse rust de opdracht, aldus
Florida, om de economie te trekken en anderen daarin te laten delen.
Het boek The Rise of the Creative Class heeft over de hele wereld veel
energie losgemaakt. Van regisseur Peter Jackson en Fortune 500
bedrijven tot de bestuurders van Amsterdam, New York of Sydney:
iedereen gaat bij Florida te rade. Er is geen zichzelf respecterende
metropool of het beleid wordt herijkt om creativiteit te accommoderen.
Richard Florida - Towards a Creative Age
Datum: 9 november 2005 Arnhem,
Tijd: 20.00 - 22.00 uur
Lokatie: Eusebiuskerk, Kerkplein 1, 6811 EB Arnhem.
Prijs voor VEA leden : 195,- (Normaal 295,-)
Aanmelding: gebruik het speciale antwoordformulier.
Vereniging van communicatie advies bureaus (VEA)